De sculpturen van Henry Moore

Dat in de tuin van het Rijksmuseum twaalf sculpturen van Henry Moore waren neergestreken, veroorzaakte een klein schokje bij Tagrijn. Toen ik een jaar of vijftien was liet mijn vader me in het Kröller-Müllermuseum in Otterlo een aantal sculpturen van Henry Moore zien. Het was mijn eerste kennismaking met moderne beeldhouwkunst. Als de kreet toen al zou hebben bestaan, zou ik vast en zeker ‘wow!’ hebben geroepen. Een uitroep die uiteraard werd aangewakkerd door het overgebrachte enthousiasme van mijn vader.

Het werk van Henry Moore (1898- 1986) wordt gekenmerkt door de wijze waarop hij het materiaal gebruikte. De vorm en het onderwerp van zijn sculptuur werd hem ingegeven door zijn materiaal, dat dan weer brons, dan weer albast, klei, beton, marmer of hout was.  Moore schreef in 1934: ‘Voor mij moet een werk een eigen vitaliteit hebben (….) onafhankelijk van het object dat het voorstelt. Schoonheid is niet het doel van mijn sculptuur’. Wie het werk van Brancusi kent valt de gelijkenis van deze werkwijze vast wel op.
In de museumtuin zijn twaalf geselecteerde werken in brons en fiberglas te zien. In de open lucht en tegen de achtergrond van het prachtig gerestaureerde museum komt het werk bijzonder goed uit.

Je kunt er nog tot en met 29 september heen. En als je dan toch in Amsterdam bent, mag je het natuurlijk niet missen. De tuin is vrij toegankelijk. De expositie kwam tot stand in samenwerking met de Henry Moore Foundation in het Engelse Perry Green.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

16 reacties op De sculpturen van Henry Moore

  1. gewoonanneke zegt:

    Ik vind jouw blog een verrijking. Heb altijd wel interesse in kunst gehad maar me nog nooit zo verder in verdiept of er op uitgegaan. Door jouw blog krijg ik daar echt zin in en ga het ook zeker doen. Mooie foto’s trouwens.

  2. Zo mooi….Vanaf volgende week ben ik weer regelmatig in Amsterdam en dan ga ik zeker nog even kijken.

  3. boomkruiper zegt:

    Ach wat een heerlijke aanbieding van het Rijks. Dus de tuin is nu ook aangelegd. Zie de beelden zelf toch het liefst in het brons

  4. Mooie sculpturen, maar helaas hebben wij niet meer de mogelijkheid om ze te gaan bekijken. We zullen het weer moeten doen met zandsculpturen aan de Costa del Sol. OT: Van onze laatste log ga jij watertanden en je bent er vast wel eens geweest. Salu2 Albert y Mara

  5. Thérèse zegt:

    Oh Iko moet zijn : ik.

  6. Thérèse zegt:

    Mag je zomaar die tuin, Tagrijn? Ik bedoel, stel dat ik bij mooi weer geen zin heb in binnenmuseum, mag ik dan gewoon naar die beelden gaan kijken? Barbara Hepburn en Henri Moore waren ‘helden’ toen wij zelf (echtgenoot en IK0 op de kunstacademie zaten. Heel goed dat je er op wijst. Dank je!

  7. Haba zegt:

    Henry Moore ken ik ook van het Kröller- Muller museum, ik hou van zijn werk, zeker omdat het steeds nieuw lijkt te zijn, wanneer je er omheen loopt of wanneer je het met een andere lichtval ziet. Prachtige reeks foto’s heb je er van gemaakt. Ik kwam hier bloghoppend binnenrollen en rol nu weer verder. Fijne avond gewenst.

  8. Wieneke zegt:

    Ach….Henry Moore. Ik vind zijn beelden altijd heel bijzonder en soms zelfs prachtig. Je hebt met de foto’s mij in ieder geval een plezier gedaan.

  9. rietepietz zegt:

    Even héél oneerbiedig…. ik ben blij dat m’n ouders me niet als “sculptuur” op de wereld gezet hebben, laten m’n “vormen” nu niet helemaal volmaakt zijn……met de meeste sculpturen wil ik toch niet ruilen….stttt, niet verder vertellen , dit soort kunst spreekt me minder aan …… goh…. dat had je al begrepen?

  10. Dit vind ik dus echt mooi, houd wel van dit soort belden/sculpturen.
    OT dacht gisteren even jou te zien in de stad maar was een bijna dubbelganger 🙂

  11. enof zijn werk vitaliteit heeft!!! 😀

    je hebt er een hele knappe serie van gemaakt, tagrijn, en vanuit de mooiste hoeken gefotografeerd! 😀

  12. Hans zegt:

    vind de sculpturen erg mooi, het is een hele kunst om zoiets te creëren.
    Past mooi bij het gerenoveerde museum. Hans

  13. Het Rijksmuseum staat bovenaan mijn lijstje! Heel mooie sculpturen. Ik houd van het formaat en de “simpele” uitvoering. Dat schrijf ik uiteraard met eerbied. OT: een compliment voor je foto’s! Daar ben je onderhand natuurlijk bedreven in geworden, maar het valt niet mee om beelden goed uit te laten komen.

  14. Di Mario zegt:

    In het brons, ik hoop dat het goed beveiligd is dan. Je kunt ze trouwens van zoveel kanten bekijken en het ziet er elke keer dan weer anders uit. Dat blijft natuurlijk boeien.

    Love As Always
    Di Mario

  15. Renesmurf zegt:

    ja, zoiets is mooi om ergens eens tegen te komen.
    Niet echt baanbrekend of vernieuwend, wel bijzonder.

  16. Hanny zegt:

    Prachtige sculpturen. Om lang omheen te lopen om steeds vanuit een ander standpunt te bekijken!

Je kunt hier reageren

