Archeologisch park Matilo

Drie maanden geleden hebben we een kijkje genomen op de plek waar zich bijna tweeduizend jaar geleden een leger Romeinen had gehuisvest om hier de noordgrens van hun rijk te bewaken. Het was een van de vele plekken langs de Rijn waar ze te vinden waren. Het was een fort en daarbuiten ongeveer honderd huisjes. Als je dat nog eens terug wilt lezen, kijk dan hier even.  Op de plek waar archeologische vondsten van het fort en de huisjes werden gedaan, is midden in de Leidse nieuwbouwwijk Roomburg een archeologisch recreatieparkje verrezen. Ondertussen heeft dat weer wat meer gestalte gekregen: op de wallen verrezen Romeinse wachttorens  en boompjes en er werd hier en daar wat speeltuig voor de kinderen neergezet. Ook staan er nu wat bankjes en picknicktafels, maar om die te bereiken moet je wel door erg hoog gras.  De pas geplante jonge boompjes op het terrein hebben nog wat ondersteuning nodig.  Hieronder een impressie van de stand van zaken.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Archeologisch park Matilo

  1. platoonline zegt:

    Een heerlijk park om te vertoeven. Ook genoeg te doen voor de jeugd. Erg leuk om te zien.

  2. Ghita zegt:

    Dat ziet er leuk uit, vooral iets voor kinderen denk ik. Die hebben daar lekker de ruimte om te spelen. groetjes Ghita

  3. eerst waren er de romeinen om hun rijk te bewaken ..

    toen kwamen de kinderen om hun (kinder)rijk te verdedigen? 😉

  4. Annespike zegt:

    Ziet er leuk uit.
    Gezellig ook. 🙂

    Prachtig dat ‘kunstwerk’ van hout, zo is het spelen natuurlijk wel erg leuk!

  5. klaproos zegt:

    daar ben je nou zomaar uren zoet wil ik wedden tagrijn:-)

  6. Caecil zegt:

    Bedankt voor deze reportage!
    Ik ben er al een paar keer langs gefietst, maar moet toch echt even gaan kijken. Gave speeltuigen! Mooie speelplek voor alle kids uit de buurt, zullen ze blij mee zijn.

  7. Renesmurf zegt:

    ja, toch mooi dat ze het markeren, meer valt er vast ook niet van te maken, en zo is het leuk ook!

  8. Het ziet er leuk uit, zeker voor kinderen om lekker te spelen en die malen meestal niet om hoog gras.

  9. ollieherman zegt:

    Ht parkje ziet er echt heel fraai uit en ik dacht even dat Izaak Zwartjes de boomhut had gemaakt 🙂

  10. Het is er echt mooi geworden he. Ik was er tijdje geleden met de opening van het waterwerk wat ik eigenlijk beetje mis op de foto’s.

  11. Ze hebben zich er niet met een jantje van leiden vanaf gemaakt 😉 Het ziet er allemaal verzorgd uit, de boompjes groeien vanzelf, en die boomhut: kun je die ook huren?

  12. Marja zegt:

    De boomhut van mijn dromen. Prachtig.

  13. rietepietz zegt:

    Het lijkt me een gewéldige speelplek , daar kunnen kinderen hun fantasie op loslaten!
    Wat een leuk initiatief ,ik kan me dat vorige logje nog wel herinneren !,

  14. Hanny zegt:

    De laatste foto doet me denken aan Boertange. Het lijkt er helemaal niet op, maar daar zijn ook overal wachthuisjes te zien.
    De ‘boomhut’ vind ik schitterend.

Je kunt hier reageren

