Hebbie even voor mij

Op zaterdagmiddag fiets ik altijd even naar het centrum. Beetje struinen in boekwinkeltjes, zoeken naar leuke dvd’s, bij mooi weer ergens een terrasje pikken en  natuurlijk even over de markt. Bij de Korenbeurs speelde een man prachtige Spaanse muziek op een versterkte gitaar en ik bleef even stilstaan om te luisteren.
‘Leuk hè? De markt’, opende een man ongevraagd een gesprek. ‘Ja, Leiden is een fijne stad hoor. Vooral op zaterdag, als er markt is. Die ouwe gebouwen zijn ook wel mooi, daar zeg ik niks van, maar de markt doet het hem toch. Kijken of je nog mensen tegenkomt die je kent. Bakkie kibbeling kopen of een Vietnamees loempiaatje. Maar verder.  Geen idee wat ik hier eigenlijk iedere zaterdagmiddag loop te doen. Dan zeg ik tegen Riet, dat is m’n vrouw,  ik loop effe de stad in.  En dat snapt ze dan niet. Omdat ik er altijd op loop te schelden. Maar het zit je in  het bloed, hè? Je kunt niet anders. Dat hoort er bij.  Al is het wel koud vandaag. Las dat Leiden stadsverwarming heeft. Merk er hier geen moer van.’
‘Maar het is toch ook wel gezellig’, diende ik hem van repliek, ‘zo’n straatmuzikant hier, prachtig toch, en, als het goed weer is volle terrassen, veel volk op de been, hier en daar een draaiorgel. Dus…’
‘Precies, daar zeg je wat. Zo’n draaiorgel.  Meneer, dat is toch een bak ellende op wielen. Vroeger stond er nog een paard voor. Konden de kinderen dat beest aaien. Ook wegbezuinigd. Haver werd te duur en die man wilde de stront niet meer opruimen. Ik geef dus nooit wat aan zo’n orgel.’
‘Als iedereen er zo over zou denken zouden ze snel uit het stadsbeeld zijn verdwenen’, meende ik.
‘Hoe eerder hoe beter. Toch?’  Dat laatste woordje is ooit tijdens een memorabele toespraak van Balkenende in ons spraakgebruik opgenomen en leidt sindsdien nog steeds een glorieus bestaan. ‘Wat doet zo’n vent nou helemaal?’ ging hij verder zonder acht te slaan op mijn toch wel verstandig bedoelde opmerking. ‘Vroeger was het nog het edele handwerk. Moest ie draaien aan dat grote wiel. Maar dat gaat nu allemaal met een mesjien. Ook die poppetjes die dan op zo’n trommeltje slaan. Die vent staat er alleen naast om af en toe een beetje met dat koperen bakkie te schudden in de hoop dat je dan geld stort. Als het liedje uit is, even een nieuw boekie erin en hop, daar draait dat kreng weer. De meeste dromen zijn bedrog. Zal best, maar ik word er doodziek van. Kan die beter een cassetterecorder neerzetten met een paar leuke bandjes erin en dan twee boksies. Daar zou ik dan nog wel een eurootje aan geven.’
‘Maar geen mens heeft nog cassettebandjes’, zei ik.
‘Nou, ik wel hoor. En hele goeie. Barstens vol met de Beatles. Want zo’n jesterdeetje gaat er toch altijd nog wel in. Toch? Neem nou dat rippertwaar van die draaiorgelaar. Altijd hetzelfde. Fransje Smit en Jantje Bauer. Hebbie even voor mij. Nee, dus. Geen minuut. Ik loop meteen door.  Alleen met kerst en met sinterklaas speelt ie wat anders.  En als je dan door de Donkersteeg loopt, staat er over de brug bij V&D ook weer een, en nummer drie staat altijd in de buurt van het Gangetje of op de Breestraat te jengelen en joost weet waar nog meer. Want ik stier natuurlijk niet het hele centrum door. Maar het lijkt wel een plaag, je kunt die krengen niet ontlopen.’
‘Soms is het ook hetzelfde orgel’, zei ik, al weet ik dat niet zeker. ‘Die rijdt dan gewoon een stukje verder.’
‘Ja, dat kan. En zonder paard. Met de mesjien. Maar dat heb ik geloof ik al gezegd. Maar goed,  dan loop ik naar de groentekramen op de Botermarkt. Ook zo fijn. Staat er daar tegenover de Pander Passage zo’n vent met een apparaat waarin rooie kippen ronddraaien. De stank van die kippenboer is niet te harden. Ik ken zelfs iemand die daar chronische jeuk van heeft gekregen. Dat zoiets mag, snap ik niet. En er schijnt ook nog een of ander Chinees vergif in te gaan om het lekker pittig te maken. Zit ook in de nazi van een chinees.’
‘Ik hoor het al, u vindt het echt leuk om op zaterdag even over de markt te lopen.’
‘Ja joh, hartstikke gezellig. Kijken of je nog mensen tegenkomt die je kent. Een bakkie kibbeling kopen, een Vietnamees loempiaatje…’  Net als het draaiorgel begon hij opnieuw met zijn ‘rippetwaar’. Dus groette ik hem beleefd en liep door. Even een Vietnamees loempiaatje kopen. Goed idee. Toch?

