Ans Wortel (1929 – 1996)

Afgelopen zondag was de laatste gelegenheid om de grote verkoopexpositie van Ans Wortel  in Museum van der Togt in Amstelveen te bezoeken.  Mooi om te combineren met het bezoek aan het Bloesempark (zie vorig logje).
Ans Wortel was een veelzijdig kunstenaar. Zij schreef gedichten, een onvoltooide autobiografie en werkte als kunstschilder en als glaskunstenaar.  Haar oeuvre is indrukwekkend. De enorme hoeveelheid die alle zalen van Van der Togt vult is werkelijk overrompelend. Ze werd geboren in 1929, begon al heel jong in 1943 en alleen haar dood in 1996 kon haar stoppen.  Haar exposities reisden de hele wereld rond.
Dat zij ook dichtte komt ook in haar beeldende kunst tot uitdrukking. De titels van haar werk zijn stuk voor stuk poëtisch.

die ’t land heeft die ’t land neemt en die als ’t water onderweg zijn

waar , diep in ’t donker groot licht op ’t land ziet, lieve, daar hoor je haar groeien

om elkander te verdragen is meer nodig dan…

de regenbrenger

geef me handen genoeg om de koude wind te weren

hoe het hart zich, zelfs met losse tanden, vast in z’n bodem tracht te bijten in de hoop dat het zal spreken en zien

Terwijl de andere, vergroeid door ’t zorgen…

de tijd is ’n zwaar met herinneringen beladen watervogel die ’t vliegen versiert.
de vervlakking vrijt zich, via het gewin, onopgemerkt haast, ’n weg naar boven waar ’t donker woont.

In het Van der Togt is vanaf vandaag een al even imposante expositie te zien, namelijk van Gertie Bierenbroodspot.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

10 reacties op Ans Wortel (1929 – 1996)

  1. platoonline zegt:

    Het werk zelf spreekt me niet buitengewoon aan, eerlijk gezegd. Maar dat neemt niet weg dat ik haar werk knap vind en dat ik wel benieuwd ben naar haar achtergrond. Werk en kunstenaar zijn vaak onlosmakelijk met elkaar verbonden en dat lijkt me hier in hoge mate het geval.

  2. Ik had nog nooit van haar gehoord. Maar eenmaal gezien, maakt ze originele en herkenbare werken, en ik begrijp volkomen waarom ze zoveel bewonderaars heeft.

  3. rietepietz zegt:

    En… heb jij zelf ook nog iets kunnen kopen of zijn de prijzen niet meer “voor de gemiddelde beurs”. Niet alles spreekt me aan maar sommige werken hebben wel iets !

  4. wat een kunstenares, tagrijn!

    prachtig hoe ze haar werken poëtisch omschrijft en soms zelfs aanvult. 😀

    het eerste werk dat je toont vind ik persoonlijk het allermooiste!

    fijn weekend,

  5. gewoonanneke zegt:

    Een mooi eerbetoon en voor mij een eerste kennismaking me thaar.

  6. Ik denk dat Ans Wortel ment name in Leiden en de randstad erg bekend is tenminste dat idee heb ik.

  7. klaproos zegt:

    oh wat mooi tagrijn, jawel daar mag ik erg graag naar kijken,
    ik heb nog nooit van haar gehoord, maar dat zegt niks hé.
    ze is er wel degelijk, en hóe.

  8. RenéSmurf zegt:

    ja, als kind vond ik zulke kunst nooit wat, ik hield meer van iets waarin je niks kon herkennen. Anders lijkt een foto altijd het meest. Maar ik ben dit gaandeweg meer gaan waarderen, gek he, hoe dat allemaal werkt.

  9. gewoonhanny zegt:

    Prachtige schilderijen met aansprekende titels!

  10. Di Mario zegt:

    Niet mijn stijl. Maar dat zegt misschien wel meer over mij dan over haar. Ik heb zelfs nog nooit van haar gehoord.

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

