Beelden in Leiden 2013

Voor de tweede keer heeft de Stichting Beelden in Leiden een expositie georganiseerd op de Hooglandse Kerkgracht. Het thema is dit jaar ‘Talent en Traditie’ waarin nieuw werk van jonge kunstenaars samengebracht wordt met werk van gevestigde kunstenaars. Nu al hebben duizenden mensen langs de beelden en objecten gewandeld. Dus als je deze zomer toch in Leiden bent: de moeite waard. Tot en met 4 augustus te bekijken.

Etienne van Berlo (1976) –  Parapilum
Polyester en bouwfolie
Van Berlo woont en werkt in Maastricht en studeerde in 2009 af aan de Academie Beeldende Kunst in Maastricht. Hij nam met zijn beelden, installaties, maqettes en decors deel aan vele groepstentoonstellingen in ons land, in België en in Duitsland. Parapilum maakt een statement tegenover zijn geordende en afgewerkte omgeving en is een loflied op de vrijheid.

Tom Claassen (1964) – Hond
Brons
Claassen studeerde in 1989 af aan de Academie St Joost in Breda. Hij won in 1994 de Charlotte Köhlerprijs. Werk is ondermeer te vinden in het Stedelijk Museum in Amsterdam, Kröller Müller in Otterlo en Beelden aan Zee in Scheveningen. Lezers uit Harderwijk zullen bij het zien van dit beeld onmiddellijk denken aan de hond bij de Vischpoort, eveneens van Claassen.

Jeroen Molenaar (1979) – It leads you nowhere
Hout en polyester
Molenaar studeerde in 2004 af aan de ArtEZ-CABK Hogeschool voor de Kunsten in Kampen. Hij nam deel aan meer dan twintig groeps- en solotentoonstellingen, waaronder ‘Cityfragments’ in het Nederlands Architectuurinstituut in Rotterdam. Dit sculptuur biedt meer avontuur dan logica. Zie je wel een driehoek of en rechthoek of zit het anders? Tijdens deze expositie is meer werk van hem te zien in Museum Boerhaave.

Gjalt Blaauw (1945) – Zonder titel
Cortenstaal
Blaauw volgde een opleiding aan de kunstacademies van Arnhem, Groningen en Leeuwarden. Hij exposeerde ondermeer in het Stedelijk Museum in Amsterdam en op de boulevard in Terneuzen. Werk van hem in de openbare ruimte is onder andere te vinden in Groningen, Leidschendam en op een brug in Winschoten. Het werk dat nu in Leiden is te zien stond enkele jaren opgesteld op een dijk in het vlakke Groninger landschap.

Esther de Graaf (1984) – Zonder titel
IJzerdraad, tin en beton
De Graaf volgde haar opleiding  aan de Academie Minerva in Groningen. In 2010 ontving ze het Hendrik de Vriesstipendium voor jong talent van de gemeente Groningen. Zij nam aan meer dan twintig tentoonstellingen deel in ons land en in Duitsland. Dit jaar werd zij genomineerd voor de Volkskrant Beeldende Kunstprijs. Het beeld in Leiden is haar eerste buitenbeeld en werd ter plekke gemaakt.

Izaak Zwartjes (1974) – Basic construction
Hout
Zwartjes studeerde in 2008 af aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunst in Den Haag. Jaarlijks exposeert hij bij Upstream Gallery in Amsterdam. Hij nam deel aan groepstentoonstellingen in Venray, Leiden en Amsterdam. De in Leiden wonende en werkende kunstenaar bouwde op de Hooglandse Kerkracht een constructie met meer dan honderd spoorbiels. Hij won hiermee de jaarlijkse Frans de Witprijs.

Space Cowboys – Rotjong
Polyester
Paul Keizer (1958) werd opgeleid aan de Hogeschool voor de kunsten in Arnhem en Albert Dedden (1959)  is autodidact. Hun werk was op tientallen tentoonstellingen te zien, waaronder in de Fundatie in Zwolle en het Mondriaan huis in Amersfoort. Voor Deventer bouwden zij een Mondriaanmonument. Bij rotjong is een bepaalde spanning voelbaar. Enge uitwassen, een zielig geweitje, een sneu koppie… Nee, dat belooft niet veel goeds.


Marianne Lammersen – This party has just begun
Beton, hout, textiel, steigerpijp en lijmklemmen
Lammersen werd opgeleid aan de ArtEZ Hogeschool voor de kunsten in Enschede en het Sandberg Instituut en de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam. Zij was vorig jaar de winnaar van de Frans de Witprijs. Zij heeft deelgenomen aan vele groepstentoonstellingen in binnen- en buitenland. Zij liet zich bij dit werk inspireren door de met pylonen en vlaggetjes afgezette bouwplaatsen in Xiamen (China) waar grote projecten werden gebouwd die de indruk wekten elk moment te kunnen instorten.

