Lege flessen

  Een paar dagen geleden ontdekte ik gewoon achter de kassa van de supermarkt een gloednieuwe entiteit, een wezen waarvan ik het bestaan nooit had kunnen bevroeden. Dat zat zo. Ik zette wat flesjes op de band en had niet door dat ik de lege flesjes die ik voor het statiegeld  in de daarvoor bestemde gaten in de muur van de supermarkt had willen gooien er ook bij had gezet. Ik geef toe: onhandigheid kan mij soms niet worden ontzegd. .De entiteit zag de lege flesjes wel maar mij niet voor vol aan en zo kwamen ze dus op de bon terecht. En toen zag ik het pas.
‘Eh… dat zijn lege flesjes’, zei ik.
‘Hoe kan dát nou?’, riep ze uit. Ja kind, wonderen bestaan écht. ‘Vergeten in te leveren’, zei ik, maar zo simpel was dat niet. ‘Nou ja , ruilt u ze dan maar even om voor volle. Dan laat ik die lege gewoon hier staan.’
Zo zou je goedkoop aan je pilsjes kunnen komen, dacht ik in een flits, maar wat eenvoudig rekenwerk leerde me in de volgende tellen dat deze manoeuvre me geen cent voor- of nadeel zou opleveren.
Dus vroeg ik toch maar de bon te wijzigen en mij de lege flesjes gewoon terug te geven.  Maar dat kon niet: ‘Nee meneer, dat zou maar mooi zijn. Dan haal ik ze van de rekening en dan gaat u alsnog die lege flesjes inleveren.’
‘Dat klopt dan toch?’ dacht ik hardop.
‘Meneer, ik zit hier langer achter de kassa dan u en ik weet echt wel hoe dat werkt.’
Ik stond inderdaad niet achter maar vóór de kassa en dus probeerde ik het haar uit te leggen met een rekensommetje voor één flesje, maar kijk maar naar jehova’s getuigen,  andersdenkenden zijn nu eenmaal moeilijk om te praten. Even dacht ik in een moment van weinig assertieve mildheid: ‘Och, dan hou ik die flesjes wel’, maar nee, vandaag besloot ik nu eens een keer niet de Lamme Goedzak uit te hangen en hield voet bij stuk.
‘Het is mijn fout dat ik die lege flesjes op de band heb gezet en dat spijt me echt heel erg, maar ik zou toch graag willen dat u dat even rechttrok. Al was het maar in het kader van de  klantvriendelijkheid.’
Wat haar nu zo anders maakte dan al die andere hamster-, joker- en bonusmeisjes van de malloot en reclamechef Harry Piekema was dat ze plotseling snerpend begon te janken en haar decibellen door de super  liet gieren.
En zoiets valt dan op. Ik zag al mensen die verwoed 1-1-2 intoetsten op hun mobieltjes en later hoorde ik dat het voorval via  de retweetfunctie van Twitter zelfs al reacties vanuit Burkina Faso had opgeleverd waarbij ik er niet echt goed van af kwam. Een vrouw achter mijn beurtbalkje eiste nu ook haar rol op in dit treurspel. ‘Man, doe niet zo moeilijk en reken dat nou gewoon af. Ik wil ook wel eens afrekenen’, en tegen de nieuwe levensvorm: ‘Meisje, deze meneer gaat dit echt gewoon afrekenen, hoor.’ Ze trok  er zo’n ‘ik begrijp het allemaal best, hoor’ gezicht bij. Hoe is het toch mogelijk dat je binnen een seconde iemand voor het leven kan haten?
De door de entiteit geproduceerde geluidsgolven waren inmiddels diep tot in de supermarkt doorgedrongen en uit het niets dook dan ook opeens een oudere kassadame op. De cheffin of minstens haars gelijke, die aan haar gelaatsuitdrukking al liet merken dat ze de cursus ‘op je strepen staan’ met goed gevolg had afgelegd, bereid was desgewenst het behaalde certificaat te tonen en dus de souplesse had van de afsluitdijk .’Wat is hier allemaal aan de hand?’, vroeg Regina, want die naam stond op het bordje op haar blauwe outfit.
Ik wilde het uitleggen, maar de vrouw achter mij was me voor: ‘Deze meneer wil opeens niet meer kopen wat hij gekocht heeft!’ Een niet helemaal juiste samenvatting van de situatie, maar dankbare blikken stegen vanachter de kassa richting hemel. Ik ken de aan Cleopatra toegeschreven uitdrukking: ‘één vrouw is duizend mannen te erg’, maar omdat ik nu inmiddels drie vrouwen tegen me had,  haalde ik diep adem, besloot het verlies dan maar te nemen, de rekening zo te laten en nog een paar nieuwe flesjes te halen. Toen ik weer terug was bij de kassa zat ze nog wat na te snikken, maar wist nog net te stamelen: ‘Wilt u  koopzegels, meneer?’

Dit bericht werd geplaatst in Verhalen. Bookmark de permalink .

