Leids Detail 238

Ook in 2013 gaan we vrolijk verder met de verkenning van de Leidse binnenstad. Dit is aflevering 238 en dat betekent dat al 711 plekjes voorbij zijn gekomen. We zullen wel zien hoever we komen. Nog maar eens het recept: wie bekend is in Leiden kan eerst raden waar de plekjes te vinden zijn en wie de stad niet kent kan meteen doorscrollen naar beneden. Veel succes weer!  

Voor de eerste afbeelding gaan we naar de Nieuwstraat. Daar vinden we op nummer 45 The Church Poolcafé. Als je met de trap naar boven gaat kom je in de ruimte waaraan , behalve de pooltafels, eigenlijk erg weinig is veranderd. Het was vroeger een Franciscanenkapel.

Op de tweede foto zie je een ingang van het Sint Annahof aan de Hooigracht 9. De hoofdingang is te vinden aan de Middelstegracht 4. De stichting van dit hofje  in 1509 was bij testament geregeld door  de bierbrouwer Wilem Claesz  Doornick en zijn vrouw Hillegont Willemsdr. de Bruyn. Het was bestemd voor dertien arme vrouwen.

Tot slot het huis met het schip op het dak. Het staat aan het begin van de Lage Rijndijk  op nummer 2 bij de Haven. Het theehuisje rechts is al eens onderwerp van deze rubriek geweest.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Leids Detail 238

  1. Wieneke zegt:

    Dertien arme vrouwen…….. De stichters hadden zeker geen last van bijgelovigheid. Ik zou er toch 12 of 14 van gemaakt hebben. Theekoepeltje is schattig.

  2. Ghita zegt:

    Leuk dat Leids Detail ook in 2013 weer doorgaat, kan ik weer lekker meedoen.
    Ik herkende deze keer het hofje en het pand op de lage Rijdijk.
    Dat poolcafe zit wel in een heel mooi gebouw, wat een prachtig raam.
    groetjes Ghita

  3. Thérèse zegt:

    Iedere keer maak je mij wel weer lekker met al die mooie details. Zo gauw het wat beter weer is, ga ik echt eens naar Leiden.

  4. rietepietz zegt:

    Wat een hártstikke bijzondere biljartzaal , beeldschoon die ramen ! Mooie serie heb je weer gemaakt !

  5. RenéSmurf zegt:

    Het zijjn weer mooie plaatjes en mooie verhalen! Ja, genoeg te zien, nog steeds!
    En wie goed kijkt kan altijd nog wel iets ontdekken.

  6. boomkruiper zegt:

    Wat een heerlijke plek voor een kopje koffie
    De 13 arme vrouwen zijn goed terecht gekomen in dit hofje

  7. wie wilt geen thee drinken in zo’n lieflijk huisje??

    alhoewel in zo’n kapel, naast de pooltafels, wil ik ook best zitten! 😀

    fijn weekend, tagrijn!

  8. Zoals gewoonlijk is alles nieuw voor mij, maar de foto’s doen me altijd plezier 😉 Prachtig dat schip, en die glas-in-lood ramen, maar die oude poort vind ik het mooist.
    Morgen gaan mijn man en dochter naar de open dag van de universiteit.
    Fijn weekend, Tagrijn!
    Liefs, Kakel

  9. Was daar nog nooit binnen geweest in dat Poolcafé echt prachtig.

  10. studio562614 zegt:

    Ik heb een tijd in Leiden gewerkt…erg leuk om dit te zien….Agnès

  11. platoonline zegt:

    Natuurlijk wist ik weer niks vooraf. Je zou het tegendeel niet geloofd hebben. Een kapel die tot poolcafé werd. De teloorgang van de RK kerk kan niet treffender uitgebeeld worden. Die steen boven de ingang van de deur naar het hofje is prachtig.
    Mooie aflevering van deze serie. Het houdt maar niet op. Volgens mij kun je eindeloos doorgaan.

  12. Annespike zegt:

    Heel apart dat raam met dan die pooltafels ervoor.. Geweldig!

  13. Mooi hoor. Ik kom deze zomer echt een keer die kant op om alles in het eggie te bekijken. Nou ja, al die zevenhonderdnogwat tips is misschien een beetje veel voor de eerste keer ;-.

  14. Caecil zegt:

    Mooie details weer, Tagrijn. Ken je dat verhaal van de klok en de klepel…………… juist!
    Nogmaals fijn weekend!

  15. Hanny zegt:

    Een bijzondere zaal om te biljarten.
    Wij willen in de toekomst ook nog wel eens een windwijzer op onze schoorsteen, maar ik wist nooit met welk figuur. Nu ik dit schip zie, denk ik dat zoiets ons dak ook maar moet sieren.

  16. Dat zijn weer mooie verhalen. En ja, er zijn er al veel geweest. Maar Leiden is groot dus je blijft hopelijk nog wel een tijdje doorgaan hiermee.

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

