Bijenmarkt 2013

Afgelopen zaterdag werd aan de Zoeterwoudsesingel in Leiden weer de sinds de jaren 70  jaarlijkse bijenmarkt gehouden. Het prachtige weer stond garant voor vrolijke gezichten en veel bezoekers.  Het is een markt die bol staat van natuur en milieu. Niet alleen imkervereningen gaven acte de presence om bijenvolken aan de man te brengen en zaken  te verkopen die nodig zijn voor de bijenteelt, ook werd natuurlijk bijenwas, honing, bijenwaskaarsen en mede (een honingdrank) verkocht.
Maar ook andere biologische producten werden aan de man en vrouw gebracht, zoals kazen uit de streek in tientallen varianten. Uiteraard ontbraken ook de mandenmakers,  korfvlechters en spinnenwielsters in originele klederdracht weer niet, want anders is dit type marktjes natuurlijk niet compleet.
De hele dag door waren er muzikale optredens verspreid over het terrein, zoals hieronder op een van de foto’s  Peer met zijn accordeon.
Met een grote pot honing van bijen die in de Leidse Hortus rondvliegen keerde ik weer huiswaarts.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Bijenmarkt 2013

  1. Zakina zegt:

    Altijd leuk zo’n marktje. Ik heb laatst op zo’n markt een heerlijke kaas gekocht

  2. ollieherman zegt:

    Mooie foto’s geven een goede indruk. Hoewel ik er dichtbij woon ben ik er dit jaar niet geweest. Ik moest namelijk in de BiL Point zitten, de galerie van Beelden in Leiden.

  3. gewoonanneke zegt:

    Heerlijk verse mintthee met honing. Volgende keer eens van te voren in je blog zetten haha, ziet er echt leuk uit.

  4. De laatste tijd heb ik hevig medelijden met de bijen. Ze komen overal nectar tekort en worden ook nog eens door landbouwbestrijdingsmiddelen met de dood bedreigd. Nee, ’t is geen pretje een bij te zijn. Ik ben geen type voor rommelmarkten en dergelijke, maar deze had me beslist de moeite waard geleken. Prachtig om zoveel verschillende soorten mensen te zien! Ik heb genoten van je foto’s.

  5. rietepietz zegt:

    De bijen kunnen wel wat extra aandacht gebruiken volgens mij dus héél nuttig zo’n bijenmarkt!
    De honing laat ik aan me voorbij gaan , té zoe ! Maar een markt waar ik zéker graag een kijkje had genomen zo ik in Leiden zou wonen.

  6. hannekelive zegt:

    dat was leuk!! en dan dat mooie weer erbij!
    honing….mmmmmmmmmmmmmmmmmm!

  7. Wieneke zegt:

    Gezellig én lekker zo’n markt. Prima dat er op deze manier aandacht aan de bijen besteed wordt, want daar gaat het toch niet echt goed mee. Ik krijg steeds zorgelijke berichten over de nuttige bestuivers van planten.

  8. ’t is mooi om zien dat ook jongeren niet vies zijn van ‘oude ambachten’! 😉

    ’t is te hopen dat deze markt nog vele decennia meekan, tagrijn! (en jij je honing vers van de imker kan blijven kopen!) 😀

  9. Mooie foto’s Tagrijn, ik ben er ook heel even geweest en zet er morgen iets over op mijn site. maar lag het aan mij of kwam het kleiner over dan andere jaren.

  10. Hanny zegt:

    Jij afgelopen zaterdag op de bijenmarkt, ik op de maritieme markt. Op dit soort markten is altijd wat te zien en te beleven. En als het dan eindelijk ook nog eens lekker weer is, is het helemaal plezierig om er rond te lopen.

  11. RenéSmurf zegt:

    ja, leuk altijd he, zulke jaarlijkse terugkerende dingen, dan voel je echt dat het lente is! Genieten, vooral nu het weer ook nog lekker meedeed!

  12. Een echte oud-Hollandse log met al die ambachten en wat zal jij de komende tijd smullen van de aangeschafte pot honing. Heerlijk op beschuit en in gerechten. Vanuit een zomers Los Boliches,
    groetjes Mara

  13. Thérèse zegt:

    O wat leuk. Ik vind het altijd zo gezellig dat soort markten. En lekkere honing van echte Leidse nijvere bijtjes. Mjam mjam!!! Hoewel dat haakwerk ook leuk is natuurlijk en eigenlijk de rest ook. Mooi weer en een muziekje, dat is genieten.

  14. Hildegarde zegt:

    BIJzonder leuk, ambachten en bijen, het voelt zo oorspronkelijk en dan de luxe van digitaal fotograferen en internet erbij.

Je kunt hier reageren