Wessel Couzijn – Minoan
Brons
Couzijn (1912 – 1984) studeerde in 1936 af met de gouden Prix de Roma. Hij nam deel aan meer dan tweehonderd exposities waaronder de ook nu weer gehouden Biennale van Venetië en de tentoonstellingen in Park Sonsbeek in Arnhem. Verder onder andere in het Stedelijk in Amsterdam, Van Abbe in Eindhoven en Boijmans van Beuningen in Rotterdam. Minoan werd in 1965 op het Griekse eiland Zakynthos gemaakt. Bij zijn werk stond de autonome expressie altijd voorop.

Corine Zomer – zonder titel
Lycra, hout en was
Zomer (1983) studeerde aan de Hogeschool voor de kunsten in Utrecht en werd meteen genomineerd voor de Jan Sumbrinkprijs. Ze nam deel aan groepstentoonstellingen in Amersfoort, Beverwijk en Utrecht. Haar werk in Leiden ontstond door gesmolten was door een stuk lycra te gieten. Als de was stolt  klimt het na verloop van tijd als een stalagmiet naar boven en wordt de stroom naar beneden omgekeerd. Zo wordt het een stevige sculptuur.

Cornelius Rogge – dubbelvorm
Cortenstaal

Rogge (1932) studeerde af aan de Rijksakademie in Amsterdam. Hij nam deel aan meer dan honderd groepstentoonstellingen. Verder exposeerde hij solo in het Stedelijk in Amsterdam, Kröller-Müller (waar ook permanent werk is te zien) , Rijksmuseum Twenthe en Beelden aan Zee. In 1986 ontving hij de David Roëllprijs voor zijn oeuvre en in 2005 werd hij benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Beelden in Leiden 2013

  1. Pingback: Beelden van beelden | …en wat vond Tjan ervan?

  2. Zakina zegt:

    Wat een mooi overzicht en lijkt me heel leuk om dat in het echie te zien.

  3. Thérèse zegt:

    Heel boeiend, Tagrijn. Woordje van kritiek (sorry): je laat eigenlijk iets te veel beelden zien, zodat je zou kunnen denken, dat je nu alles al gezien hebt. Aan de andere kant heb je er een mooie reportage van gemaakt en alle inlichtingen over de kunstenaars erbij.
    Het lijkt mij leuk eens door Leiden te komen wandelen en dit in het echt te beleven. Ik schrijf het op. Zonder jou zou ik het waarschijnlijk niet geweten hebben.

  4. Jaaaa die hond deed ons meteen denken aan de Vischpoort in Harderwijk. Leuke tip deze log. Als het even kan gaan we deze expositie bezoeken als het droog is in Nederland wanneer we medio juli terug zijn. Dat is nog lang niet het geval, maar de tentoonstelling duurt gelukkig t/m 4 augustus.

  5. ik vind kunst in open lucht veel meer tot zijn recht komen dan in muffe, donkere musea!!

    jouw foto’s bewijzen dat ook!!

    er zitten eenpaar hele mooie exemplaren tussen!! 😀

  6. Hildegarde zegt:

    Zalig om mee te kijken

  7. Ghita zegt:

    Wat een bijzondere kunstwerken staan er tussen. De hond vind ik echt leuk, de andere werken zijn niet helemaal mijn smaak, maar leuk dat zoiets midden in de stad te bewonderen is.
    groetjes Ghita

  8. rietepietz zegt:

    Tja…. ik zie kunst het liefst herkenbaar , in de hond herken ik inderdaad wel iets van de werken bij “beelden aan zee” , dáár kan ik uren naar kijken de rest wandel ik toch hoofdschuddend langs en mompel wat voor me uit in de geest van “en daar hebben ze voor gestudeerd” …. helaas Tagrijn , mij ontbreekt het ware kunstinzicht;-)

  9. Renesmurf zegt:

    ja, wat een leuke kunst allemaal zeg! Zoiets mogen ze hier ook wel eens doen!

  10. Het leuke van deze tentoonstelling is dat er voor elk wat wils is. Zelf geniet ik het meest van kunst als ik kan zien wat het voorstelt alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat wanneer je je maar voldoende ergens in verdiept je overal de schoonheid van in kan zien. Maar het mooist van allemaal vind ik toch de hond 🙂 Die zou ik zo in mijn tuin zetten. Bedankt voor je prachtige overzicht!

  11. ollieherman zegt:

    Ik vind de tentoonstelling dit jaar iets meer balans hebben doordat er “oude” werken tussen staan. Dat komt het geheel ten goede.

  12. Ik vind het dit jaar echt heel erg mooi, alleen het gaaswerk vind ik wat ieltjes voor buiten.

  13. Hanny zegt:

    Als ik in de buurt zou zijn of komen, zou ik zeker de beelden bekijken. Maar dat zit er niet in. Daarom geniet ik er via jouw foto’s van.

  14. gewoonanneke zegt:

    Mooi overzicht zo en dan weet je er ook meteen iets over de kunstenaars. Sommige spreken me wel aan andere heb ik niets mee maar zo hoort kunst ook te zijn denk ik.

Je kunt hier reageren

