Leids Detail 248

Het is weer bijna weekend, dus de dagschotel is vandaag Leids Detail. Als voorgerecht twee vrijwel identieke beeldjes en als hoofdgerecht een bankje met bloembakken. Wie erover wil nadenken moet even wachten met doorscrollen, want onder de derde foto is de beschrijving weer te vinden.

Op een muur van Gravensteen leunt een engeltje op een zandloper, het symbool van de sterfelijkheid. Dat engeltje zit er niet zo maar.  Gravensteen was oorspronkelijk de gevangenis van de graven van Holland en werd in 1463 een stedelijke gevangenis.  De gevangenen die ter dood waren veroordeeld liepen hier langs naar de plek van terechtstelling. Hun sterfelijkheid en hun nabije dood werden er hier dus nog even ingewreven.
Het andere beeldje is te vinden op de trap van het stadhuis aan de Breestraat, op korte afstand van de Blauwe Steen, waar vroeger ook terechtstellingen plaatsvonden. Dit beeldje werd bij het vernieuwen van de trap in 1740 eveneens vernieuwd.

Aan de Hoefstraat 12 vinden we het Barend van Namenshofje, dat in 1730 gereed kwam. Het dankt zijn naam aan Barent van Naamen, een koopman uit deze stad die in de Kijfhoek (nu Hoefstraat) een poort opkocht met de bedoeling er een hofje met twaalf huisjes te laten bouwen. Het was bestemd voor gereformeerde echtparen zonder kinderen die ouder waren dan 50 jaar. Hij heeft de bouw niet voltooid gezien: hij overleed in 1729 en zijn erven namen zijn missie over. In 1788 werd tot een grondige verbouwing overgaan, maar het bleef een pijpenla. In 1916 liet de regent, de niet onbemiddelde Carel Pape de vervallen huisjes afbreken om voor zijn rekening een geheel nieuw hofje te laten bouwen door de architect  W.C. Mulder. De bewoners vonden tijdelijk onderdak in het Schachtenhofje aan de Middelstegracht. Van het oorspronkelijke karakter was niets meer overgebleven toen de bewoners in hun ‘villahofje’ terugkeerden. Ook de fraaie toegangspoort uit 1788 werd afgebroken. Leiden telt officieel 35 hofjes en dit is het enige waarin deze bankjes met bloembakken zijn geplaatst.

Wie zin heeft in een virtuele rondwandeling door Leiden kan hier eens kijken.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

15 reacties op Leids Detail 248

  1. Ghita zegt:

    Door het mooie weer heb ik een paar blogjes hier gemist, tja als de zon schijnt ben ik buiten….
    Leuke Leids detail, en dat beeldje bij het stadhuis, nog nooit gezien (terwijl ik er dagelijks langs fiets). En interessante info erbij, dat wist ik ook nog niet.
    groetjes Ghita

  2. gewoonanneke zegt:

    Heb jij een studie gemaakt van Leiden of ben je lid van een historische vereniging of zo, je weet er echt zoveel van. Een mooi verhaal en die beeldjes lijken inderdaad veel op elkaar.

  3. twee engeltjes des doods, dus? 😯

    het bankje is bijzonder om zien, tagrijn, maar wat mij op die foto het meeste opvalt is het ‘trapje’ naar het dak?
    vroeger zag je soortgelijke trapjes voor de kippen, zodat die veilig naar binnen konden. 😉

    nee, hoor, ik ben helemaal niet curieusss! 😆

    warm weekend,

  4. Hans zegt:

    Dat is het mooie van een stad, die onverwachte en bijzondere plekjes.

  5. rietepietz zegt:

    Heel leuk dat bloemenbankje , de blote mannetjes mag ik als net meisje natuurlijk niet naar kijken;-)

  6. ollieherman zegt:

    De engeltjes herkende ik niet, terwijl de stadhuistrap toch veel gepasseerd wordt. Maar kennelijk let ik nooit zo goed op. In het hofje ben ik wel eens geweest, tijdens Muziek in de Hofjes, maar ik herkende de bankjes niet. Overigens vind ik het hofje niet zo heel mooi, komt waarschijnlijk door de verbouwing. Maar je woont er wel heerlijk rustig, nog net binnen de singels.

  7. Di Mario zegt:

    Het zou zo een tweeling kunnen zijn. Wel bijzonder dat jullie er twee hebben. Maar dat van die zandloper vergeet ik nooit meer.

    Love As always
    Di Mario

  8. Hans zegt:

    Hier maak je Leidseglibber wel blij mee.

  9. Dat het hofje goed had komt puur de hofjesconcerten twee maanden geleden, herkende de stoeptegels 🙂

  10. leo zegt:

    Wel Leuk die bloemen op dat bankje, MAAR de zit plaats ben je kwijt

  11. RenéSmurf zegt:

    ja, die engeltjes zou iedereen echt onthouden! Mooie exemplaren.

  12. klaprooske zegt:

    die hofjes tagrijn,
    daar wil ik nog wel eens doorheen wandelen weet je:-)

  13. Marja zegt:

    Heel mooi. De link stuur ik meteen door naar onze Leidse vrienden. Bedankt.

  14. Wat leuk dat filmpje! Je hebt nog een keuze ook, welke kant je uit wilt, gekker moet het toch niet worden 😀 Ik dacht dat de engeltjes door dezelfde maker gefabriceerd waren, maar dat kan dus niet. Ook erg om als boef nog even met je neus op de feiten gedrukt te worden.
    Jammer dat ze in ieder geval de poort niet bewaard hebben. Die had me toch waardevoller geleken dan de bloembakken.

  15. Hanny zegt:

    Het eerste engeltje vind ik leuker dan het tweede. Dat is zo harkerig.
    Leuk die bloembakken op het bankje. Geeft de omgeving wat kleur.

Je kunt hier reageren

