De fiere pinksterblom

Hier is onze fiere pinksterblom
En ik zou hem zo graag eens wezen
Met zijn mooie kransen op het hoofd

En met zijn klinkende belle

Recht is recht, krom is krom

Gelief je ook wat te geven voor de fiere pinksterblom

Want de fiere pinksterblom moet voort!

Het is een van de weinige liedjes die er bestaan over het pinksterfeest.  En dan ook nog eens met een tekst die nauwelijks te begrijpen is. Voor Pasen en Kerst kun je een kast met cd’s vullen. En dan gaat het ook nog eens over een wat zielig kruidje. Want het is slechts de voorbode van Pinksteren. Als de pinksterdagen zijn aangebroken zijn de bloemetjes meestal al in geen velden of wegen meer te bekennen.
Eigenlijk komt het hele feest er wat bekaaid vanaf. Meer dan dat je er een extra vrije dag voor krijgt, weten de meeste mensen er niet over te vertellen.
Pinksteren komt van het woord pentacoste, wat betekent vijftig dagen na Pasen. Los van de religieuze betekenis hebben alle feesten ook nog een wat oudere betekenis. Pasen is het feest van de lente en het nieuwe leven en Kerst van de komst van het licht, van de lengende dagen. Maar Pinksteren? Hier en daar zijn er nog wat plaatselijke gebruiken, zoals het kiezen van de pinksterbruid, het ophangen van een pinksterkroon en het luilakfeest op de vrijdag ervoor. Maar verder?
Het is eigenlijk merkwaardig dat de grootgrutters en heel veel andere zaken die zich met Pasen en Kerst al maanden ervoor druk maken, niets doen aan Pinksteren. Waar is de hohoho roepende pinksterman die ons cadeautjes komt brengen? Geen  pinksterstollen, geen pinksterhazen die pinkstereitjes verstoppen, geen versierde pinksterboom in de kamer met chocolade pinksterkransjes erin. Waarom hebben Appie en Jumbo dit gat in de markt nog niet ontdekt? Tagrijn vindt dat hij dan maar moet doen.  Let maar eens op: volgend jaar gaat iedereen opeens Tagrijns pinksterworst kopen.
Prettige pinksterdagen!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Cultuur en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op De fiere pinksterblom

  1. Zakina zegt:

    Er wordt inderdaad niets met Pinksteren verder gedaan. En wat zien pinksterbloemen er leuk uit :). Ik ken alleen het liedje ‘Op een mooie Pinksterdag’ 🙂

  2. platoonline zegt:

    Ik wist alleen van vroeger op school wat de religieuze betekenis van pinksteren was. We vonden het maar een gek verhaal. Het sprak ook daar al niet aan, daar waar we met kerst in de kerk zongen en we met pasen in elk geval nog eieren mochten beschilderen. Maar pinksteren. Hier heb ik toch wat nieuwe dingen geleerd.
    Maar goed: laat de worst maar komen. Plato is voorbereid.

  3. Thérèse zegt:

    Heee. er zit toch een zakenman in jou verscholen. Gauw, gauw Tagrijn, misschien kan je nog wel miljonair worden. Nee, het is inderdaad maar droevig (of niet?) gesteld met Pinksteren. Ik denk alleen ook altijd aan het liedje: “Op een mooie Pinksterdag…” 50 Dagen na Pasen,,ik dacht altijd 40, maar ik let ook niet op een dagje meer of minder. Had je het wel leuk met Pinksteren?

  4. Dwarsbongel zegt:

    Nog even over die worst: ik heb drie boekjes van John ‘O Mill, maar ik kon dat zinnetje niet zo gauw op papier terugvinden dat nog wel in mijn geheugen zit; de slotregel van een van z’n rijmpjes denk ik: “when the worst should come to happen”…

  5. Dwarsbongel zegt:

    Ik had inderdaad helemaal geen idee dat er een pinksterliedje was, en ja, als gereformeerd opgevoed kind leer je natuurlijk dat het over de heilige geest gaat. Dat is een nogal ongrijpbaar iets, vandaar zeker dat er geen tastbare feestelijkheden aan verbonden zijn. Ik heb overigens gisteren een boterham met schapencervelaat gegeten bij de schaapskooi van het Balloërveld, dus dat idee van pinksterworst sluit daar wel aardig bij aan…!

  6. We houden van choriozo worst, dus we zijn benieuwd hoe die van jou zal gaan smaken 😉 .
    Que weer was het deze keer geen Pinksteren, maar eerder Kerstmis. Salu2 A&M

  7. rietepietz zegt:

    Ho ho Tagrijn…. nu oordeel je toch écht te vlug ! Bij onze bakker was wel dégelijk een pinkster stol te koop ! Het liedje ken ik wel , dat werd vroeger inderdaad nog wel gezongen op school.
    Maar verder zal Pinksteren me inderdaad toch een beetje “worst wezen” ;-).

  8. whahaaaa .. een pinksterworst!

    ga je ook een vegetarische variëteit maken, tagrijn? 😆

    fijne worstdagen!

    euhh .. 😉

  9. Hohohohoho Wat dacht je van “op een mooie Pinksterdag” uit de serie Ja zuster nee zuster. Is eerlijk gezegd wel het enige pinksternummer wat ik ken 🙂

  10. RenéSmurf zegt:

    De uitstorting van de heilige geest, dat is niet eens voor te stellen, zo vaag! Ik zie het als een tweede pasen, om wederom de lente te vieren!

  11. Ghita zegt:

    Ha Tagrijn, die foto heb je zeker in Cronesteijn gemaakt, het staat daar vol met Pinksterbloemen. Wat het Pinksterfeest betreft, geen idee waarom dit niet zoveel aandacht krijgt als Kerst of Pasen. Pinksterkoeken, mmmm lekker, met een roze laagje erop. 🙂

  12. Haha, ik ken de tekst met de woorden: “don’t panic” ervoor 😉 Wat een wonderlijke invulling heb jij eraan gegeven. En die opmerking van DiMario: geweldig!
    Door jou heb ik toch weer wat geleerd, want ik heb nooit geweten dat er een liedje is dat over Pinksteren gaat. Fijne uitstorting van- de- heilige- geest-dagen!

  13. Annespike zegt:

    Nou inderdaad..
    maar wat ik wel weet is dat het pinksterbloemetje bij mij gewoon favoriet is! Ik vind het zo schattig.

  14. leo zegt:

    Als je die worst maar niet vet maakt,Tagrijn.

  15. Di Mario zegt:

    Die worst is toch wel koosjer he.. want anders begin ik er niet aan 😉 Trouwens wat begrijp je niet aan Recht is recht, krom is krom. Is toch simpel.

    Love As Always
    Di Mairo

  16. Hanny zegt:

    Nou was ik zo blij dat het rustig is met reclamefolders en uitstallingen in de winkels en dan zul jij een hype gaan veroorzaken. Valt me van je tegen. 😉
    Misschien dat ik het leuk ga vinden, maar dan moet ik toch eerste die worst van jou kunnen proeven.

  17. gewoonanneke zegt:

    Wow ben benieuwd moet wel een beetje spirit worst worden he. En die tekst er onder. Mooi gevonden 🙂 🙂 hou ons op de hoogte wanneer

Je kunt hier reageren

