Caillebotte: door het oog van de fotograaf

Er loopt een man met hoge hoed op een plein in Parijs; honden hoeven hier niet aan de lijn. De man heet Gustave Caillebotte (1848 – 1894), een niet onbemiddeld man die daardoor de mecenas van Monet en veel andere Franse impressionisten kon zijn. Hij kocht veel van hun werk dat na zijn overlijden de grondslag werd van de collectie van Musée d’ Orsay in Parijs.
Caillebotte studeerde rechten maar kwam in de greep van de kunst doordat hij kennis maakte met kunstenaars zoals Renoir en Degas, die zich afzetten tegen de academische regeltjes.
Zijn eigen werk werd niet in onbelangrijke mate beïnvloed door de opkomende fotografie. Nooit eerder werden schilderijen gemaakt vanaf een balkon of van een doorkijkje via de spijlen. Ook had hij oog voor de vernieuwingen in het stadsbeeld, zoals architectuur met ijzer.
Hieronder enige werken van zijn hand. Als eerste natuurlijk de beroemde parketschrapers.

De tentoonstelling is nog tm  20 mei te zien in het Gemeentemuseum in Den Haag. En als je er dan toch bent:  omdat het Mauritshuis gerestaureerd wordt, zijn honderd topstukken uit dit museum, zoals het Gezicht op Delft van Vermeer, tm 30 juni ondergebracht in het Haags Gemeentemuseum, Open: di tm zo 11-17 u. MK geldig.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Caillebotte: door het oog van de fotograaf

  1. ollieherman zegt:

    Ik heb echt van deze tentoonstelling genoten. Heel onverwacht eigenlijk want ik kende deze persoon niet. Maar de combinatie met de foto’s en de invloed daarvan op zijn werk werd mooi neergezet.

  2. platoonline zegt:

    Ik kende de naam niet. Dus bedankt voor dit blogje want hij is zo te zien zeer de moeite waard. Ik vind met name die kanovaarders erg mooi vanwege het inkomende licht. Maar ook de andere werken mogen er zijn.
    Hij is dan wel niet oud geworden maar in die tijd slaagden ze er toch in om er in elk geval zo’n twintig jaar ouder uit te zien.

  3. gewoonanneke zegt:

    Grappig heb toevallig pas met een vriend die kunstgeschiedenis studeert en er geweest was hier over zitten praten en hoorde toen voor het eerst van het schilderij van de parketschrapers. Hij had toen nog een mooi schilderij gefotografeerd dat ik eigenlijk nog mooier vond maar ben even de naam kwijt.

  4. Thérèse zegt:

    O ja en die man met hond. Ik zag deze foto ergens bij iemand op facebook en dacht meteen aan
    deze tentoonstelling. Het stond er niet bij, maar nu weet ik het zeker. Grappig.

  5. Thérèse zegt:

    Hee wat leuk om het nóg eens te zien. Ik was er ook pas, in het Haags Gemeentemuseum. Mooie foto’s heb jij gemaakt. Die van dat kindje en van Père Magloire, aan het tukken. Ik vond bij sommige schilderijen teveel het foto-aspect overheersen, maar goed.
    En ja, al die topstukken ook erbij, de stier van Potter enz. Wij kwamen ogen te kort. Het is zeker een prachtige tentoonstelling.

  6. stuk voor stuk kustwerken!
    hel erg de moeite waard

  7. Di Mario zegt:

    Niet alles vind ik mooi wat je hier van hem laat zien, maar er zit wel mooi werk bij zeg. Volgens mij kent alleen niemand die hier komt hem.

    Love As Always
    Di Mario

  8. dat is een tentoonstelling die je eigenlijk feitelijk niet zou mogen missen?
    tenminste, als de afstand niet té groot is? 😥

    een blog om in te kaderen, tagrijn! 😀

  9. Ook ik kende hem niet, hij maakt wel mooi en verschillend werk

  10. RenéSmurf zegt:

    ja, dat heb je maar weer even mooi gezien en vastgelegd en opgeslagen!
    Leuk, en intersant. Fijn dat dat allemaal zichtbaar is.

  11. Caecil zegt:

    Op een of andere manier hebben meerdere mensen in mijn omgeving het ‘ineens’ over Caillebotte. Heel mooi! Dank je wel.

  12. rietepietz zegt:

    Ik had ook nog nooit van deze schilder gehoord, maar dat heb jij nu even rechtgezet ,terecht want zijn werk mag best gezien worden!

  13. klaproos zegt:

    schitterende schilderijen tagrijn, maar ook deeerste foto mag er zijn
    je hebt een fantastisch mooi blogje gemaakt,
    “érg” genoten 🙂

  14. Marja zegt:

    Prachtig. Dankjewel.

  15. Hanny zegt:

    Je laat ons weer prachtige schilderijen zien!

  16. Kijk, dat pik je dan toch maar weer ff mee als museumbezoeker 😉
    Ik moet wel bekennen dat ik nog niet eerder van deze schilder gehoord heb. Geen idee hoe dat komt 😉 Zijn schilderijen zijn zeker de moeite van het bekijken waard! Jammer dat hij niet oud is geworden…
    Groetjes Kakel

Je kunt hier reageren

