Leids Detail 244

Omdat voorrang werd gegeven aan een verslagje van Koninginnedag stond hier vorige week geen Leids Detail. Maar dit is dan toch weer aflevering 244 die opent met een stevige ketting, vervolgens een leeuw met hoorntjes uit 1604 toont en als derde een gebouw met gele steentjes. Voor de Leidenaars aardig om eens te zien of ze weten wat en waar dit is voordat ze verder scrollen naar de tekst na de derde foto.

Op de eerste foto de loopvlonder die onder de Visbrug is aangelegd om op deze wijze bij de kelders onder de Hoogstraat te komen. Maar ook op het waterterras van Annie’s, voorheen Annie’s Verjaardag. Dat was toch eigenlijk een veel leukere naam?

Gravensteen op het Gerecht. Op dat gebouw vind je de leeuw die bij de zoveelste vertimmering van deze van oorsprong grafelijke gevangenis is aangebracht. Het gebouw dateert uit het begin van de dertiende eeuw en werd in 1463 door Philips van Bourgondië overgedragen aan de stad. In 1654 en1655 werd het gebouw nog uitgebreid met de monumentale vleugel aan het Pieterskerkhof. Op Open Monumentendag is het gebouw meestal opengesteld. Het is erg interessant om er binnen eens een kijkje te nemen. Dat vinden veel mensen dus meestal een lange wachttijd. Dat dan weer wel!

Hieronder zie je het gebouw aan de Raamsteeg 2. Het dateert uit 1893 en werd in 1910/1911 in gebruik genomen als Rijksmuseum van Natuurlijke Historie. Als kind vergaapte Tagrijn zich altijd aan de reusachtige skeletten van mammoets en olifanten die zichtbaar waren aan de kant van het Van der Werfpark. Ook was er een grote afdeling met ‘organismen op sterk water’. De collectie is overgebracht naar Naturalis, eveneens in Leiden. (Zie ook Leids Detail 237)

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Leids Detail 244

  1. platoonline zegt:

    Het meest interessante vind ik hier al die vertimmeringen aan dat gebouw met die leeuw. Is het gebouw zelf ook van 1604? Dat ze zo’n steen hebben verplaatst of is het gebouw ouder en is de steen een bewijs van één van die vertimmeringen? Het zal wel ergens geboekstaafd zijn. Een gebouw om lang naar te kijken.

  2. Di Mario zegt:

    Wat een leuke serie. Annie’s verjaardag dat klinkt ook veel aannemelijker om heen te gaan. Maar elke week dan weer niet. In Vlissingen heb je een kroeg die heet de concurrent. Dat is ook wel een grappige naam.

    Love As Always
    Di Mario

  3. Dwarsbongel zegt:

    Weer wat bijgeleerd over een stad uit de levensloop van mijn noordelijke (groot)ouders!
    Dat gebouw met randen van gele steen in vlakken donkere steen, deden me denken aan een foto-negatief: ik heb in mijn geheugen alleen randen van rode steen in vlakken “witte” steen paraat. Zoals van het huis waar ik geboren ben, en wat recent geel geschilderd is…

  4. Uiteraard drie uit drie vandaag maar dat zal je niet verbazen. Ik vind het ook nog steeds jammer dat de naam veranderd is in alleen Annie’s . met verjaardag erachter bracht regelmatig leuke spraakverwarringen teweeg. 🙂

  5. Ghita zegt:

    Het vlondertje bij Annies verjaardag kende ik, maar de andere twee gebouwen, ja ik ken ze wel maar niet de details, en je laat hier maar weer zien, hoeveel mooie gebouwen er in Leiden staan.
    groetjes Ghita

  6. Bedankt Tagrijn. Iedere keer worden we weer wat wijzer wat betreft de geschiedenis van Leiden.

  7. Thérèse zegt:

    Wat een knots van een gebouw die voormalige gevangenis. Zo stel ik mij een heuse burcht voor. En wat leuk die loopvlonder en dat terras. Die kan vast opgehaald worden als er een boot onderdoor moet varen?

  8. gewoonanneke zegt:

    Volgens mij kan jij zo rondleidingen gaan geven in Leiden, wat weet je er veel vanaf. Leuk om te lezen zo.

  9. Een zeer aantrekkelijk vlonder onder Annie zonder verjaardag 😉 Het stadswapen (?) op de brug vind ik ook erg mooi!
    Voor een bezichtiging van Gravensteen zou ik ook een flinke wachttijd over hebben, zeker nu ik gelezen heb dat dat de moeite waard is. Ik verbaas me telkens weer over de oudheid van de diverse panden in Leiden.
    Fijn weekend, Tagrijn!

  10. rietepietz zegt:

    Wat grappig die loop vlonder onder de brug, moet ik toch eens op letten als ik weer eens in Leiden ben want het is me nooit opgevallen dat er zo’n vlonder is!

  11. prachtige gebouwen telt leiden, met heerlijke details! 😀

    zo’n vlonder onder een brug ..
    alleen al daarvoor zou je naar het terras van annie’s (verjaardag) willen gaan! 😉

  12. klaproos zegt:

    gaaf logje tagrijn,
    annie’s verjaardag daar hebben we wel eens een diens verjaardag zitten vieren in de sneeuw jaren geleden 🙂
    dat brengt weer erg leuke herinneringen naar boven:-)

  13. Caecil zegt:

    Verdikkeme, die middelste wist ik niet. Nooit opgevallen dat er juist op díe plek staat dat het uit 1604 is. Terwijl ik toch een paar keer per week ervoor sta met groepen. Ai ai ai……

  14. Hanny zegt:

    Prachtige loopvlonder onder de brug. Als niet-Leidse zie ik niet wat beter is, Annie’s of Annies’ Verjaardag. De tweede naam is wel wat mysterieus, misschien dat die daarom leuker is.

Je kunt hier reageren

