Het is weer Boekenweek!

 Je weet niet wat je mist, is een gevleugelde uitdrukking. Sinds afgelopen donderdag weet ik precies wat ik mis: het boekenprogramma van Adriaan van Dis. Vaak is geprobeerd een goed  programma over boeken op de buis te krijgen, maar ondanks deze goed bedoelde pogingen kunnen we nu toch vaststellen dat dit weer even uit de nostalgiekast gehaalde programma daar met kop en schouders bovenuit stak en niet is te evenaren. Als van ouds ontving Van Dis goed voorbereid en in bijna vlekkeloos en perfect gesproken Duits en Engels zijn eerste twee gasten. De uitzending werd besloten met Maarten Biesheuvel vergezeld door zijn vrouw Eva. Je moet het maar durven deze man die volledig van het pad is uit te nodigen. Een gesprek was niet meer mogelijk  maar de schrijver las puur en ongekunsteld een zes minuten durend ontroerend verhaal voor over zijn vader. Dit moet terug! Al is het maar een keer in de maand. En als de Vpro er dan geen brood meer in ziet moet de Vara, die het programma nu eenmalig in de tijd van DWDD uitzond, het doen. De redactie van Matthijs moet maar eens met Van Dis om de tafel om hem over de streep te trekken.
Deze uitzending werd gemaakt in het kader van de Boekenweek die eind vorige week weer uit de startblokken ging.
verrekijker
Hoera, wat een boekenweekgeschenk weer dit jaar! Kees van Kooten behoort in ons land toch tot de top van de humoristische auteurs. Ik verheug me er nu al op De Verrekijker te lezen. Ik heb een aantal boekjes van Van Kooten: Modernismen, Meer Modernismen en Meest Modernismen, Koot graaft zich autobio, Zeven sloten en Levensnevel. Dat laatste boekje is alleen al mooi door de titel: een palindroom van het zuiverste water met een poëtische lading.

Het boekenweekgeschenk is een merkwaardig fenomeen. Het eerste verscheen in 1930: De uitgever en zijn bedrijf. Het werd cadeau gedaan aan de vaste klanten van de boekwinkel tijdens de Dag van het Boek en een paar dagen daarna. Landelijk waren er blijkbaar niet echt veel vaste klanten want de oplage was slechts 35.000.

De dag werd een week: in oktober 1932 werd de eerste Boekenweek gehouden en wie in die periode voor fl. 2,50 aan boeken kocht kreeg het geschenk. En dat was ook de titel.
Op 4 mei 1933 schreef P.H. Ritter jr in Het Vaderland:

Zo begon de Boekenweek aan zijn triomftocht, slechts onderbroken in 1941 toen de verspreiding op last van de bezetter moest worden gestaakt. Victor van Vriesland, een van de samenstellers was niet-arisch en dus was het boek een ‘Judengeschenk’. Ook gedurende de oorlog werd er uiteraard geen boekenweek georganiseerd.

Maar in 1946 werd de draad weer opgepakt met Het Kleine Geschenk. De boekhandel had raambiljetten opgehangen: Het Boek was u trouw – blijf thans trouw aan het Boek. Sindsdien is de reeks niet meer onderbroken.  Dit jaar dus het 78e boekenweekgeschenk: De Verrekijker. Veel leesplezier!

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Het is weer Boekenweek!

  1. O ja, boeken! Een blog naar mijn hart. Van Dis is een kanjer, alhoewel ik het gesprek met Biesheuvel een sneue vertoning vond. Ik ben dus zeker vóór meer van dergelijke programma’s.
    Groetjes, Kakel

  2. Emmelinda zegt:

    Van mij mag Van Dis ook weer terug. Ik heb begrepen dat er nog heel wat afgelezen wordt (en niet alleen Bouquet reeks hahaha) dus daar zullen vast nog veel mensen plezier aan beleven. Altijd beter dan die onzin met sterren die van duikplanken springen en noem maar op…pffff

  3. platoonline zegt:

    Een blogje naar mijn hart. Tja, echt goede boekbesprekingen op TV zijn schaars. Van Dis mag van mij ook terug. Overigens was ik wel enigszins geschokt door de toestand van Biesheuvel. Het was erger dan ik dacht. Droevig, want op een of andere manier had hij toch ook wel weer grip op het gebeuren. Maar zijn gedragingen leken onvoorspelbaar. Hoe houdt zo’n vrouw dat vol, dacht ik nog. Het boekenweekgeschenkje komt vast binnenkort wel ergens langs via de tweedehands boekwinkel. Ik ga er niet meer voor naar de readshop. Hoewel: voor de pas uitgegeven gedichtenbundel van Szymborska maak ik een gretige uitzondering.

