Honderd jaar terug

Vandaag gaan we precies honderd jaar terug in de tijd en bekijken wat advertenties uit het (neutrale) Leidsch Dagblad en de (katholieke) Leidsche Courant van 11 februari 1913. Veel zaken die ons nu doen glimlachen. De prijzen van de vleeswaren, het grote verschil of je RK of PG bent, een apotheek die ons blij meedeelt dat hij nu ook per telefoon bereikbaar is, (vier cijfers maar liefst), een delicatessenzaak die broodbeleg voor de vasten verkoopt. Je kon toen ook nog je schapen weiden aan het Bezuidenhout in Den Haag. Afijn, kijk maar:

 

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei. Bookmark de permalink .

16 reacties op Honderd jaar terug

  1. boomkruiper zegt:

    Heb nog wel ergens een mutsje liggen mevrouw Van Leersum!
    Tapas als voorafje en daarna een Menú Sorpresa?
    En mijn hogedrukspuit daar zult u van opkijken :)) alles kraakhelder!

  2. Dwarsbongel zegt:

    Mijn stiefvader was voorganger/aflegger van de plaatselijke begrafenisvereniging: daarom hadden wij telefoon. Het nummer bevatte geen vier (4), maar DRIE (3) cijfers! Ik weet niet meer of het 256 0f 265 was, want door digitale beroepsdeformatie (256 = 2^8) heeft dat getal een vaste plaats gekregen in mijn geheugen.
    Historisch vertederend, die oude advertenties!

  3. platoonline zegt:

    Geweldig, vooral die laatste met die vermaning. Whahahahahaha…. heerlijk.
    Kun je je nog het begin van de Donald Duck herinneren. Toen werd de Margriet nog ingezet om mensen ervan te overtuigen dat de DD niet schadelijk zou zijn voor de kinderzieltjes. 1952 dus.

    Met plezier gesnuffeld en gelezen.

  4. rietepietz zegt:

    Gewéldig logje met toch wel héél veel herkenning al was ik er 100 jaar geleden nog niet.!
    Kwam kort geleden het getuigschrift van mijn moeder tegen, ze had gewerkt als keukenmeisje en het taalgebruik in de brief is vergelijkbaar …tóch eens iets mee doen !

  5. Hoi Tagrijn, wat leuk om dit zo terug te zien.Ik kreeg een flashback van de slager bij ons op Zaterdag. Altijd lange rij, wij moesten om de beurt op de Zaterdag aansluiten. En die prijslijst is zo leuk om terug te lezen. Leuk blog vol nostalgie. Fijne dag, groetjes Ria

  6. gewoonanneke zegt:

    Ik heb ook nog van die oude kranten liggen van 5 april 1929, die kwamen toen we oud zeil weghaalden in een huis waar we destijds woonden en nog steeds leesbaar, zo grappig. Van het Algemeen Handelsblad. Het gekke is dat ik in de buurt van Rotterdam woon maar deze advertenties allemaal over Amsterdam gaan. Bewaar het nog steeds weet niet waarom maar gewoon omdat ik het leuk vind.

  7. Kwatta strooisel en hagelslag en gestampte muisjes heerlijke oud-Hollands zoetbeleg.
    Heb nu zin in een beschuitje met één van deze drie.
    Groetjes Mara

  8. Wieneke zegt:

    Heel vermakelijk. Hoe kom jij hieraan?

  9. Haha, nette juffrouwen, dan val ik al af 😉
    “Aangesloten aan de telefoon.” En dan 2 x een ongeluksnummer. Práchtig!
    “Muts dragen is verplicht.” Ik zou daar heel ondeugend commentaar op kunnen geven, maar ik hou het liever netjes.
    En lectuur die geen gevaar oplevert, zoiets verzin je toch niet!
    Geweldige noten, Tagrijn. En nog bedankt voor je reactie op mijn blog. Ik heb blauw gelegen 🙂
    Dankzij jou komt er een vervolg.
    Liefs Kakel

  10. klaproos zegt:

    heerlijk tagrijn,
    het taalgebruik:-)
    niks discriminatie, gewoon to the point.

    grappig om een tijd terug te gaan 🙂

  11. ik vraag mij af of ik zeker mag zijn dat ik hier lectuur lees welke zeker geen gevaar oplevert? 😯

  12. Hanny zegt:

    Hartstikke leuk om te lezen. Een mooi tijdsbeeld.

  13. Emmelinda zegt:

    24 ct voor rookvlees…allemachtig hihi. Leuk joh, die knipsels! En inderdaad, dat telefoonnummer hahaha 😀

  14. Meeuws wat een delicatessen waren dat he.

  15. Is die baan als wagenmakersknecht nog beschikbaar? 😉 Lekker telefoonnummer heeft die apotheek.

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

