Leids Detail 251

Na de feestelijke jubileumaflevering van Leids Detail gaan we nu weer gewoon verder met nummer 251. Met drie vragen voor de Leidenaars en voor alle anderen die menen iets van de stad te weten: Allereerst: Iedere Leidenaar kent de uitdrukking: Ach man, loop naar de pomp. Waarmee de pomp aan de Garenmarkt wordt bedoeld. Dit is een ander. Waar kun je die vinden? De tweede vraag gaat om een gevelsteen. Deze zit aan een brug. Welke brug?  En tot slot: waar staat het Kadehuis?  Scroll meteen door als je het niet weet.

De pomp staat in een van de fraaiste hofjes van de stad: Het Sint Anna Aalmoeshof aan de Middelstegracht. Niet te verwarren met het Sint Annahof aan de Kaiserstraat. De stichting van dit hofje  in 1509 was bij testament geregeld door  de bierbrouwer Willem Claesz  Doornick en zijn vrouw Hillegont Willemsdr. de Bruyn. Het was bestemd voor dertien arme vrouwen.

Aan de Sint Jeroensbrug waar de Vliet in het Rapenburg stroomt, zijn twee gevelstenen te vinden die te maken hebben met de intocht van de geuzen op drie oktober 1574. Dit is de steen aan de linkerkant. De rechter bevat een tekst met een verborgen boodschap en komt vast en zeker ook nog eens een  keer aan bod in deze rubriek.
Het Kadehuis ten slotte staat aan de Havenkade 5.  Er is geen bijzondere geschiedenis aan dit pand verbonden. Er is  een bureau voor interimmanagement gericht op het onderwijs gevestigd.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Leids Detail 251

  1. boomkruiper zegt:

    Vond het opvallend tijdens mijn flitsbezoekje hoe mooi gerestaureerd de panden erbij staan. Wat een heerlijke stad is Leiden toch!

  2. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Ik geloof dat ik ergens eind jaren ’80 in Leiden geweest ben, veel te lang geleden dus. Dat van die ‘Loop naar de pomp’ wist ik niet, wat leuk! Mooi, dat hofje. Prachtig.

  3. platoonline zegt:

    Dus dat van dat loop naar de pomp hebben we van Leiden overgenomen? Ik ken het gezegde in elk geval. Het stond ook vaak in die oude, statige jongensboeken die ik vroeger zo graag las. Leuk om de uitdrukking nu op zijn Leids terug te krijgen.

  4. staartje zegt:

    Weer mooi en inspirerend. Ik was gister nog op een hofje in Groningen. Zoor rustig, zoooo mooi. Misschien moet ik als ik weer tijd heb “gronings’detail gaan maken, maar of ik dat volhoud tot 251? Teje af voor jou, Tagrijn

  5. Ghita zegt:

    Ja, de eerste herkende ik. De Leidse hofjes, ik maak de wandeling langs die hofjes toch wel eens per jaar, binnenkort staat ie weer op de planning. Blijft prachtig, zo’n rustig hofje met mooie binnentuin midden in de drukke stad.
    groetjes Ghtia

  6. rietepietz zegt:

    Ik meen het hofje te herkennen van de ezelsbruggetjesmeeting , Wat hebben we toen véél te zien gekregen maar wat ben ik er toch weer véél van vergeten !

  7. Hildegarde zegt:

    Bij jullie “hofjes”, in Vlaanderen “godshuisjes”, ook rond een binnentuin, ademen bijna altijd rust uit, heerlijk om even in rond te kijken. (P.S. Ben in Leiden geweest, zo’n aangename en mooie stad !!!)

  8. Caecil zegt:

    Twee uit drie. Die middelste was lastig. Het hofje was en is nog steeds voor ongehuwde dames van 40 jaar en ouder.
    Fijn weekend, Tagrijn!

  9. ja, die pomp staat inderdaad in een prachtig hofje!!

    ’t is heerlijk verpozen daar! 😀

  10. Renesmurf zegt:

    Goh, wat staat dat daar toch allemaal prachtig mooi! Al heel lang en al heel lang mooi, en nog heel lang ook!

  11. Twee uit drie weer niet slecht 🙂 OT de link in je reacties werkt niet bij mij. 😦

  12. Hans zegt:

    Gewoon een mooie stad met veel oude tradities.
    Je kon ook lekker bij kletsen bij de pomp. Hans

  13. Di Mario zegt:

    Ik ken wel de uitdrukking loop naar de plomp.

    Love As Always
    Di Mario

  14. Hanny zegt:

    De pomp staat in een mooi hofje!

  15. klaproos zegt:

    die hofjes tagrijn.

    puur genieten 🙂

Je kunt hier reageren

