Niets dan nikserigheid…

Januari…. Ik heb er helemaal niks mee. Waarom slaan we die maand eigenlijk niet over?  Gewoon drie dagen aan de andere maanden toevoegen en na de kerst met februari beginnen. Het decembergedruis is achter de rug, de oliebollen gelukkig op, het vuurwerk verstomd. Alleen in het centrum van de stad hangen in de winkelstraten nog wat desolate guirlandes met kerstlichtjes te wachten tot het de winkeliers in februari of maart behaagt ze weg te halen om ze in oktober weer op te hangen. Maar die hebben er ook geen zin in. Januari…triest, troosteloos en hopeloos.
Nadat Tagrijn kort na kerst werd getroffen door een flinke griep, maar niettemin manmoedig de oud- en nieuwviering had doorstaan, moest de nieuwjaarsduik worden ingezet. Dat valt niet mee. Want ze kunnen wel zeggen dat na 21 december de dagen beginnen te lengen, maar veel merk ik daar nog niet van. Je wordt ’s morgens wakker, kijkt op de wekker, ziet dat het acht uur is, maar het is nog pikkedonker. Echt waar, het is nog in het holst van de nacht! En dan moet je je bed uit komen! Zelfs duizenden jaren geleden zou een Neanderthaler met een IQ van 50 je voor gek verklaren als je dan uit je hol kwam om een hert te gaan schieten. Welke gek staat er ’s nachts op? Het is niet bepaald een aanmoediging om fris en fruitig aan een nieuw jaar te beginnen. Dus pas als het een beetje licht wordt, kruipt Tagrijn uit zijn holletje en tolt moeizaam richting toilet en douche. Maar niet met de gedachte:  hi 2013, here we come, yolo! Nee, de morgenstond heeft dan echt geen goud in de mond maar een niet nader  te definiëren bitter smaakje. Het ochtendritueel is in januari toch meer een survival of the fittest. Onderdeel van een trainingskamp voor mensen die binnen de selectieprocedure een baan zoeken als registeraccountant en rennend door een bos moeten bewijzen dat ze ook onder extreme omstandigheden de juiste cijfertjes in de juiste kolommetjes kunnen plaatsen.
En dan pak je de krant uit de bus en hoop je dat het toegezegde  tijdperk van Aquarius is aangebroken. Want nu de voorspelling van de Maya’s niet is uitgekomen is dit er simpelweg voor in de plaats gesteld. Zoals  beloofd met meer begrip en liefde van de mensen voor elkaar. Lijkt me geweldig. Maar de krant ziet er weer net zo bedrukt uit als anders. En of ik nu ’s morgens het Leidsch Dagblad pak of  ’s avonds de NRC, de letters zijn weer even zwart als vorig jaar. Het nieuwe jaar is gewoon weer een kopie van het oude. Niets verandert. Panta rhei? Ammehoela!
Januari. Echt, wat een nikserige maand is dat toch. Dieren zijn slimmer en doen een winterslaap. In tijden van crisis eigenlijk een prima idee. Spaart toch aardig wat uit en geen blikken op de kalender: het is pas 14 januari.
Het is koud en er is niets te doen en eigenlijk zou ik zelf ook niets anders willen doen dan me opsluiten in huis omringd door mooie boeken en muziek en wachten tot het jaar weer een beetje op gang komt. Reacties en mailtjes: Tagrijn, gaat het wel goed met je? Tagrijn, je bent toch niet ziek? Tagrijn, het reces duurt nu wel erg lang…. Ik weet het, heus, ik weet het allemaal. Stil maar. Ik ga het wel weer proberen. Ik zal een poging doen mijn nikserigheid te doorbreken en af en toe weer braaf mijn stukjes produceren. En, o ja, ik wens iedereen natuurlijk nog een heel goed 2013!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

24 reacties op Niets dan nikserigheid…

  1. RenéSmurf zegt:

    ja, nee, ik vind januari heerlijk, nieuw jaar, nieuwe winter, op weg naar het voorjaar en de zomer, en even geen verplichtingen qua feestelijkheden en zo,