Dit bericht werd geplaatst in Verhalen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op Hebbie even voor mij

  1. platoonline zegt:

    Carmiggelt in Leiden. Heerlijk van die oude mannen die nog bereid zijn overal het negatieve van in te zien. Tegen die mannen moet je niet pogen verstandige opmerkingen te maken. Dan verstoor je hun wereldbeeld. Maar een mooi stukje heb je er wel over geschreven. Een Leidse kronkel die er zijn mag.

  2. Thérèse zegt:

    Ja, ik ken die mensen ook wel. IN het begin is het nog wel grappig maar dan word je het zat. Ja, niet jouw verhaal hoor. Dat is heel amusant geschreven.

  3. ollieherman zegt:

    Heerlijk, zulke mensen met een ingebouwde CD die voortdurend op herhaling staat. Net zo’n vast repertoire als die orgeldraaier met zijn mesjien. Mooi verhaal.

  4. Caecil zegt:

    Hahaha, ik hoorde ook een familielid van Arie. Mocht jij een keer Ans zijn……
    Toevallig hoorde ik het orgel van de week iets uit de Top 40 spelen, dus er is nog hoop!

  5. Di Mario zegt:

    Ha ha, ik heb dit verhaal speciaal even bewaard tot vanochtend omdat ik er nu wel de tijd voor had om helemaal te lezen. En gelukkig maar want het is een leuk verhaal. Heerlijk toch in de stad.

    Love As always
    Di Mario

  6. hihi .. zo heeft ieder zijn reden om naar de markt te gaan? 😀

    ik heb je weer met veel enthousiasme gelezen, tagrijn! 😀

  7. beuzeblaadje zegt:

    Hahahahahaha.
    Je stijl van schrijven is nog altijd dezelfde: heerlijk om te lezen!
    Als jij ooit een boek uitgeeft wil je het me dan laten weten?

    Groetjessss Tagrijn.
    Ik ga nog even scrollen om te zien of je ook nog steeds de details
    van Leiden publiceert 🙂

  8. Ze bestaan helaas dit soort zwartkijkers. Gelukkig hebben we er niet zo veel van. Geweldig beschreven Tagrijn

  9. rietepietz zegt:

    Heerlijk , zo kun jij alleen maar schrijven over dit soort narrige mannetjes! niet dat ik nou gek ben op draaiorgels , maar die bij ons heeft er nog wél een paard voor dat de kinderen mogen aaien en heeft ook wel andere muziek dan de heren Smit en Bauwer. En eh… de orgelman heeft een zak bij zich waar hij de strond in schept 😉 Ik zou zeggen …. stuur die man eens naar Rijswijk!

  10. Annespike zegt:

    Heel herkenbaar verhaal!
    Maar goed als het zo moet.. 🙂
    Hahaha..
    Maar alsnog even lekker over de markt lopen want dat is zo gezellig!

  11. hanneke zegt:

    levensecht, alsof ik er bij was.
    heerlijk om te lezen

  12. Hanny zegt:

    Is de man soms familie van Arie?
    Leuk en herkenbaar verhaal!
    De laatste ‘Maar dit terzijde’ is ook geweldig gevonden!

  13. RenéSmurf zegt:

    Ja, iedereen heeft toch wel cassetebandjes, en videobanden, en singletjes en platen en zo nog.
    En afspeelapparatuur natuurlijk! hehe, ofnee, tja.

  14. staart zegt:

    Ik houd wel van het rippertwaar van de beetels 🙂 whahahaha wij hebben een Engelse teasalon. Die noemen ze Thea Tieme (tea time)

  15. leo zegt:

    Ja dat vind ik wel leuk, zoon JESTERDEETJE, en RIPPERTWAAR, en dat Mesjien.

  16. …en doe er voor jezelf ook een paar oordopjes bij 😉
    Gelukkig heb je het met humor geschreven!

  17. klaproos zegt:

    wahahahhaha wat heerlijk geschreven tagrijn, jawel hé, zulke chaggie’s lopen er echt, waarom blijven ze niet thuis zou j e denken,
    en jij…..
    hebt dat prachtige spaanse gitaatspel moeten missen zeker door hem 🙂

  18. gewoonanneke zegt:

    Heerlijk, zag die man zo voor me, die kom je inderdaad tegen. Vind het ook wel wat hebben zo’n drukke markt waar alles door elkaar krioelt.

  19. Een heerlijk kronkelig verhaal.

Je kunt hier reageren

