De mars van de sneeuwmannen (1)

Op een goed geheim gehouden plaats in de wereld staat het sneeuwpaleis van De Verschrikkelijke Sneeuwman. Het is er altijd koud en er is altijd sneeuw en ijs, vandaar dat zelfs de wagentjes van Google Streetview het niet kunnen vinden. We beginnen ons verslag op het moment dat er nog slechts enkele sneeuwmannen vrolijk het heuveltje afglijden. Maar we zien de vlaggen wapperen op het paleis en dat betekent dat de grote leider spoedig zal gaan spreken tot het sneeuwmannenvolk. Iets dat hij zelden doet.

Daar is hij al: bovenop de toren verschijnt de machtige gestalte van de Verschrikkelijke Sneeuwman. Hij kijkt kwaad. De verzamelde sneeuwmannen houden hun adem in. Er zwaait wat en dat zijn niet alleen zijn armen.
‘Mannen!’, roept hij. ‘Het is zover. Onze tijd is gekomen. De Maya’s hebben het al voorzegd: op 21 december komt er een eind aan de heerschappij van de mens op aarde. Dan is het afgelopen met dat volk dat ons steeds zo geringschattend ‘poppen’ pleegt te noemen. Wij nemen de macht over, wij zullen de mensheid wegvagen! Wij zullen tonen dat wij mannen zijn en geen poppen. Dat aan ons de echte macht toebehoort en dat we niet langer met een sneeuwschuiver aan de kant kunnen worden gezet. We willen niet langer vernederd worden. Verworpenen der aarde, verenigt u!’

Even was het stil. Even moesten de woorden van de Verschrikkelijke Sneeuwman tot hen doordringen, maar dan steeg een  luid gejuich op over de sneeuwvlakte voor het paleis. De leider knikte tevree. ‘Welnu dan’, sprak hij, ‘ga op pad, bezet landen, steden en dorpen. Onze strijd is nú begonnen en op 21 december zal de mensheid zijn weggevaagd en is de voorspelling van de Maya’s uitgekomen.’

Maar de mensen zijn toch onschuldig?’ piepte een van de sneeuwmannen voorzichtig. De ogen van de leider schoten vuur. ‘Pak die verrader en gooi hem in langzaam smeltende sneeuw totdat er niets meer van hem over is’, beval hij. Nee, dictators kun je maar beter niet tegenspreken. Ondertussen hadden de eerste sneeuwmannen  zich al in beweging gezet, op weg naar hun eindoverwinning.

Om het tempo erin te houden speelde een sneeuwhond vrolijke en opzwepende strijdliederen op zijn gitaar. Vrolijk maar fel klonk hun gezang over de wereld:
Eensgezind ten strijd getrokken, 
vast besloten, onverschrokken!
Ziet, reeds daagt de zegepraal, 
voor ons heerlijk ideaal!

In gestaag tempo bereikten ze de bewoonde wereld, en de mensheid keek aanvankelijk nog alleen maar verbaasd toe, zich nog niet bewust van de catastrofe die zich zou voltrekken. Overal waar ze liepen, vielen dikke pakken sneeuw. Voor wie het Sneeuwmans machtig is: u ziet op de meegedragen teksten dat ze het menem

De Verschrikkelijke Sneeuwman was na zijn toespraak ondertussen lekker in bed gekropen, wetend dat zijn taak naar behoren zou worden uitgevoerd. En hij droomde zoete dromen over de alleenheerschappij die hij straks over de wereld kon voeren.
We proberen de voor onze aarde tragische  en desastreuze gebeurtenissen natuurlijk op de voet te volgen en brengen maandagavond opnieuw verslag uit. Zou de profetie van de Maya’s uitkomen?
(Wordt vervolgd)

Dit bericht werd geplaatst in Verhalen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op De mars van de sneeuwmannen (1)

  1. gewoonanneke zegt:

    Wat was er eerder de plaatjes of het verhaal hoe kom je aan de plaatjes van internet ? Heb inmiddels deel twee ook.gelezen dus weet de afloop 🙂

  2. Thérèse zegt:

    Spannend, ik ga gauw naar het vervolg (toch een voordeeltje van laat zijn…)

  3. Ik kan er niets aan doen,maar mijn eerste vraag was toch waarom ze daar geen sneeuwvrouwen hebben? Het lijkt me toch een heel gemis. Wellicht dat de verschrikkelijke sneeuwman van een leuk sneeuwpoppinnetje zou kunnen ontdooien?
    Een heel knap beeldverhaal, Tagrijn!

  4. Ik kan er niets aan doen, maar ik ben wel verbaasd dat er geen sneeuwvrouwen zijn. Wat een gemis moet dat zijn! Eerst wilde ik wachten met lezen van deel 1 zodat ik direct deel 2 erna kon lezen,maar ik kon mijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen en ik heb er geen spijt van!
    Een heel knap beeldverhaal!

  5. Van deze log krijg ik het extra koud en daar hou ik niet van.
    Een week na 21 december is Albert jarig dus voor mij mag
    de wereld niet vergaan. Het zal wel loslopen.
    Groetjes Mara

  6. platoonline zegt:

    Plato komt van het puntje van zijn stoel af waar hij op heeft zitten lezen en zegt: fantastisch verhaal en vooral ook leuk door de combinatie met die tekeningen. Weergaloos. Laat deel II maar komen. Overigens hebben de Maya’s nooit gezegd dat de wereld vergaat. Wel dat hun kalender dan ten einde loopt. Maar voor de rest gebeurt er echt niks of ze moeten in Syrië plotseling helemaal gek worden en hun eigen land opblazen. Dat is dan heel erg maar het is niet de hele wereld. Enfin, we wachten af. Maar ik haal op de 21 rustig eten in huis voor de kerstdagen hoor.
    Laten zij die er in geloven maar op die berg in Normandië gaan zitten.

  7. rietepietz zegt:

    Ik lees vloeiend sneeuwmans maar ik wil niemand ongerust maken dus ik laat de vertalingen achterwegen …maar geloof me ,ik zit hier met een ijsbrok in m’n keel …!

  8. klaproos zegt:

    nee hoor die komt niet uit,
    ik voel het aan mijn water,

    kijk…

    nu weet ik waar bob naar toe is:-)

    ik zie hem daar tussen al die anderen:-)

    you go bob:-)

  9. Annespike zegt:

    Ik dacht dat we bezig waren met een opwarming van de aarde…

  10. RenéSmurf zegt:

    Ja, pas achteraf zal blijken of dingen uitkomen, en aangezien er een klimaatprobleem is kunnen dit wel eens de laatste sneeuwmannen zijn!

  11. Hildegarde zegt:

    Ik ben benieuwd en kijk al uit mijn raam.

  12. hannekelive zegt:

    oh donders, heb ik deze week net een thriller met de titel ‘de sneeuwman’ gelezen.
    bedankt, ik doe de komende week geen oog meer dicht!

  13. Ik ben niet bang ik ga gewoon in de vriezer zitten 🙂

  14. Hanny zegt:

    Ik houd mijn hart vast hoe dit gaat aflopen. Mijn ogen zijn wel open gegaan door dit verhaal. Want ik dacht altijd dat sneeuwmannen hele lieve wezens zijn.

  15. Poe Tagrijn….. is niet echt een verhaaltje voor het slapen gaan.

    Love As Always
    Di Mario

  16. We want more, we want more (verhaal, geen sneeuw)…..

  17. Caecil zegt:

    ooooooh, spannend………………………………………………………………

Je kunt hier reageren

