Leids Detail 239

Een kopje, een gevelsteen en wat bijna onder het straatoppervlak verdwenen raampjes.  Daarmee vullen we de 239e aflevering van Leids Detail. Wie hier vorige week de foto’s heeft bekeken van de omgeving van de Pieterskerk in de sneeuw, zit voor twee foto’s in de goede buurt.  Voor de puzzelaars: eerst kijken en daarna naar beneden scrollen voor het ‘verhaaltje’.

Het kopje op de eerste foto is terug te vinden op het Stadhuisplein. Kijk naar boven en daar zie je het zitten in de hoek bij de achteringang van het stadhuis. Er zijn er nog drie maar die komen misschien eens een andere keer aan bod. Dit is Thorbecke, de man van onder andere de Grondwet van 1848 en de Gemeentewet. Zijn woonhuis stond aan de Garenmarkt 9, waar nog een gedenksteen in de gevel zit.

De gevelsteen van het geboortehuis van de bekende schilder Jan van Goyen is te vinden naast de ingang van café De Spijkerbak op de hoek van de Schoolsteeg en de Langebrug.

Tot slot een blik op de Pieterskerkstraat. Het gebouw ernaast is de Lokhorstkerk. In de 14e eeuw stond hier een versterkt grafelijk huis dat sinds 1550 werd bewoond door het geslacht Van Lockhorst. De straat maakte deel uit van de Hofgracht. Het huis met het lage raam staat op de hoek van de Lokhorststraat.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Leids Detail 239

  1. platoonline zegt:

    Dat kopje vind ik mooi. Een besneeuwd Leiden heeft een speciale charme. Mooie aflevering.

  2. Elke keer is het weer genieten van de “rondleiding” door Leiden. (Dat zou de VVV toch eens moeten weten!) Heerlijk als een stad nog zoveel historie heeft.

  3. Ik ken Leiden niet, maar zo leer ik het stukje bij beetje beter kennen. Fijne Zondag Tagrijn, groetjes Ria

  4. boomkruiper zegt:

    Wat een heerlijke stad is het toch met zoveel historie. De sneeuw geeft het iets extra’s bovendien

  5. rietepietz zegt:

    Het straatje op op de laatste foto kan ik me wel herinneren maar di raampjes zijn me dan weer niet opgevallen 😉

  6. je krijgt een heel apart zicht op de straat, vanuit zo’n laag raam, vermoed ik? 😉

    het kopje hangt daar maar eenzaam te wezen in die gevel?
    of zijn die 3 anderen vlakbij?

    fijn weekend, tagrijn,

  7. Thérèse zegt:

    Ah het geboortehuis van Jan van Goyen. Ik kreeg eens een boekje met schetsen van zijn hand cadeau en ik was meteen weg van hem. Zo heerlijk losjes getekend.
    De rest is ook mooi en dan met sneeuw ook nog, als een extraatje bijna.

  8. Emmelinda zegt:

    Mooi zo joh, die straatjes! Euh…en de details natuurlijk 😉

  9. Caecil zegt:

    appeltje eitje deze week……………hoe zou dat nou komen…………………
    Fijn weekend, Tagrijn!

  10. De raampjes herkende ik pas na de laatste foto, blijven apart he.

  11. RenéSmurf zegt:

    ja, prachtig he! En dan die sneeuw, haha, heerlijk toch he, die oudheid! En dat het er allemaal nog is, hopelijk voor altijd!

  12. Hanny zegt:

    Het zijn weer mooie Leidse details!

  13. Die bovenste herkende ik, maar ik wist natuurlijk niet meer waar ik die had gezien. Want het is toch al heel wat jaren geleden dat ik in Leiden was.

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