  4. RenéSmurf zegt:

    Van Dis is er destijds niet voor niks mee gestopt, en kan zo weer beginnen als hij wil.
    Zomergasten deed die ook vijf jaar, en mocht door, en tegenwoordig maakt hij reisprogramma`s.
    Geniale man, genialer dan Matthijs.

  5. Thérèse zegt:

    Ja, kwam van Dis maar terug. En wat weet jij veel over de Boekenweken. Heel interessant. Ik heb ook erg genoten van een boek van van Kooten (titel vergeten)waarin hij vertelt over zijn opa-zijn. Raad ik je ook aan.
    Zeker ga ik ook reizen met het boekenweekgeschenk. Is tegenwoordig wel iets extra’s, vind ik. Groetjes Th.

  6. Dit was inderdaad wer even ouderwets genieten. Van Dis is het nog lang niet verleerd en van mij mag hij ook terugkomen op tv.

  7. rietepietz zegt:

    Het programma heb ik niet gezien, en omdat ik vrijwel geen boeken meer lees sinds ik log komen er óók geen boekenweekgeschenken meer binnen.
    Van Kees van Kooten heb ik een paar van de titels die je noemt gelezen ,héérlijk !Staat me nog iets bij van een verhaal over een Duitse keuken dat hilarisch is!

  8. ollieherman zegt:

    Ik viel bij toeval in het programma, tijdens Maarten Biesheuvel. Wat een genot, alleen al de manier waarop Adriaan van Dis met respect Biesheuvel de tijd geeft en behandeld. Het wordt hoog tijd dat Van Dis weer terug komt met zijn boekenprogramma. Eindelijk iemand die de tijd neemt voor zijn gasten en geen vlug-vlug-vlug syndroom.
    Overigens ga ik De Verrekijker zondag in de trein lezen, als ik gratis op weg ben naar iets…. 🙂

  9. klaproos zegt:

    boekenweekgeschenk:-)
    vroeger kocht ik wel eens een boek alleen om het geschenk:-)

    OT

    de beelden stonden in zundert in een etalage,
    ze zijn van van de zomer, de kunstenaar is me onbekend,
    er stond geen naamplaatje bij

  10. Een programma over boeken. Mmmmm, boeken moet je ervaren natuurlijk. Maar je weet maar nooit. Boekenweekgeschenk heeft mij nooit kunnen bekoren.

    Love As Always
    Di Mario

  11. boomkruiper zegt:

    En het optreden van Kees van Kooten in DWDD was ook een verademing. En ademloos zat het publiek thuis en in de studio naar zijn 4 minuten durend verhaal te luisteren. HEERLIJK!!

  12. mooie geschiedenis van het boekenweekgeschenk! 😉

    een tv-programma over boeken?
    mss komt het er ooit nog ‘ns van, als we uitgekeken zijn op al die kook-eet-afval-fitness- .. en ander voorgekauwde koek?

    veel leesplezier, tagrijn!

  13. gewoonanneke zegt:

    Ik had een reactie geplaatst maar niet gezien dus iets verkeerd gegaan.
    Toevallig heb ik dit programma gekeken omdat ik meestal dwdd kijkt. Ik dacht echt in een oude opname beland te zijn, vond het eerlijk gezegd best oubollig overkomen allemaal. Kan me niet voorstellen dat als je de jeugd ook wil boeien dit programma weer uit moet gaan zenden.
    Ik kijk tegenwoordig naar Benali Boekt wel een andersoortig programma maar ik vind het best goed in elkaar zitten. En je hoort zo wat over het ontstaan van het boek, de achtergronden en de schrijvers zelf.

  14. gewoonanneke zegt:

    Interessante weetjes zo. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat programma heb gezien en toen ik er onverwacht (dacht dat DWDD er was ) op zapte dat ik toch het idee was jaren terug te zijn in de tijd. Heb het wel afgekeken maar ik kan me zo voorstellen dat het jongere mensen niet aanspreekt als ik heel eerlijk moet zijn. Ik kijk tegenwoordig ook Abdelkader Benali programma en moet zeggen dat hij het goed doet. Ik weet een heel ander programma maar voor mij de moeite van het bekijken waard.

Je kunt hier reageren

