Meer klapzoenen in de toendra

Wat een leuke reacties! Wat een klapzoen in de toendra al niet vermag!  Maar liefst drie bloggers (Dwarsbongel, Mirjam Kakelbont en Plato) wezen me op Opperlands van Battus. Ik heb de delen plus supplement in de kast staan en als ik eraan gedacht had, zou me dat heel wat denkwerk hebben bespaard. Maar dan was het ook niet meer zo leuk geweest om te doen.
De Dikke Driek waarop Dwarsbongel me ook attent maakte is uitverkocht en wordt niet meer herdrukt, volgens de boekwinkel. Jammer want Driek van Wissen was meer taalvirtuoos dan Wim Daniëls, de slachter van het koningslied. Het gaat er  bij deze woorden dus om dat het één woord is waarvan het eerste deel precies het tegenovergestelde is van het tweede. Woorden als ondersteboven, achterstevoren of binnenstebuiten zijn dus niet helemaal zuiver door de tussenvoeging -ste.

Bij ‘goedzak’ van Annespike moest ik alle zeilen
bijzetten om de verschillende betekenissen van goed en van zak tegenover elkaar te zetten om daarin een tegenstelling te ontdekken. Op het randje door die tussen-s is
‘uitzonderingsregel’ dat Marja had gevonden. Op zich een prachtige vondst. Haar vondsten stil-leven en week-hartig worden bijgezet in het rijtje.
Hanny stuurde de woorden laf-hartig en over-langs, Curieuze Neuzemosterdpot deed ook meerdere duiten in het zakje met hoe-zo, menig-een, plus-minus, ieder-een  en de drieklapper ge-ze-ik.  En via Tjan kan worden toegevoegd koper-dief, kwaad-aardig en hard-vochtig.
Zelf liet het me ook niet los en voegde nog toe werk-vakantie, meester-knecht en het andere woord voor eskimo: inuit. Van mezelf keurde ik af: oud nieuws en lekker vies. Weliswaar tegenstellingen maar wel meer dan één woord. Ook vind ik gas-lucht, werk-lui en broek-rok die mij vandaag nog te binnen schoten, twijfelgevallen.
Iedereen bedankt voor het meedenken. Komen er nog vondsten bij, dan zie ik die wel bij de reacties en die komen dan weer in de lijst terecht.

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Meer klapzoenen in de toendra

  1. leo zegt:

    Ik kom nooit uit gelezen!, Tagrijn, er leuk al die verhalen enkele zijn in het Spaans, want dat snap ik ook niet.

  2. Hans zegt:

    Na wat zoeken, snap ik het nog beter, Battus Opperlans is het beschouwen van het Nederlands, zonder waarde te hechten aan de betekenis van de woorden.
    zo schrijf ik ook vaak 🙂 Hans

  3. Hildegarde zegt:

    Fascinerend en leuk

  4. RenéSmurf zegt:

    En zo houdt men me kaar lekker be zig.

  5. Dit noemen we dus gedeelde vreugd is dubbele vreugd en ga door met je woordspelingen Tagrijn. Wij komen er zelf vaak niet op en daarom is het bij jou lezen nog leuker 😉 . Salu2 A&M

  6. Er staan trouwens die Drieken op marktplaats te koop…

  7. Wat een geweldige vondsten! Er staan echt bijzondere tussen. Je moet wel een echte taalliefhebber zijn om zo met woorden bezig te zijn en te blijven. Het mooiste is ook wanneer je ze niet allemaal als een raket achter elkaar leest, maar er even de tijd voor neemt 😀
    Ik heb trouwens de Opperlans zonder “d” ertussen!

  8. rietepietz zegt:

    Het is altijd leuk als jij los gaat op taal , en het is wel duidelijk dat we daar allemaal plezier in hebben.

  9. Di Mario zegt:

    Altijd leuk als mede-loggers met je mee denken.

    Love As Always
    Di Mario

  10. of hoe heerlijk taal kan zijn! 😀

  11. Hanny zegt:

    Het is en blijft leuk om met taal te spelen.

  12. Woordspelingen blijven altijd leuk en heerlijk om te gebruiken.

  13. Hans zegt:

    Ik do wel eens woordzoeker, of ben ik nu verkeerd. 🙂

  14. klaproos zegt:

    een mooie aanvulling van je lijst dan tagrijn:-)

  15. gewoonanneke zegt:

    Denk dat heel veel mensen die woordspelingen zo leuk vinden. Ik crypto graag en dan krijg je soms ook van die mooie woorden en omschrijvingen. Sommige vind ik ook zo subliem gevonden.

Je kunt hier reageren

