Dit mag geen naam hebben

 Een paar jaar geleden kreeg ik een schaaltje  cadeau. Niet zomaar een schaaltje om mooi te zijn, nee, het was bedoeld om iets op te leggen. Er waren een paar puntjes kaas op getekend. Zo’n puntje met gaten dat altijd model staat voor kaas dat een muisje via een tocht door een doolhof moet bereiken. Vooruit, dat kan nog net door de beugel. Maar dan staat er ook nog met grote letters KAAS op. Voor het geval je het nog niet zou snappen. Of omdat de tekenaar twijfelt aan zijn eigen talent. En ook zo van: heb niet het lef hier gevulde eieren  op te leggen, want dan zwaait er wat. Alleen al om te weten wie of wat er dan zwaait zou je dat juist doen.
 Als ik vanuit mijn appartement over de galerij loop kom ik een grote rode deur tegen. Links van die deur zitten knopjes. De een met pijltje naar beneden, de ander met  pijltje naar boven. Waarvoor zou die deur nu toch in hemelsnaam dienen? Is het misschien een fietsenstalling? Of een verdwaalde bezemkast? Gelukkig staat er met grote witte letters LIFT op geschilderd.
Dit soort overbodige info tref je dus echt overal aan. Een tijdje terug kon je bij Blokker mokken kopen met het woord MOK erop en bij  Xenos zag ik een doos met vier duidelijk zichtbare kaarsen erin met het woord KAARSEN. Want men mocht eens denken dat het zuurstokken waren, al verschaft de mededeling aan de achterkant ‘niet voor consumptie geschikt’ daarover toch voldoende duidelijkheid.   Een broodtrommel waar BROODTROMMEL op staat, ook zoiets. Voor degenen die mochten menen dat je daar prima honderd pakken chocoladehagelslag in leeg kunt storten.
Er rijdt heel snel een grote rode auto met loeiende sirene en zwaailichten en ladders op het dak voorbij. Hé, de ambulance, denk je dan. Goed dat er BRANDWEER op staat om je uit de droom te helpen.
Als je Fransje Bauer of Jantje Smit op je scherm voor een uitbundige menigte ziet zingen is het totaal overbodig ook nog eens in de linkerbovenhoek van het  scherm het woord TROS te plaatsen. Evenmin is het echt noodzakelijk dat een krant met een kop in chocoladeletters, daar TELEGRAAF boven zet. Ik geef toe, deze twee voorbeelden zijn in dit verband niet echt sterk, maar voor iemand met een Tros- en Telegraaffobie wel erg leuk om op te schrijven.
Een brievenbus met het woord POST erop, een station met het woord STATION in koeienletters op het dak.
Je loopt langs een winkel met vele soorten wijn en andere sterke drank in de etalage. Om te voorkomen dat je hier naar binnen stapt om een nieuwe broek of een krop sla te kopen heeft men voor de zekerheid toch maar SLIJTERIJ boven de deur gezet.Welke creatieve kruimelvlaaien bedenken zulke dingen toch steeds?
Mijn al lang overleden grootmoeder had een houten rekje aan de muur hangen waarop met koperen letters stond: COURANTEN. Dwars als ze was, deed ze daar dus alleen de kerkbode in. De kranten verdwenen in de kattenbak voor Koos. Ik hou daar wel van. Zij zou vast en zeker op mijn kaasschaaltje stukjes boerenleverworst hebben gelegd. Met opzet, om dwars te liggen. Blijkbaar zit dat ook een beetje in mijn genen. Dus gaan de theezakjes in die bus waar KOFFIE op staat en in die bus met THEE erop de koffiecupjes. Lekker puh!

Dit bericht werd geplaatst in Diversen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Dit mag geen naam hebben

  1. boomkruiper zegt:

    En om dan nog maar te zwijgen over de baby’s met een truitje waarop geschreven staat: LIEF! of STOER! Verschrikkelijk is dat!
    Je kent mijn smaak wel zie ik wat de broodtrommel betreft 😉 😀

  2. Heerlijk! En zo fijn dat ik een medestander heb gevonden. Van mijn moeder heb ik twee glazen schalen gekregen die op elkaar gestapeld kunnen worden. Op de een staat “pasta” en op de ander “spaghetti”. Mag jij raden wat er in zit: inderdaad: koekjes en drop 😉 En die spuuglelijke Telegraaf is maar goed voor een ding: de beurskoersen. Tagrijn ik heb van je blog genoten!

  3. platoonline zegt:

    Dat jij een echte tegendraadse Leienaar bent, dat wisten de liefhebbers van Tagrijns blog allang hoor. Ik lees je wel eens bij Dwarsbongel (ook al zo’n kont tegen de kribmens) en dan lach ik me af en toe de stuipjes. Heerlijk. Schapen veranderen de wereld niet. Prikkeldraad mensen wel.

