Een dagje Nijmegen

Kort geleden was Tagrijn in Nijmegen. Niet met een bepaald doel, maar gewoon om maar eens rond te kijken.

Inderdaad, dit is de bekende Mariken…..

En dit is dan haar duivelse vriend Moenen.  Bij het restaurant dat naar deze man is genoemd aten we toch maar even een broodje. Een bordje van de ANWB vertelt het hele verhaal over deze twee.

Een fraai beeldje in de buurt van de kerk. Na het geslenter door de smalle straatjes, genieten we van de Waal met de brug die zo’n grote rol heeft gespeeld in de Tweede Wereldoorlog bij de finale van onze bevrijding.  Wie het verhaal hierover wil horen kan dit hier downloaden.

Tijdens het klimmetje naar het Valkhof rijst het Belvédèrehotel boven  de bomen op.

Tegen de zijgevel van een ander hotel hebben creatieve geesten zich uitgeleefd.

Mooi uitzicht over de Waal en omgeving. Dit is het eerste dat we zien als we boven zijn.

Binnen staat een prachtige maquette over het Valkhof en zijn bewoners. Op de heuvel bevond zich tot 1798 een door Frederik Barbarossa in 1155 gebouwde burcht. Het Valkhof ging uiteindelijk niet ten onder aan oorlogshandelingen, maar aan geldnood. De provincie verkocht de bouwvallige burcht in 1796 voor 90.400 gulden aan slopers.

Het was een lange dag in een mooie en levendige stad. En wie Tagrijn een beetje kent, weet dat die dan altijd eindigt met een welverdiend glas op een terras, dit keer met uitzicht op de Waal.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land. Bookmark de permalink .

17 reacties op Een dagje Nijmegen

  1. reismeermin zegt:

    Morgen komen er hier 40.000 mensen wandelend uit Nijmegen, om weer in Nijmegen uit te komen ;-=))

  2. Thérèse zegt:

    Mooie stad. En je hebt je kranig geweerd ook door helemaal naar boven te klimmen. Ik doe dat de laatste tijd ook wel eens, zomaar naar een stad gaan om zo lekker eens rond te kijken.
    Mooie foto’s ook.

  3. platoonline zegt:

    Ik heb een tijdje les gegeven in Nijmegen en in de middagpauze maakte ik dan, al etend, een korte wandeling door de binnenstad. Toch ben jij er in geslaagd hier weer een aantal beelden tevoorschijn te toveren die ik niet ken. Heel mooi verslag, Tagrijn. Je beheerst het als geen ander.

  4. hanneke zegt:

    ik schaam me diep: woon er toch redelijk dichtbij en ben er nog nooit geweest!
    mooie indrukken

  5. gewoonanneke zegt:

    Wat een gezellig kijkje zo in Nijmegen, ben er volgens mij nog nooit geweest. Kende het verhaal ook niet en zo’n glaasje na afloop op een terrasje is dik verdiend.

  6. Annespike zegt:

    Wat een leuke stad zeg!
    Doet me een beetje denken aan Maastricht.

  7. rietepietz zegt:

    Hoewel ik vier dagen door Nijmegen en omgeving heb gelopen heb ik toch veel minder gezien dan jij op die éne dag ! maar ja , als je samen met 40.000 anderen wandelt is het zicht toch wat beperkt , de waal heb ik natuurlijk wél van alle kanten gezien!

  8. dat glas heb je meer dan verdiend, tagrijn! 😀

    heerlijk om de legende van mariken te lezen!

    een stad met een rijke geschiedenis en prachtige gebouwen!!

  9. Nijmegen mooie stad en een goed glas bier is er zeker weten op meerdere plekken te krijgen heb ik destijds gemerkt. 🙂

  10. Nanos zegt:

    Museum het Valkhof s ook zeer de moeite waard!

  11. Renesmurf zegt:

    En Nijmegen is ook een prachtige stad! Zo schitterend en toch vrij rustig. Niet dat benauwde van de grote steden zeg maar, en toch de alleroudste oudheid, overal.
    Ja, ik ben daar ooit eens een dagje geweest.

  12. Hildegarde zegt:

    Fantastisch wat jij allemaal opmerkt en documenteert. Interessant ook het verhaal van Mariken en Moenen, daar zijn veel lokale variaties van.

  13. Na veel foto’s maken is het goed genieten!
    Toen Lief en ik net met elkaar omgingen (eeuwen geleden) zijn we ook naar Nijmegen geweest. We hebben niet alleen veel naar elkaar gekeken, maar ook oog voor onze omgeving gehad 😉
    Het Valkhof kan ik me nog goed herinneren, en Mariken, maar Moenen vreemd genoeg niet, terwijl ik toch Mariken voor mijn lijst gelezen heb. Erg attent om de tekst van het ANWB-bordje te plaatsen. En nou ja, de “versiering” van de wc-pot…
    Zonde dat het Valkhof gesloopt is…

  14. Caecil zegt:

    En bij dat glas heb je vast ook bitterballen besteld hahahaha

  15. klaprooske zegt:

    prachtig hoe jij je hebt lopen uitleven in nijmegen tagrijn, wat een mooie stad, té lang geleden dat ik er geweest ben…..

  16. ollieherman zegt:

    Echt een prachtige stad met veel historie. Ik ben er in april nog een dag geweest. Ook op bezoek in het museum, dat een mooie collectie heeft over die oude geschiedenis. Ook de moeite waard. En lekker geluncht bij de Waag. Moeite van het bezoeken waard.

  17. Marja zegt:

    Dank voor de mooie plaatjes met toelichting.

Je kunt hier reageren

