Leids Detail 237

Buiten is het guur en ook op dit weblog laat Tagrijn het weer sneeuwen. Even wachten… en ja, daar is het al! Maar ook weer gewoon Leids Detail met een toegangspoort, waarvan Tagrijn de bordjes links en rechts heeft grijs geklad om het niet al te simpel te maken, een tekst over Marinus van der Lubbe en een trap langs een gevel. Eerst een gokje wagen en daarna pas verder lezen. Ook voor niet-Leidenaars bestaat er nu wel een kans er een goed te hebben.

De eerste foto is gemaakt vanuit het Van der Werfpark en laat de brandtrap zien langs de zijkant van het voormalige Rijksmuseum van Natuurlijke Historie uit 1893 waarvan de voorgevel aan de Raamsteeg ligt. Het magazijn lag aan de kant van het Van der Werfpark waardoor je de vaak reusachtige skeletten van uitgestorven dieren kon bekijken ofschoon het museum niet voor publiek toegankelijk was. Pas toen de collectie werd overgebracht naar een nieuw onderkomen (Naturalis) werd alles ook voor het publiek opengesteld.

De poort is te vinden aan het Rapenburg en geeft toegang tot het Rijksmuseum van Oudheden. Het museum trekt de laatste jaren steeds meer publiek omdat geprobeerd wordt de de schatten uit het verleden op een zeer toegankelijke wijze tentoon te stellen. Op dit moment is de expo Cleopatra en Hollywood te zien. Er wordt een link gelegd tussen de vele films die zich in het oude Egypte afspelen en de werkelijkheid van toen. Onder andere zijn kleding en sieraden te zien die Liz Taylor droeg voor de film Cleopatra. Binnenkort hier aandacht voor deze tentoonstelling.

De derde foto spreekt voor zich. Hieronder het gerenoveerde huis aan de Uiterstegracht 56.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail, Stad en land en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Leids Detail 237

  1. platoonline zegt:

    Mooie Leidse alweer. Maar nu Rinus van der Lubbe. Het is toch nog steeds niet bewezen dat hij het heeft gedaan? Ik zie de Nazi’s er voor aan dat ze hem gebruikt hebben, de zaak zelf in de fik hebben gestoken en er een publiciteitsstunt van hebben gemaakt.

  2. Ik sluit me bij Em aan. We waren ooit met een 5 dagen retour met de kids in Leiden. Maar ja dan houd je idd. jezelf het meeste in de buurt van het station op. Laatste foto is een juweeltje… Fijne Zondag Tagrijn, liefs Ria

  3. ik vind het een pluspunt dat musea zichzelf uit het grijze, muffe stof aan’t wringen zijn en zichzelf beginnen te profileren als nieuw en modern! 😀

    de ijzeren trap is een pareltje! 😉

    warm weekend, tagrijn!

  4. rietepietz zegt:

    Je hebt gelijk ,ik woon niét in Leiden maar herkende wél het museum .Eigenlijk ben ik ook vaak genoeg in Leiden geweest om wat vaker iets te herkennen maar ja , áls dat lukt dan toch meestal pas ná jouw omschrijving !

  5. rietepietz zegt:

    Je hebt gelijk , ik herkende het museum wél ook al woon ik niet in Leiden .Eigenlijk ben ik vaak genoeg in leiden geweest om toch wat vaker iets te herkennen maar áls ik dingen herken is dat toch mééstal pas na jouw uitleg !

  6. Oeh, wat een prachtige gevel is dat op de laatste foto! Trouwens, ook op de enerlaatste; mooie straat ook zo. Ik heb al tegen Marc gezegd dat we nodig eens de buurt bij jullie onveilig moeten maken. We zijn heeeeeel lang geleden eens in leiden geweest op doorreis, zo rond het station. Zonde dat we toen nog niet wisten wat er voor iets moois te zien was. Maar goed, dat weten we nu ;-).

  7. Helaas herken ik helemaal niets, maar dat wil niet zeggen dat ik daardoor minder van je foto’s geniet. Daarom blijf ik je ook zo trouw volgen 😉
    Om de een of andere reden heb ik een zwak voor gevelstenen, dus met deze heb je me weer plezier gedaan. Fijn weekend, Tagrijn!

    PS jij leest toch ook Onze Taal? Hoe vond je die grap van dikkepeerzaag??

  8. RenéSmurf zegt:

    Wat een leuke trap, die vind je op meer plekken en ze staan altijd mooi.
    Maar die laatste gevel is wel het allermooist dit keer!

  9. Ik weet dan even niet welke ik zou moeten herkennen. Maar ik geniet wel elke keer van je serie.

    Love As Always
    Di Mario

  10. Ik zat met de wenteltrap in eerste instantie even verkeerd dacht aan de wenteltrap bij de voormalige zeevaartschool t/o het Rembrandtbeeldje. De andere twee waren (voor mij tenminste) een inkopperje.
    Off topic, bedankt dat je hem leuk vond.

  11. klaproos zegt:

    een heerlijk zomers detail tagrijn,
    ik ken het niet,
    maar geniet wel van je plaatjes

Je kunt hier reageren

