In het voetspoor van Frans Hals

Er wordt wel eens gezegd dat Frans Hals (1583 – 1666) in de Gouden Eeuw de meester van de portretkunst was. Nu is daar natuurlijk best wel wat op af te dingen want Rembrandt kon er ook wat van. Omdat hij 450 jaar geleden werd geboren en het Frans Halsmuseum in Haarlem bovendien honderd jaar bestaat is 2013 uitgeroepen tot Frans Halsjaar en worden er twee bijzondere exposities gehouden. In het Frans Halsmuseum word je in de gelegenheid gesteld de portretkunst van Hals te vergelijken met die van Rembrand. Titiaan, Rubens en Van Dijck.  De Hallen volgt de voetsporen van Frans Hals en zocht portretkunst op van de middeleeuwen tot nu. In beelden, videokunst, fotografie en schilderijen. Tijdens deze wandeling door de tijd ontmoeten we onder andere Isaac Israëls, Jan Sluijters en Kees van Dongen, van latere datum Willink, Citroen, Toorop maar daarna ook Karel Appel en  nog meer uit deze tijd Marlène Dumas.
Er hangt ontzettend veel, maar toch werd Tagrijn het maken van een selectie dit keer eenvoudig gemaakt. Waarschijnlijk een malle kuur van het fototoestel, maar tientallen foto’s waren mislukt. Toch is het nog een redelijk aardig overzicht geworden. Je kunt er nog tot 25 augustus terecht om ze alle 130 te zien.

Isaac Israels – Mangkoenegara VII, 1922

Pyke Koch – De grote contorsioniste, 1957

Kees van Dongen – Portret van de clown vieux – 1906

Marlene Dumas – zes portretten uit kunstproject ‘Het Hooghuys’ Etten-Leur – 1991

Charley Toorop – Volkslogement – 1928

Kees van Dongen – Anna de Noailles – 1931

Jan Sluijters – Portret van Anna de Noailles 1931

Koos Breukel – Portret van een dame met brandwonden

Kees Verwey – Zelfportret 1972

Mari Andriessen – Portret van kunstschilder Henry Boot

J.H. Moesman – Portret van de dichter Gabriël Smit – 1931

Karel Appel – Portret van Michel Tapié de Céleryan – 1956

!!!! Donderdagavond 19.15 op deze plaats: Leids Detail 250!!!!

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op In het voetspoor van Frans Hals

  1. boomkruiper zegt:

    Jaaaaah samen met mijn vader ben ik hier vaak geweest. Wat een lekkere sfeer heerste daar altijd.
    Wat zul je gebaald hebben bij de mislukking.
    Het portret van Koos Breukel springt er voor mij uit

  2. platoonline zegt:

    Mooi!!. Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar ik ga voor het schilderij van Charley Toorop. Ik heb ook werk van haar gezien in Kröller Möller en sindsdien ben ik er aan verslingerd.

  3. ollieherman zegt:

    Mooie portretten. De Hallen staat nog op mijn lijstje en valt gelukkig binnen mijn vakantie. Dus dat wordt echt wel een bezoek aan het Haarlemse. Jammer dat ik de Frans Hals tentoonstelling heb gemist.

  4. Wieneke zegt:

    Fantastische serie, deze portretten. Boeiende koppen allemaal. Je bent lekker aan het rondstruinen in steden, merk ik aan je logjes.

  5. dat moet boeiend zijn, om al die verschillende portretten bij elkaar te zien!!

    zeker voor zo’n ‘groot’ schilder als jij, tagrijn! 😀

  6. gewoonhanny zegt:

    Een mooi overzicht van portretten. Niet alle schilderijen vind ik even mooi.

  7. Hans zegt:

    kunst is een gevoel, er zitten mooie schilderijen bij, maar ok het beeld spreekt me wel aan.
    Een portret make is het meest lastige heb ik begrepen. Hans

  8. Mooie schilderijen zitten er tussen kan mij indenken dat je genoten hebt.

  9. klaproos zegt:

    Isaac Israels wat een schitterende gezichtuitdrukking tagrijn,
    en Portret van de clown vieux … dat zijn mijn favorieten

  10. rietepietz zegt:

    Appel zal héus wel hebben kunnen schilderen maar dit werk van hem zou ik bij het groot vuil zetten als zijn naam er niet onder stond ( dán zou ik het verkopen) ik heb meer met Toorop en Sluiijter ,lijkt me mooie tentoonstelling.

  11. Di Mario zegt:

    Ik vind die van Koos Breukel wel bijzonder. Het onderwerp. De sigaret, de uitstraling.

    Love As Always
    Di Mario

  12. Het “aanplakbiljet” van De Hallen stond paginagroot in dagblad de Trouw. Ik was er bijna door gefascineerd.
    Je hebt echt een treffend overzicht van de verschillende soorten portretkunst gegeven, Het zal de leeftijd wel zijn, of het gebrek aan gevoel voor kunst, maar zo’n werk als van Karel Appel kan me totaal niet bekoren. De dame met de brandwonden spreekt me het meest aan.

Je kunt hier reageren

