Leids Detail 243

Spuitend water, de wieken van een molen en een merkwaardig dier: dat zijn de ingrediënten voor de 243e  aflevering van Leids Detail.  Onder het derde detail wordt alles weer toegelicht en Leidenaars gaan natuurlijk eerst zelf proberen uit te zoeken waar je dit vindt. En dat is voor hen ditmaal echt niet zo moeilijk.

Het is weer lente dus de fonteinen mogen weer gaan spuiten. Dus ook de fontein in de vorig jaar aangelegde vijver in het Plantsoen mag zijn gang weer gaan.

Bovenop de toegangspoort naar het voorplein van de Lakenhal uit 1640 staat een volmolen. Aan weerszijden zien we een stapel laken. Hier zetelde het branchebestuur van de lakennijverheid. Ook werden de weefsels hier gekeurd en van een loodje voorzien. Het deed dienst tot 1823 en had daarna verscheidene functies. Nu is hier het Stedelijk Museum te vinden.

Op de laatste foto zien we een fabeldier dat op het dak van de Stadsgehoorzaal aan de Breestraat is neergestreken. De gehoorzaal brandde in 1889 af maar architect D.E.C. Knuttel ontwierp een nieuwe muziektempel voor de stad.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Leids Detail 243

  1. platoonline zegt:

    Mooie aflevering Tagrijn. Die fonteinen vooral. Daarvan zouden ze er in de Zaanstreek ook eens wat moeten hebben. Het geeft zoveel leven aan een plein.

  2. rietepietz zegt:

    Spectaculaire foto die eerste van de fontein ! De lakenhal ben ik wel geweest maar ik kan me die molen toch niet echt herinneren !, ach, er is ook zovéél te zien als je maar zo af en toe eens in Leiden komt;-)

  3. Prachtig, die stadsgehoorzaal! Je hebt wel een bijzonder oog voor details.
    Morgen schijnt het lente te worden. Geniet ervan!

  4. fantastische details zijn dit weer, tagrijn!!

    mooi ook de manier waarop jij ze in de kijker zet! 😀

    fijn weekend,

  5. Thérèse zegt:

    Prachtig allemaal. Vooral heel bijzonder vind ik die molenwieken met die gevelsteen. Als ik ooit nog eens in Leiden kom, zal mij vast veel een beetje bekend voorkomen dankzij jou.

  6. hannekelive zegt:

    wanneer wij eens een dagje leiden doen, weet ik wie ik moet vragen waar ik moet zijn!
    (lastige zin, maar je begrijpt me wel, toch?)

  7. klaproos zegt:

    mooie detailas tagrijn,
    jij kent leiden op je duimpje natuurlijk:-)

    je zou een goeie stadsgids zijn:-)

  8. Di Mario zegt:

    Hij is weer fijn Tagrijn. Leuke serie weer. En dat de lente eraan komt en daarom de fonteinen weer aankunnen is alleen maar mooi. Laat maar komen.

    Love As always
    Di Mario

  9. Drie uit drie vandaag, ik kan weer met een gerust hart het weekend in 🙂 Ik heb trouwens een boek over Knuttel hij heeft echt mooie dingen ontworpen.
    Off topic. bij niet roken gaan klanten naar een cafe waar een rookruimte is.

  10. RenéSmurf zegt:

    Mooi altijd, plantsoenen en gevels, die horen bij de pracht van een stad!

  11. Wat maak je toch een schitterende foto’s. Ik weet zeker dat jij zelfs een geboren Leidenaar nog kunt verbazen met die bijzondere details.

  12. Het gekke is dat ik in het buitenland altijd dat soort dingen in steden gaat bekijken en als ik dit dan zie denk ik waarom ga ik zo ver weg. Hier in Nederland is ook nog zat te ontdekken.

  13. Hanny zegt:

    Je hebt weer mooie details gevonden. De fontein spreekt mij als watermens het meest aan, en dan met name de eerste foto.

Je kunt hier reageren