    Slijterij heb ik altijd een raar woord gevonden. Er slijt helemaal niks als je veel drinkt. Hooguit je weerstandvermogen. Dus drankenhandel boven een etalage met flessen had ik sterker gevonden. Maar verder vond ik het leuk, hilarisch om dit te lezen. Je ergernissen zijn hier vlees geworden. Dus boven deze blog kan rustig komen te staan: Slagerij Tagrijn.

  4. Geweldig Tagrijn en ja hoor heerlijk tegen de draad blijven. 🙂

  5. Thérèse zegt:

    Hahaha, dit komt uit de grond van je hart. dat kan ik wel merken. Ja, het is natuurlijk voor heel domme mensen bedoeld en daar zijn er heel veel van, o zo! En voor de dwarsen is het ook leuk, want die kunnen dan heerlijk dwars zijn. Ik kreeg, pardon WIJ kregen een bonbonschaaltje toen wij trouwden. er stond bonbons op, maar ook was het zo verschrikkelijk lelijk (maar dúúr volgens mijn moeder) dat wij gebruikten voor de afgestoken lucifers bij het fornuis. Dat was onze (geheime) wraak.

  6. Hildegarde zegt:

    Hahaha, nu moet ik lachen, met die lekker puh. Rebelsheid houdt jong !

  7. Annespike zegt:

    Dat laatste zinnetje…
    Gniffel. Ik moet zo hard lachen nu

  8. Wieneke zegt:

    Ja, wat jij zo geinig beschrijft ….. daar verbaas ik me al jaren over. De achterliggende gedachte ontgaat me totaal. Wat ik ook niet snap is dat mensen met reclame van een merk op hun lijf rondlopen. Dus je betaalt (soms erg veel) voor het kledingstuk en dan ga je ook nog eens zonder vergoeding reclame lopen maken.
    Al vind ik een trui nog zo leuk, als er letters op staan, haak ik meteen af.
    Het enige ding met letters erop hier in huis is een pot in de vorm van een grote toffee.
    Daar staat ‘lekkere snoepjes’ op en die zitten er dan ook in. Daar ben ik dan niet dwars mee, snap je wel? 😉

  9. Hahaha, als ik nieuwe voorraadpotten koop krab ik de letters er af (zonder de boel te beschadigen natuurlijk, ghehehe). Het lijkt soms net een onderdeel van een inburgeringscursus of een versie van Sesamstraat waarin ze mensen leren hoe je iets moet schrijven, ghehehe ;-). Soms is het overigens wel fijn, op onze oude badkraan stond “perlator” gegraveerd op de perlator. Staat een stuk minder stom als je dan bij Praxis uit moet leggen wat je nodig hebt als je niet op het woord kunt komen hahaha.

  10. 😆 dat rebelse herken ik, tagrijn! 😀

    ik moet wel zeggen dat de fabrikant af en toe ook fouten maakt?
    zo staat op onze auto een kemel van een drukfout!
    er staat nl niet ‘auto’, maar ‘audi’? 🙄

  11. Heerlijk geschreven Tagrijn! Fijne avond, groetjes Ria

  12. Hanny zegt:

    Nooit zo bij stilgestaan, dat er zoveel overbodige informatie is. Doet me denken aan mijn soepkoppen met de tekst ‘soep van de dag’. Ik vind echter snert van de dag ervoor veel lekkerder.

  13. rietepietz zegt:

    Whahaha , zo helemaal Tagrijn dit logje …. ;eigenlijk had je dat er dus niet boven hoeven zetten ,nou ja ,voor die enkeling die hier nog maar heel kort leest dan 😉
    Maar eh…ik heb glazen voorraadpotten zónder tekst want ik kan natuurlijk wel zien waar koffie thee of suiker in zit

  14. klaproos zegt:

    hihihi burgerlijke ongehoorzaamheid??

    tagrijn….
    pas maar op, straks voel je een hand in je kraag:-)

    leuk logje,:-)

  15. Ghita zegt:

    Haha, wat leuk geschreven, ik heb hier weer met een grote grijns zitten lezen (die van de TROS vond ik erg grappig, maar zo’n logo in de bovenhoek is ook wel handig, om door te zappen voordat je het geluid hebt gehoord, moet je wel snel zappen)

  16. ram1955 zegt:

    IJzersterk logje. Ik ben ook allergisch voor inkoppertjes.

  17. In de pot met snoep erop zit bij mij de koffie. Mooie voorbeelden heb je erbij. Die van de Tros deed me helemaal glimlachen.

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

