Korenbeurs in de winter


Dit weekend viel er nog wat sneeuw, dus het kan nog net: een winters schilderijtje uit Leiden. Vorige week de laatste hand aan gelegd. Het aardige is dat zelfs veel geboren en getogen Leidenaars wel de Korenbeurs herkennen, maar geen idee hebben waar Tagrijn stond toen hij de foto die vooraf ging aan het schilderij, maakte. Aan het eind van de Nieuwe Rijn, waar de twee stromen van de Rijn weer bijelkaar komen, ga je omhoog de Visbrug op, richting Hoogstraat. Maar als je vóór Australian langs het water blijft lopen kun je onder de Visbrug door en dan kom je via een vlonder bij het waterterras van Annie’s (dat helaas geen Annie’s verjaardag’ meer heet). Staande onder de brug werd de foto gemaakt en dat zie je aan de boog bovenaan.
Voor de liefhebbers van technische gegevens: het schilderijtje is 40 bij 30, materiaal olieverf op canvas.

Dit bericht werd geplaatst in Expo, Stad en land. Bookmark de permalink .

22 reacties op Korenbeurs in de winter

  1. Ghita zegt:

    Ik heb dit mooie schilderwerkje gemist. Prachtig, heb je eerst een foto gemaakt of heb je daar in de kou gestaan met je schildersezel? Ik vind het er heel mooi uitzien, had al een vermoeden vanaf welk punt je het had gemaakt, ook een leuke plek voor een foto. Ik heb nog steeds het plan om een keer een rondje Leiden met mijn camera te doen (vooral het oude Leiden dan).
    groetjes Ghita

  2. ollieherman zegt:

    Heel mooi plaatje met aandacht voor detail (rood zonnescherm van Stadthouder?). Lekker sfeervol ook.

  3. Thérèse zegt:

    Mooi Tagrijn. Ook veel geduld bij nodig.

  4. boomkruiper zegt:

    Prachtig standpunt Tagrijn. Die ketting houdt het hele beeld ook zo mooi vast. Van mij mag Annie ook jarig blijven. Veel leuker 😉 🙂

  5. Emmelinda zegt:

    Ook al riep ik vandaag dat ik nu écht geen sneeuw meer wil zien maak ik een grote uitzondering voor het schilderij want dat vind ik prachtig!

  6. Leo Bol zegt:

    Ja moet. vergeten

  7. Leo Bol zegt:

    Ik moed wel zegen, dat je op je oude dag beter gaat worden.

  8. Ik herken er zoals gewoonlijk niets aan, maar dit omdat ik nog nooit in Leiden geweest ben. Maar het schilderij is werkelijk prachtig! De ketting, het ijs, een mini-wak bij de staander in het water, de sneeuw, de boog…Het kan zonder meer doorgaan voor een “echt” schilderij, en dan weet jij wel wat ik daarmee bedoel.

  9. rietepietz zegt:

    Het is práchtig Tagrijn en ik blijf zeuren om een expositie van je werk ,dat moet met behulp van de relalties van Glibber ( en waarschijnlijk heb je er zelf ook nog wel wat) toch wel te regelen zijn?

  10. Caecil zegt:

    Prachtig!

  11. reismeermin zegt:

    Heel mooi. Te lang hier niet geweest, dus ik lees nog even verder.

  12. Wieneke zegt:

    Goed gedaan! Zo’n detail als die ketting…. echt goed.

  13. ik vind het een bijzonder mooi schilderij, tagrijn!

    het roept een knusse, nostalgische sfeer op!!!

    ja, dit werk mag tss dat van de groten der aarde hangen! 😀

  14. Deze is echt heel mooi Tagrijn, en ja herkende de onderdoorgang direct maar wel erg origineel om hem van daaruit te fotograferen/schilderen.

  15. gewoonanneke zegt:

    Schilder je dat zelf, knap hoor.. Mooi winters landschap. Mag het aub voorjaar worden 😉

  16. RenéSmurf zegt:

    ja, mooi hoor, ik hou erg van winterse landschappen, omdat het zo onwerkelijk is, en zo kort!
    En zo mooi.

  17. Ik vind het mooi Tagrijn. Heb je trouwens weleens een schilderij gemaakt van H’wijk? Daar ben je toch vaak genoeg geweest. Ik ben daar wel benieuwd naar.

    Love As Always
    Di Mario

  18. klaproos zegt:

    heel moo9i tagrijn,
    de winterse tinten heb je goed geraakt,

    leiden is altijd mooi,
    maar in ze zomer of vroege warme lente langs de gracht met een drankje in de voorjaarszon heeft mijn voorkeur…
    maar met dit mooie prentje…..
    geniet ik ook erg hoor:-)

    * prent aan de muur hang *
    * hoogtezon aan zet*

  19. ram1955 zegt:

    Heel mooi. Ik herken het dankzij je omschrijving. Toen wij in Voorschoten woonden (1986-1997) zijn we daar wel eens neergestreken.

  20. Hanny zegt:

    Past helemaal bij het huidige winterweer. Heel uitnodigend om daar te wandelen.

  21. Annespike zegt:

    Geweldig Tagrijn.
    Goed getroffen met die ‘koude’ kleuren. 🙂

Je kunt hier reageren

