Mensen van ijzer

 Niet iedereen is in diepe rouw gedompeld na de dood van Margaret Thatcher. In Engeland deden mensen zelfs een oproep een feestje te vieren  en ging men de straat op met spandoeken als: the bitch is dead!  Ook circuleert het woordgrapje: Iron Lady, rust in peace, ook in ons land simpel toe te passen als roest in vrede.
De enige vrouwelijke premier van Groot-Brittannië gaat de boeken in als de IJzeren Dame. Margaret Thatcher kreeg de bijnaam in 1976 van haar vijanden. De Russische sovjetkrant Krasnaya Zvezda (Rode Ster) noemde haar een vrouw van ijzer nadat zij in een speech had gewaarschuwd voor de gevaren van het Sovjetimperium. Thatcher accepteerde de bijnaam graag.
Bijna in de vergetelheid geraakt, maar we hadden haar wel: IJzeren Rita, de bijnaam van Rita Verdonk.  En we kunnen de chauvinistische Britten misschien ook nog wel de loef afsteken met de IJzeren Man in Vught.  Het is de naam van een recreatiegebied bij Vught, genoemd naar de stoombaggermolen die de plas heeft gegraven.

En ook al hadden wij tijdens de Tachtigjarige oorlog veel te duchten van Alva, de IJzeren hertog uit Spanje, wij hebben dan nog altijd onze IJzeren Hein, een kerel die zijn mannetje staat. Dus laat Engeland trots zijn op hun Iron Lady, daar is er maar een van, maar wij hebben onze IJzeren Heinen en daar hebben we er echt een heleboel van  in ons land.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Cultuur, Over de grens, Stad en land en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Mensen van ijzer

  1. ollieherman zegt:

    Doet u mij maar Archie, de Man van Staal….

  2. platoonline zegt:

    IJzeren Heinen EN houten koppen hebben we in Nederland. Maar allemaal voornamelijk hard en ze kijken allemaal maar één richting op.
    Thatcher was niet mijn politica. Maar toch kan ik wel enig respect opbrengen voor haar carrière.
    Laat haar resten dus maar rusten in vrede.

  3. Dwarsbongel zegt:

    Thatcher heeft zelfs na haar dood kans gezien een rel en een hit te scoren – tegenstanders hebben massaal ‘Ding Dong the Witch is Dead’ uit ‘The Wizard of Oz’ gedownload, zodat dat nu in de Top 40 staat, die de BBC normaal gesproken uitzendt. Nu zenden ze als compromis er maar een paar seconden van uit…
    Een columnist noemde haar ‘het toonbeeld van het ieder-voor-zich-principe, stimulator van de ongecontroleerde vrijheid/blijheid voor hyperkapitalisten (basis van de crisis), en bewezen paranoïde’, en nog een paar niet mis te verstane kwalificaties. Het ophemelen van deze vrouw door diverse collega’s was hem in het verkeerde keelgat geschoten: daar kan ik me iets bij voorstellen, als je de reacties van grote bevolkingsgroepen in GB ziet…

  4. engeland; the iron lady
    nederland; ijzeren hein
    en wij hebben madam no! 😉

    warm weekend, tagrijn.

  5. Ze had voor- en tegenstanders, maar om naar haar dood feest te gaan vieren vinden wij opgepast.
    OT: We zijn weer terug in Nederland en dat viel toch wat tegen. Salu2 Albert y Mara

  6. Van mij mag ze roesten in vrede. Thatcher mocht dan een dwarse tante zijn, ik had haar hoger zitten dan “onze” Rita.
    Winny Mandela was anders ook geen liefie!
    In Zuid-Limburg heb je ook een camping die “De ijzeren man” heet. Heb me altijd afgevraagd wie die naam verzonnen heeft Ik reed daar in mijn kindertijd langs en toen bestond Google nog niet en nu ben ik te lui om het op te zoeken 😉
    Fijn weekend Tagrijn!
    Liefs Kakel

  7. rietepietz zegt:

    Feesten bij de dood van iemand is natúúrlijk “not done” , zelfs bij de grootste misdadiger niet en deze dame heeft haar wekr gedaan zoals zij vond dat het moest gebeuren !
    Maar het “ijzer”zal gesmeed kunnen worden als het heet is” tijdens de crematie, dat ze ruste in vrede !

  8. Wieneke zegt:

    Een feestje omdat iemand overlijdt…. vind ik wel heel erg smakeloos. Het is trouwens lang geleden dat Thatcher aan het bewind was. Je moet alles zien in de tijd dat het speelde en het is erg gemakkelijk om achteraf over iets of iemand te oordelen. Je kunt toch niet meer dan elf jaar PM blijven als je een misdadige knoeister bent? In een land als GB zeker niet.

  9. gewoonanneke zegt:

    Ja het schijnt bij sommige mensen aardig diep te zitten maar een feestje? En gelukkig zijn hier genoeg IJzeren Heinen hoewel ze volgens mij wel aan het afnemen zijn 😉

  10. Di Mario zegt:

    Ik zie die feestjes niet zo zitten. Dan moet je echt wel weinig verstand hebben denk ik dan. Maar afijn.. Je hebt hier in Nederland ook nog diverse zwembaden die de IJzeren Man heten… Voor op je lijstje.

    Love As Always
    Di Mario

  11. Zal altijd voor en tegens blijven geven. Rust roest of roest rust of zoiets zullen we maar denken

  12. RenéSmurf zegt:

    Feest vieren vind ik te ver gaan, hoewel haar zelf ook niks te ver ging.
    Ja, toch raar, dat je zo lang later nog zo gehaat en geliefd kan worden.

  13. klaproos zegt:

    ha, ik lees de reactie hierboven en denk ja,
    ze had ook nog humor ook:-)

    engeland zal nog vaak aan haar denken,

    ik hou wel van ijzeren dames:-)

  14. Caecil zegt:

    Twan Huys vertelde bij DWDD het volgende verhaal: Thatcher ontmoette Winny Mandela. Die fluisterde Thatcher in: “They call me Iron Lady too”. Waarop Thatcher zei: “Oh, and what do you iron?” Hahahahaha…………

Je kunt hier reageren

