Leids Detail 240

IMG_3364t
Ook deze week in Leids Detail weer drie dingen in de aanbieding: een steeg, die ongeveer halverwege kan worden afgesloten, een groot huis met een trap ervoor en een heilige aan de muur. Wie niet weet wat en waar het allemaal te vinden is mag meteen naar beneden scrollen.

IMG_4020tIMG_4480tHet doorgangetje op de eerste foto loopt van de Hogewoerd naar de Nieuwe Rijn en is te vinden schuin tegenover de Koenesteeg die naar het Levendaal  loopt.
Het huis op de tweede foto is te vinden op Rapenburg 22. Het huis werd in 1701  in opdracht van burgemeester Jacob Vromans, ingrijpend verbouwd. Ook de  bordestrap werd in dat jaar aangebracht.
IMG_4021tOp de hoek van de Os- en Paardenlaan en de Herensingel staat de St. Josephschool. Het beeld aan de gevel is uiteraard van  deze heilige.

IMG_4480tt

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Leids Detail 240

  1. Ghita zegt:

    Weer een leuk kijkje in de stad, deze keer wist ik er niet een. Je laat weer mooie plekjes in Leiden zien. Groetjes Ghita

  2. platoonline zegt:

    Een echte heilige hangt. Dus dit moet wel een heel echte zijn. Mooie aflevering van een
    begin 20e eeuw Leiden. Natuurlijk scoorde ik weer 0. Maar meedoen blijft het leukste.

  3. Ik moet altijd een beetje lachen om heiligen. Het woordt “schijn” dringt zich altijd aan me op 😉
    Wel een flinke kerel, als je hem vergelijkt met de bus van tante Post. Je rondreis door Leiden blijft me verbazen! Groetjes Kakel

  4. rietepietz zegt:

    Prachtig gebouw die St. Josephschool , daar moet het leren wel bijna vanzelf gaan;-)
    Ik vrees dat voor mij een huisje op het Rapenburg er budgettaire nét niet in zit , blijft jammer !

  5. het steegje is eerder een fietsenstalling? 😉

    st jozef heeft een heel mooi plekje gekregen,
    hij hangt letterlijke en figuurlijk in het zonneke! 😀

    fijn weekend, tagrijn!

  6. boomkruiper zegt:

    En hebben ze aan het Rapenburg al een studentenkamer gereserveerd voor de prinsesjes? 😉
    Dit trapje lijkt me wel geschikt “D

  7. Mooie foto’s weer. Wat een lekker weer had je om foto’s te maken 😀

  8. Hanny zegt:

    Je schotelt ons weer fraaie details voor!

  9. RenéSmurf zegt:

    haha, ja, meer van hezelfde, maar he, het blijft mooi hoor!

  10. Beetje drie uit drie. Welke het precies was wist ik niet maar er zijn meedere doorgangetjes op de Hogewoerd richting Nieuwe Rijn vroeger zat Huisman ook in een van de doorgangetjes. Het beeld rijd ik bijna elke dag langs 🙂 En ja dat huis, zag dat het op het Raoenburg moest zijn alleen waar en welke dat wist ik uiteraard niet.

  11. gewoonanneke zegt:

    Mooie foto’s, ooit wel eens in Leiden geweest maar alleen in het ziekenhuis en de winkelstraat daar naar toe en dan heb je ook geen erg in de omgeving op zulke momenten….

  12. klaproos zegt:

    heerlijk om weer met jou door een zonovergoten stad te lopen tagrijn…

  13. Zulke steegjes zijn natuurlijk helemaal leuk. Mooie serie heb je weer gemaakt.

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