  2. Ghita zegt:

    Januari….eigenlijk begint het al half november. Door gebrek aan daglicht zou ik zo in een winterslaap vallen. Vooral toen het tussen november en een week geleden meer dan 100 tinten grijs was buiten. Maar sinds woensdag ben ik toch weer helemaal blij. De winter is toch gekomen, en hoe, kou en sneeuw en wat meer licht (zon). Ja, lastig als je naar je werk moet. Maar als je vrij bent…genieten. En dan wil ik zelfs in het donker naar een mooie bestemming gaan om daar de zon te zien opkomen.
    Maar, heel stiekem, verlang ik wel naar het lengen van de dagen, niet meer in het donker naar en van je werk fietsen.
    Alternatief voor schrappen van de Kalender: massaal in winterslaap gaan en half februari weer ontwaken?

  3. hannekelive zegt:

    was ik net weer een beetje opgekrabbeld, zak ik weer de put in na het lezen van dit stukje….
    bah bah en nog eens bah!
    ik wil mei!

  4. Thérèse zegt:

    Oh januari schrappen…nee hoor! Ik ben net zo blij dat al die feestdagen voorbij zijn én dat ik het allemaal gered heb, d.w.z. alle verjaardagen met een blij gezicht meegevierd heb, en ga zo maar door… en dan was het eindelijk HIEP HOI januari, niet hoeft meer, na de 12e dan. Nee leve januari, goddank alles weer gewoon.
    Nou in ieder geval een goed 2013 gewenst, mopperpot dat je bent!

  5. Zakina zegt:

    Voor C is deze maand fijn, een maand van tot rust komen na de kado’tjes maand.

  6. gewoonanneke zegt:

    Kreeg de link van Kakel om het eens te lezen. Echt een meesterlijk verhaal en zo herkenbaar zeker dat uit bed komen en veel te laat er in gaan in mijn geval. Januari mogen ze van mij overslaan en ik teken voor een winterslaap……. tot vandaag de sneeuw viel dat maakte het nog een beetje goed deze grijze vervelende januarimaand.

  7. Nu snap je zeker wel waarom wij de maand januari graag doorbrengen aan de Costa del Sol 😉
    waar het wel winter is, maar nooit zo koud als in Holland. Saludos

  8. kakeltje zegt:

    Ondanks dat ik in januari geboren ben, vind ik het ook een maand van h e l e m a a l niks ;-( Het voordeel is: februari wordt genieten 🙂 Fijn dat je weer blogt. Ik heb je gemist…

  9. ollieherman zegt:

    Heerlijk, januari, een echte wintermaand. Anton Pieck taferelen, mooie sneeuwlandschappen en natuurlijk weer een prachtig begin van een heerlijk nieuw jaar.
    Ja, ik blijf optimist, zelfs in januari. Gelukkig heb ik je blog teruggevonden en kan ik weer genieten van je vele kronkels.
    Enne, nog de beste wensen, ondanks januari 😉

  10. platoonline zegt:

    Magistraal geschreven stuk. Als je dat hebt geschreven onder invloed van het post-decembersyndroom, hoe zullen de andere stukjes (als het weer ontspannen zonnig is) wel niet zijn. Dat moeizame uit bed tollen is trouwens herkenbaar. Waren we maar net zo fit als onze stukjes doen geloven hè? 🙂 Enfin, panta rhei, oh nee, ook dat niet. Tja, dan weet ik het ook niet meer.

    En o ja, de Maya’s hebben nooit gezegd dat de wereld vergaat. Dat hebben de immer en alom aanwezige doemdenkers der wereld, die nu vermoedelijk verstoord in hun hoekje zitten griepen, bedacht. Maar gelukkig of helaas, wij moeten gewoon door en zullen moeten aanschouwen hoe de afvalbergen zich opstapelen als stille getuige van ons luxegezeur.

    Tagrijn, ik wens je een prettig, creatief maar toch vooral gezond 2013 toe. Laat ons in dit jaar ook weer rijkelijk genieten van je schrijftalent.