21 reacties op Lege flessen

  1. hannekelive zegt:

    wat ben jij een akelige klant zeg! je weet toch dat je je aan de code van de verkoopster moet houden: niet te moeilijk doen en doen wat ze zegt!

  2. Ghita zegt:

    Hilarisch, wat een verhaal.
    Heb je er ooit over gedacht om een colum (in de allerhande ofzo) te gaan schrijven, je kan dit namelijk ontzettend goed.
    groetjes Ghita

  3. platoonline zegt:

    Tagrijn, ik zou een volgende keer gewoon weer die flesjes op de band zetten. Bij hetzelfde
    entiteitje natuurlijk. En dat jij dan je beste huilbeentje voorzet net voordat zij daarmee wil beginnen. En dan een beetje snikkend chargeren dat zij de lege flesjes uit je tas trok en ze op de band zette… En dat je het toch al zo moeilijk hebt met je virtuele familieleden (wij dus).
    Eens kijken of je dan de symphatie meekrijgt.

    Van mij heb je hem al.

    Zouden er voor supermarktklanten ook weerbaarheidscursussen zijn.

  4. Mijn god Tagrijn, wat een ellende voor een paar lege flessen die je dan ook nog per ongeluk op de band zet…Maar je hebt er wel een vermakelijk blog aan overgehouden!

  5. Dwarsbongel zegt:

    “Zalig zijn de armen van geest”…

  6. boomkruiper zegt:

    Hoop dat je hier een ‘IK’ van maakt voor NRC.
    Misschien toch maar aan de zelfscan Tagrijn? Loop zelf sinds ik daar aan begonnen ben fluitend door de winkel 🙂 Echt!

  7. Petr@ zegt:

    O erg.
    De dames zijn nooit zo vriendelijk als in de reclame.
    Moet je hier eens bij de Aldi boodschappen doen, daar moet je echt door het stof….

  8. rietepietz zegt:

    Wat had ik graag achter je gestaan om een beetje olie op het vuur te gooien …. maar ja , je hébt natuurlijk wel iets gedaan dat niet “in de kassa zit” en dan kunnen veel van die kassa Miepjes er niet meer uit komen ….. mag ik nu wel even uit gaan lachen hé…..Whahahaha !

  9. Wat zou ik de balen hebben gehad als ik twee klanten achter je stond met “slechts” drie artikelen om snel af te rekenen. En ik maar wachten 😉 totdat ik eindelijk aan de beurt was. Grtz Albert

  10. Wieneke zegt:

    Meesterlijk heb je een en ander weergegeven.
    *veegt lachtranen weg*

  11. Emmelinda zegt:

    Hopelijk heb je geen koopzegels gekocht. Wie weet wat ze daar nou weer voor een toestand van gemaakt had ;-). Waarschijnlijk voelde zij zich geflest 😀

  12. grappig en tegelijk intriest, tagrijn!

    waarom al dat vertoon, terwijl je er recht op hebt?

    mss dit blog naar de winkelverantwoordelijke, of beter nog, algemene direkteur sturen? 😉

  13. Eerlijk gezegd had ik best wel twee plaatsen achter je willen staan, dan had het niet een maar twee blogs opgeleverd 🙂

  14. RenéSmurf zegt:

    Ja, tot aan dat janken kon het nog, haha, maar toen niet meer!

  15. Hahahaha… een training ik heb op mijn strepen gestaan. Helaas komt dat in veel winkels voor.

    Love As Always
    Di Mario

  16. jeetjemina zegt:

    OOOHH wat een schitterend verhaal en prachtig verteld. Ik lig in een deuk en zie het helemaal voor me.
    Beurtbalkje, moet ik even onthouden voor de scrabble maar in wordfeud wordt het vast afgekeurd!

  17. klaproos zegt:

    whaahahhahaha
    dit bestaat niet in het echte leven toch tagrijn???
    zeg me dat het een fantasie is:-)

    geweldig,

    * proest*
    ik vind het wel van een enorm humor gehalte,

  18. Sjonge, sjonge, en ik dacht nog wel dat ik de enige was die hysterische kassaMEDE?werksters meemaakte. Jij slaat werkelijk alles. Behalve de cassiere zelf dan 🙂
    Een zeer vermakelijk blog, al kan ik me voorstellen dat jij daar iets anders over denkt, maar gelachen dat ik heb!

  19. Thérèse zegt:

    Tja, het schijnt vaak een ramp te zijn als je iets verkeerd doet. Maar zo’n ellende als jij meemaakte, is mij nog niet overkomen. Straks houd jij er nog een trauma aan over. Ik vind het heel sneu, hoor Tagrijn. Durf je nog wel naar dezelfde winkel??

  20. Hanny zegt:

    De klant is dus echt niet meer koning. 😦

  21. ram1955 zegt:

    Hier ga ik dus spontaan van meejanken. Hoe frustrerend is dit!!!!!

Je kunt hier reageren

