De Sint Jan van Den Bosch

Je reist af naar Den Bosch met de bedoeling de twee nieuwe musea te bezoeken. Maar eerst maar eens aan de koffie. Met de onvermijdelijke Bossche bol. En dan zit je daar op een (verwarmd) terras, kijkt uit op de levendige markt waar steeds vaker een paraplu door de bezoekers wordt opgestoken. Na nog een koffie, want je zit lekker droog, gaan we op toch pad. Toch eerst nog maar even de kathedraal van Sint-Jan aan de Choorstraat, zo van: nu we er toch zijn.

Aan het begin van de dertiende eeuw stond er in Den Bosch al een Sint Jan. Dat was een Romaanse  kerk waar bijna niets van over is. De huidige kerk is gotisch en er werd van eind veertiende eeuw tot begin zestiende eeuw aan gebouwd. Wonder boven wonder heeft de kerk de beeldenstorm van 1566 aardig weten te doorstaan. Ook een enorme brand in 1584 betekende niet het einde van de kathedraal.

We kijken eerst wat rond in  de kerk.  De gebrandschilderde ramen zullen er bij mooi weer waarschijnlijk nog stralender bij staan dan nu al het geval is. Het Mariabeeld is het zg. mirakelbeeld de Zoete Lieve Vrouw van Den Bosch. Eeuwenlang heeft ze in Brussel vertoefd, maar in 1853 keerde ze terug naar Den Bosch.

Buiten is het droog dus ook nog maar een rondje om de kerk, waar je je kunt vergapen aan de figuren aan de luchtbogen, de merkwaardig waterspuwers, de zeven straalkapellen rond het koor, kortom de hele architectuur is wonderlijk mooi en dan vraag je je toch af of we daar vandaag de dag nog toe in staat zouden zijn.



Het bezoek had meer tijd in beslag genomen dan gedacht en de lunch was erbij ingeschoten. Dus aspergesoep met ham en ei erdoor en een glas droge witte wijn erbij,  lekkere warm binnen bij Het hart van Brabant, ging er prima in. Ja,en toen was het eigenlijk al te laat voor die twee musea. Maar ja, Den Bosch is niet het andere eind van de wereld, dus dat komt binnenkort wel een keer.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op De Sint Jan van Den Bosch

  1. hannekelive zegt:

    mooi…
    binnenkort hoop ik naar deze plaats te gaan, komt een tentoonstelling van jeroen bos.

  2. Zakina zegt:

    Ja, daar ben je wel een dagje zoet mee :). Prachtig is het gewoon. Ik heb er ook 2x vertoefd en mijn ogen uit gekeken.

  3. reismeermin zegt:

    Als je weer richting Den Bosch ga, waarschuw me dan. Want ik werk er heel dicht in de buurt ;-))
    Enne ik hecht niet zo aan stenen hoor, vond alleen de naam van avonturijn (of hoe je het ook spelt) zo leuk dat ik dat als titel wilde op mijn blog. En helemaal toen ik hoorde waar die steen voor zou kunnen zorgen, wat ik inderdaad de afgelopen vijf jaar allemaal zelf heb durven te doen.
    Dit weekend ben ik trouwens in Scheveningen, weer voor schrijfprikkels.

  4. wat een indrukwekkend bouwwerk, tagrijn!
    geen wonder dat het bezoek zoveel tijd in beslag genomen heeft! je geraakt ook niet uitgekeken, eh? 😉

  5. rietepietz zegt:

    In ieder geval zal men er nú niet meer 2 eeuwen de tijd voor nemen om zoiets moois te bouwen.
    Práchtige foto’s en dat is knap lastig om mooie foto’s te maken van zo’n groot gebouw.
    Goede beslissing om het museum dan maar voor een volgende keer te bewaren !

  6. Geweldig hoe je de kerk in beeld gebracht hebt. Dat vraagt om een soortgelijke reportage van onze (wel )kleinere kerken.

  7. platoonline zegt:

    Prachtige foto’s Tagrijn. Daar neem ik mijn petje voor af. Den Bosch heeft nogal wat moois in voorraad. Ik heb me ook wel eens afgevraagd of we dat nog konden. Het antwoord is ja. Ik was eens in een Belgische stad en daar op een plein werd me verteld dat er twee huizen in veel later stadium waren nagebouwd omdat het origineel tijdens de oorlog verloren was gegaan. Ik kon het verschil niet zien. Zo is bijvoorbeeld Ieper vrijwel met de grond gelijk gemaakt in de oorlog. Maar alles staat er weer. Je waant je in een eeuwenoude stad.

    Jammer dat ze het in de moderne architectuur zo weinig laten zien. Alles is vaak zo monotoon.

  8. Thérèse zegt:

    Wat een prachtige reportage, Tagrijn. En voor mij is het ook al nostalgie. Eens liep ik er iedere dag langs, komend uit de kunstacademie. We gingen dan vaak een glaasje drinken in “Het Pumpke” met uitzicht op de St. Jan. Ook heb ik er eens mijn gestolen fiets teruggevonden bij… de biechtstoel. Het is een wonderschone kerk en ook enorm groot als je er zo voor staat. IK kkan mij heel goed voorstellen dat je er de hele dag over doet.

  9. Wieneke zegt:

    Vorig jaar waren wij twee dagen in Den Bosch. Gemoedelijke stad. Ook veel te zien daar. Je kunt er dus gemakkelijk een paar dagen doorbrengen zonder je te vervelen. De Sint Jan is misschien wel de mooiste kerk van het land.

  10. Di Mario zegt:

    We zouden het misschien wel na kunnen maken, maar nooit op de manier waarom hun het deden. Mooi uitstapje heb je gemaakt. En lag het er nou aan dat je zolang bij de St Jan was geweest of dat je zoveel koffie ervoor heb gedronken 😉

    Love As Always
    Di Mario

  11. RenéSmurf zegt:

    Wat is er toch een hoop verloren gegaan he, en helaas, wat zal er nog een hoop verloren gaan.
    Maar tot die tijd, genieten, wat een schitterendheid he!

  12. Annespike zegt:

    Ach dat maakt dan ook niet meer uit!
    prachtig die kerk!
    Ik ben niet verder gekomen dan een cafeetje in Breda, dus op zich doe je het beter dan ik!

  13. gewoonanneke zegt:

    En dan ga ik naar London, Parijs, Berlijn overal naar Kathedralen kijken en zo redelijk dichtbij in den Bosch ben ik nog nooit geweet Wat een prachtige foto’s en mooi om te zien.

  14. klaproos zegt:

    dat is inderdaad iets om je af te vragen mensen met weinig middelen maakten zoiets moois,
    ik geloof niet dat huidige architecten hier aan kunnen tippen:-)

    prachtige kerk die st jan, en de bollen….waren ze van de groot:-)
    anders zijn ze niet zo lekker:-)

  15. Marja zegt:

    Schitterende foto’s. Dankjewel voor het delen van al dit moois.

  16. Dan besef je pas echt dat vakmanschap meesterschap is. Helemaal als je bedenkt dat men het gereedschap en de techniek van vandaag de dag niet heeft. Ik heb daar enorme bewondering voor.
    Behalve die andere twee grote plaatsen, is deze Sint Jan ook niet in een dag gebouwd. Je hebt me echt een plezier gedaan met deze foto’s! De kerk in Dordrecht is trouwens ook de moeite waard.

  17. gewoonhanny zegt:

    De kerk is een (dag)bezoek meer dan waard. Prachtig bouwwerk. Maar wat een moeite zal het gekost hebben om te bouwen, veelal met handkracht.

Je kunt hier reageren

