Een klapzoen in de toendra

Misschien valt je iets op aan de titel. Nee, dan gaan we nog even verder: lafhartig manwijf. Nog niet? Nog eentje dan: zoetzuur ijswater. Zoutzuur zou ook kunnen. Je geeft het op? OK, dan gaan we die woorden eens bekijken. Als je iemand benadert zou je hem of haar een klap kunnen geven. Dat is niet aardig. Geef je een zoen, dan is dat wel aardig. In het woord klapzoen zitten dus twee tegenstellingen. Evenals toen en dra in toendra.
In man-wijf, laf-hartig, zoet-zuur en vuur-water vind je die tegenstellingen ook. Als je gaat zoeken vind je er tientallen.
> In de Van Dale vinden we het woord oxymoron, een stijlfiguur die twee tegenovergestelde begrippen bevat. Als voorbeeld wordt een jeugdige grijsaard gegeven, wat ik nu niet het sterkste voorbeeld vind. Het aardige van dit Griekse woord is dat het zelf ook uit twee tegenstellingen bestaat: oxy is scherp, moron is stomp.
  Nog een aantal: vol-ledig, bas-alt, meer-min, water-ijs, Zee-land, sta-ren, boos-aardig, mens-aap, aap-mens, her-der, vol-op, kruis-punt, morgen-avond, meester-knecht, droef-geestig, grond-water, aankomst-vertrek. En o ja, werk-lui. En natuurlijk, werk-staking kan ook. En leed-vermaak. En…  Afijn, roept u maar!

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

17 reacties op Een klapzoen in de toendra

  1. Ghita zegt:

    Ik heb dit geweldige blogje gemist, geniaal. Ik kan zo snel niet wat bedenken, maar ik heb je blog en de reacties met veel plezier gelezen.
    groetjes Ghita

  2. Thérèse zegt:

    Ondanks dat ik veel cryptogrammen heb gemaakt, kom ik nu ook op niks. Sorry. Maar wel leuk om dit te lezen, hoor!

  3. Er zijn er al zoveel genoemd dat ik tijdelijk een ideeendroogte heb. Ik ben in het bijzonder rijke bezit van een Opperlans, maar vind ’t een beetje sneu om te spieken 😀 Maar wat een geweldige titel, Tagrijn!

  4. rietepietz zegt:

    Ik blijf “ondertussen” wel nadenken natuurlijk maar ik moet nog even snel een “melkbrood ” halen !

  5. rietepietz zegt:

    Dit vind ik altijd geweldige logjes , kun je in je tuinhuis lezen ,;-) Ik zou zo gauw even niets weten, er staan er al zoveel !

  6. hanneke zegt:

    leuk, dit blog.
    was me nog nooit opgevallen
    ben er behoorlijk ondersteboven van en ga er eens goed op letten!

  7. hoe-zo? 😀

    menig-een viert school-feest!

    jaja, plus-minus ieder-een heeft grote vakantie, en da’s geen ge-ze-ik! 😆

    fijn weekend, tagrijn!

  8. platoonline zegt:

    IK moest ook meteen aan Hugo Brandt Corstius denken. Want de Opperlandse hen ik ooit graag gelezen. Ik wilde ook een voorbeeld noemen maar jij noemde zelf al zoveel.
    Maar onderhuids zal het nu wel bij me gaan borrelen. Net als zo’n liedje dat niet meer uit het hoofd wil.

  9. Annespike zegt:

    Nooit geweten en eigenlijk nooit over nagedacht… 🙂

    Ik kom er ook maar tot 1tje, namelijk goedzak

  10. Dwarsbongel zegt:

    Leuke blog! Ken je het boek “de Dikke Driek, Het betere werk, Luchtige taalbeschouwingen”, van Driek van Wissen? Het is een 351 pagina’s dikke bloemlezing uit zijn taalobservaties. De hoofdtitel is gezet in een lettertype dat sterk doet denken aan “de Dikke van Dale”. Daarin vind je er nog wel een paar, denk ik. Mijn exemplaar bevat een opdracht van Driek zelf: “Voor een collega, Emmen, Gedichtendag 2004”. Hij was toen de hoofdgast, ik een actief deelnemer, maar dit boek gaat niet over gedichten.
    Ik dacht ook even aan de “Opperlandse taal- & letterkunde” van Battus (oftewel Hugo Brandt Corstius), met intiegelijk veel taalobservaties.

  11. RenéSmurf zegt:

    Ehm. Ondersteboven, is al geweest. Binnenstebuiten! Ehm, vooruit achteruit!

  12. gewoonanneke zegt:

    Vond het wel een pakkende titel eigenlijk. Ja mooie vondsten en ik denk als ik er op ga letten er nog veel meer te vinden zijn. Leuke blog.

  13. Dit is echt leuk, nooit bij stil gestaan. Nu dus wel en of het dan nog zo leuk is want ken mij zelf ga daar de hele dag op letten 🙂

  14. klaprooske zegt:

    whaaa, ja tagrijn, zo kom je der veel tegen hé,
    die klapzoen wil ik wel in ontvangst nemen:-) “u begrijpt”

    alléz vort dan xxx voor jou 🙂

  15. gewoonhanny zegt:

    Ondersteboven, leedvermaak, overlangs, lafhartig.

  16. Marja zegt:

    Uitzonderingsregel, linkshandig, stilleven, weekhartig.
    Leuk onderwerp!

Je kunt hier reageren

