Dagje Haarlem

Wie weet waar deze klokje hangen weet ook meteen waar Tagrijn nu weer was met zijn fototoestel. Het zijn de zogenaamde Damiaatjes in de Grote- of Sint Bavokerk in Haarlem.  Iedere avond tussen negen uur en half tien worden deze klokjes geluid ter herinnering aan de verovering van het Egyptische Damiate tijdens de Vijfde Kruistocht in 1218 en 1219. Men zegt dat Haarlem daarin een grote rol heeft gespeeld. Hieronder zie je de toren ook nog eens compleet.
Verder wat foto’s van de grote Markt en zicht op de Hallen waar we een bezoek brachten aan de expo In het voetspoor van Frans Hals. Daarover maandag een en ander. Nu alleen nog wat plaatjes van het prachtige station en andere mooie gebouwen en dat moet het nu maar even zijn in dit bloedhete werkkamertje.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Stad en land en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Dagje Haarlem

  1. boomkruiper zegt:

    Jeugdherinneringen Tagrijn jeugdherinneringen! 🙂
    In gedachten beklim ik de stenen trap van het stadhuis nog een keertje. Dank voor deze mooie beelden

  2. platoonline zegt:

    Ik begrijp dat je het er vandaag echt hebt moeten uitpersen maar het is echt mooi. Haarlem is een prachtige stad en dat station, wat fijn dat het er nog staat. Want de NS heeft al veel moois verwoest en ze zijn de laatste tijd weer bezig met futuristische stations waar ze de immer te laat arriverende sprinters met veel elan begroeten. Bomans, Mulisch, de schepper van de Camera Obscura (Nicolaas Beets), Boudewijn de Groot, het zijn slechts vier van de vele bekende Haarlemmers, al of niet daar geboren.
    Heerlijk stuk, te midden van de zomerse stilte.

  3. Ghita zegt:

    Oh wat leuk Haarlem, mijn geboortestad. Ik ben er veel geweest dus ik zie bekende plekjes. Het prachtige station, Grote Markt, de mac Donnalds op de hoek van de grote Houtstraat dacht ik (zit V&D daar nog tegenover? Ben er al heel lang niet geweest maar er is zo te zien niet veel veranderd.
    groetjes Ghita

  4. Vorig jaar hebben Man en ik een weekendje Haarlem “gedaan.” Mooie stad, en de wachtkamer voor de derde klasse is ons zeker bijgebleven 😀
    Prachtige kerk!

  5. ollieherman zegt:

    Haarlem is een van de mooiere steden, waar het centrum ook nog eens compact is en goed te belopen. Stikt er van de leuke straatjes, veel historie, leuke pleinen. Bijna net zo mooi als Leiden 🙂

  6. gewoonanneke zegt:

    Hou van die oude treinstations, vind dat er altijd zo mooi uitzien en gewoon herinneren aan andere tijden, moet blijven dus.

  7. rietepietz zegt:

    Inderdaad een mooi station ,ik kijk er altijd vol bewondering naar vanuit de trein.
    Twee jaar geleden was ik voor het eerst in Haarlem dus je foto’s zijn heel herkenbaar !

  8. het povere wachtkamertje ‘derde klasse’ staat in schril contrast met de overige, statige en indrukwekkende gebouwen van dit blog, tagrijn! 😯

    zelfs de kerktoren draagt een kroon? 😀

    fijn weekend,

  9. Dat is echt een heel mooi stukje Haarlem he. Het station blijf ik ook zo prachtig vinden.

  10. Hans zegt:

    Een heel mooie stad Haarlem.
    Volop geschiedenis, zulke wachtkamers kom je nu niet meer tegen, nog de bouwstijl.
    Blijkbaar begrijpen de dieren beter hoe zich te gedragen met deze warmte dan mensen. Hans

  11. Hildegarde zegt:

    Echt prachtig !!! En die foto met het beeld vind ik zo leuk omdat de mensen er zo klein opstaan als speelgoedfiguurtjes.

  12. Di Mario zegt:

    Dat station herken ik uit duizenden. Ik heb er vaak gestaan op weg naar het circuit van Zandvoort. 😉 Of naar Bloemendaal naar Woodstock. Maar dan wel een 20 jaar geleden. Pffff, wat gaat de tijd toch snel.

    Love As Always
    Di Mario

  13. klaproos zegt:

    wat een prachtige stad is dat toch hé,

    Blance een van mijn siamezen kwam daar vandaan:-)
    haarlemmerolie… dat ken je vast ook wel ,

    genoten Tagrijn,

    geniet je van de warmte?

Je kunt hier reageren

