Raamsteeg 2a: Schwertasek, Loerts en Wolvekamp

Via het fenomeen Twitter werd Tagrijn op het spoor gezet van een galerie in de Raamsteeg in Leiden. Daar, leunend tegen het grote gebouw van het vroegere Zoölogisch Museum (zie Leids Detail van afgelopen vrijdag) is op nummer 2a M’artgallery gevestigd, een initiatief van Meurkens & Meurkens. De galerie is alleen van vrijdag tot en met zondag tussen 12 en 17 uur open en dan zijn de deelnemende kunstenaars zelf ook aanwezig.
Dat zijn tot en met 31 mei Esther Schwertasek, Mathilde Loerts en Maarten Wolvekamp.

Het werk van Schwertasek is gebaseerd op de Plattenbau, de prefab bouwwerken in Berlijn. Het is een architectuur die staat voor eenzaamheid en gebrek aan contact tussen de bewoners.  Je zou bijna vergeten dat de bewoners een eigen identiteit hebben. Toch vind je dit wel terug in het werk van Schwertasek. Let op de gordijnen, de was die te drogen hangt, de dingen die op het balkon staan. Hierin onderscheidt de ene mens zich toch van de ander binnen de complexiteit van het geheel.

De ultieme wens van Mathilde Loerts is haar gedachten te materialiseren en deze voor eeuwig vast te leggen. Dat is op zich al een fascinerende gedachte. Loerts zoekt de oplossing in haar beelden, organische en stereometrische compilaties en combinaties in oud hout en steen.

Maarten Wolvekamp is aanwezig met gedichten, waarvan hieronder het gedicht Orgelman:

ik ben een orgelman
 ik ben een leeuwentemmer
 ik ben de pianostemmer

ik ben een clairvoyant
ik ben de psycholoog

een que-ru-lant

ik ben de zon
ik ben de maan
 ik ben de wereld
 een komeet uit haar baan

ik ben de verhalen
 ik ben de taal
scherpslijper
ik ben het allemaal

ik ben een orgelman

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Raamsteeg 2a: Schwertasek, Loerts en Wolvekamp

  1. Thérèse zegt:

    Een mooie keuze van die galerie. Het werk past goed bij elkaar en vult elkaar mooi aan.

  2. platoonline zegt:

    Mooie kunst, vooral dat labyrint. Die flats blijf ik toch maar droevig vinden. De mens mag er nog een klein beetje eigenheid hebben, maar dat wordt toch overschaduwd door de enorme gelijkvormigheid.
    Mooi inbeeld gebracht.

  3. RenéSmurf zegt:

    ja, in china zijn ook erg veel van die saaie betonblokken, vol met mensen die stuk voor stuk indivduen zijn!

  4. Er gaat een soort rust van de flats uit, wat ik van de gebouwen in ‘real life’ niet kan zeggen. Vreemd hoe zo’n kronkel in je hersenen komt.
    Dat “doolhof” in gasbeton heb ik weleens in een mandela proberen te tekenen, maar halverwege liep ik vast. Ik raakte er helemaal in verstrikt 😉
    Heerlijk hoe jij van dat alles een wetens- lezenswaardig blog maakt!

  5. rietepietz zegt:

    Raar maar waar, als schilderstuk spreken die woonkazernes me nou juist héél erg aan!
    In werkelijkheid moet ik er ook niet zoveel van hebben!

  6. Wieneke zegt:

    Hoge woonflats, ik vind het maar een gestoorde en zeer naargeestige uitvinding. Ik moet altijd denken aan een automatiek. Maar wel knap weergegeven door de kunstenaar.

  7. Di Mario zegt:

    Die beelden zijn mooi, maar die schilderijen vind ik ook wel wat speciaals hebben. Mooie afwisseling zo bij elkaar.

    Love As Always
    Di Mario

  8. 3 totaal verschillende kunstenaars die er elk voor zorgen dat de galerij in de raamsteeg een bijzondere plek wordt, waar je ogen en mond openvallen van bewondering!

    bijzonder mooi blog, tagrijn! 😀

  9. Dwarsbongel zegt:

    Met bewondering die schilderijen gezien: wat een werk, wat de gedetailleerde nauwkeurigheid!
    Het eerste beeld lanceert mijn gedachten/beeldgeheugen rechtstreeks naar het labyrinth op de Waalkade in Nijmegen, maar het beeld is geen echt labyrinth: er zijn “doodlopende” vertakkingen. Maar wel mooi. Het gedicht moet ik nog maar een paar keer lezen.

  10. gewoonanneke zegt:

    De beelden vind ik mooi en dat gedicht ook trouwens. Leuk op die blogs je komt van alles tegen waar je weer wat van opsteekt.

  11. Annespike zegt:

    Weer 3 compleet verschillende dingen.
    die beelden zijn leuk om te zien.

  12. Ik word gewoon bijna duizelig van de schilderijen, je zal er maar wonen zeg brrrrr. Off topic had jou toch wel bij het orgelgeweld verwacht 🙂 Nee hoor wist je mening.

  13. klaproos zegt:

    ik ben dien en ik geniet van je blog,
    het idee om ramen te schilderen….
    echt gaaf om te zien:-)

  14. Hanny zegt:

    Ook al ben ik gek op rijtjes, de beelden spreken mij meer aan dan de schilderijen.
    Het is een leuk gedicht dat je plaatst.

Je kunt hier reageren