  11. rietepietz zegt:

    Nou vandaag was het in iedere geval óveral mooi wit , niks niet somber en grijs maar minsten 12 centimeters van dat práchtige witte spul. Ik heb genóten van het bijzondere licht waarin ik m’n straatje schoon kon vegen.
    Ik schuif het maar op de naweeën van de griep dat je januari zo slecht verdraagt, eigenlijk heb ik meer van “tjonge ,de 14de alweer” maar dat ligt vást aan mij!
    In ieder geval ben ik reuze blij dat je er weer bent en ,als gewoonlijk, je stukje is weer héél onderhoudend;-)

  12. Caecil zegt:

    Vanmorgen opende in je blog om te kijken of er al weer een teken van leven was met het voornemen om je , bij een ‘nee’, te gaan bellen. Pff, dat is me in ieder geval bespaard gebleven……. Gelukkig ben je er weer en ik lees: optimistischer dan ooit, dat doet me goed!
    Wat dacht je van een warme chocolademelk (met neutje erin?) in Leiden op een woensdagmiddag in januari??? Ik hou ze allemaal vrij, dus laat maar weten! Chocolade is opwekkend, dus………………..

  13. En nu ligt er nog sneeuw óók. Al ben ik nu een keer echt wakker want ik heb zojuist de stoep sneeuwvrij gemaakt, het plein en het gangetje….het moet niet gekker worden. Ik hou ook niet zo van januari. Ik ga dan ook in de slow-motionstand. *zucht*

  14. een winterslaap zou geen slecht idee zijn, tagrijn! 😀
    doen we dat eigenlijk al niet allemaal, door in onze huizen te kruipen met gesloten deuren en ramen? 😉

  15. boomkruiper zegt:

    Lezend over je nieuwjaarsduik zag ik je al met een Unoxmuts op door de branding rennen Tagrijn 😀 en ja dan maar hopen dat er een fotograaf is die je op de voorpagina van die chocoladeletter-krant zet :))
    Ben blij dat je heelhuids uit de griep bent. Zag mooie beelden van Leiden in de serie ‘Gouden eeuw’

  16. Hanny zegt:

    Trek je niets aan van mail of reacties. ‘Gewoon’ in de winterstand blijven staan en niets doen waar je geen zin in hebt. Natuurlijk het is leuk dat je niet vergeten wordt. Maar als je geen zin hebt, dan heb je geen zin. Wachten tot het licht is, dan kun je weer los.

  17. Kijk en zo heb je dan met je nikserigheid toch maar weer mooi een blog voor ons weten te vullen! Fijn dat je weer onder ons bent. Groetjes Ria

  18. Bedankt voor de tip. Ik ga vanaf nu in de winterslaap totdat het rond een uur of zeven licht is….. in de ochtend bedoel ik dan.

    Love As Always
    Di Mario

  19. Nanos zegt:

    Neeneenee, niks januari schrappen! Wanneer moet ik dan jarig zijn? En mijn dochter? Nou?
    En zo kan ik nog wel wat redenen bedenken om januari te houden.

  20. klaproos zegt:

    whaahahah
    OHHHHHHH gelukkig je hebt alleen maar last van nikserigheid,
    wel Tagrijn, dat kan de beste overkomen, jawel hé berekoud, maar wel lekker eigenlijk,
    sneeuw,
    eigenlijk hoeft het allemaal niet meer , maar ehhh wie ben ik:-)
    de winter gaat beginnen 🙂
    JETZT GEH’TS LOSSSSSS:-)

    * sleetje tevoorschijn haal *

  21. Ben het met je eens schrappen die januarimaand alleen wel de jazzweek door laten gaan natuurlijk.
    Fijn dat je er weer bent en nog de beste wensen voor 2013.

  22. ram1955 zegt:

    Als het om daglicht gaat, mag je december en januari van de kalender schrappen. Welkom terug.

  23. Annespike zegt:

    Hahah aik snap nu je reactie op mijn blog…
    Weetje Tagrijn. In de zomer vervloek ik dat ik in Oostenrijk woon omdat het dan altijd een stuk minder lang licht is.. In de winter hou ik van Oostenrijk, het is hier om half 8 licht.. En ’s avonds ‘pas’ om half 6 echt donker.. 🙂

Je kunt hier reageren

