Leids Detail 252

Waar ligt die stenen ring om een boom? Waar vind je die bewaarschool en waar die gedenksteen van Snellius?  Dat zijn de drie vragen voor Leids Detail 252. Als je het niet weet kun je meteen naar onderen doorscrollen. Succes!

De stenen ring met ornamenten die zo te zien al een tijdje op restauratie wacht, ligt om een boom, althans wat er nog van over is, in de tuin van het Begijnhof aan het Rapenburg.

Deze vroegere bewaarschool van de Vereeniging voor Christelijk onderwijs dateert uit 1925 en is te vinden aan de Middelstegracht 7-5. Het doet nu dienst als bedrijfspand.

Willebrord Snel van Royen werd in 1580 in Leiden geboren. Hij studeerde in Leiden en in het buitenland. Zoals toen gebruikelijk werd zijn naam als hoogleraar gelatiniseerd tot Snellius. Zijn vader, die eveneens hoogleraar was, droeg dezelfde Latijnse naam. Hij hield zich bezig met een nieuwe manier van landmeten door middel van driehoeksmeting. Hij wilde de lengte van een meridiaan bepalen door meting van de afstand Alkmaar tot Bergen op Zoom, waarvoor hij als basis de afstand Leiden – Zoeterwoude nam. Hij liet hiertoe speciaal een kwadrant vervaardigen dat later door de Sterrewacht in oprichting werd aangekocht voor astronomische metingen. Het apparaat is nog te zien in het Museum Boerhaave. Zijn metingen bleken zeer nauwkeurig. Een en ander legde hij in 1617 vast in de Eratosthenes Batavus. Zijn bekendste ontdekking, bekend als de Wetten van Snellius, hebben betrekking op de breking van lichtstralen. Wie op school natuurkunde heeft gehad heeft deze wetjes moeten leren! Hij overleed in 1626 in Leiden. De herdenksteen is te vinden in de Doezastraat aan de gevel van het vroegere gymnasium.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Leids Detail 252

  1. gewoonanneke zegt:

    Is inderdaad een zielige boom geworden, niet alleen de ring is aan restauratie toe.

  2. boomkruiper zegt:

    Bij de naam Snellius gaat een klein lampje branden inderdaad. Hoop dat de ring om de boom snel gerestaureerd wordt.

  3. platoonline zegt:

    Ik heb niet of nauwelijks natuurkunde gehad op school. Want ik kreeg te maken met de mammoetwet in het avondonderwijs. Dus Snellius kende ik niet. Nu begrijp ik dat we die man niet genoeg kunnen waarderen. Nu begrijp ik ook iets meer van driehoeksmeting. Eigenlijk best interessant.

  4. Ghita zegt:

    Deze keer had ik er niet een herkend. Je hebt toch weer mooie details gevonden. Er blijft nog genoeg over om ontdekt te worden in Leiden (door mij als import-Leidse).
    groetjes Ghita

  5. Ik ve4rbaas me iedere keer weer wat voor plezante informatie jij over Leiden brengt. Muchos gracias Tagrijn. OT: Herinner jij je nog 31 augustus 1974? Zie onze laatste log met special.
    Salu2 Albert

  6. Een bewaarschool…ik krijg er bijna rillingen van. Het zal waarschijnlijk geen “Huis van bewaring” maar een school voor de “hele dag” geweest zijn?
    Wat betreft de eerste foto is mijn nieuwsgierigheid niet helemaal bevredigd. Waar diende die ring voor? Was het een gedenksteen? En waarom niet helemaal rond?
    Op de eerste foto meende ik nog een krokodil in de boomstam te zien, maar trek je daar vooral niet teveel van aan. Mijn fantasie slaat wel vaker op hol 😀
    Prettig weekend, Tagrijn!
    Liefs Kakel

  7. rietepietz zegt:

    Vandaag waren we in Leiden en déze details zijn me niet opgevallen ,maar ik zag wél heel wat dingen die ik bij jouw details of bij Glibber wel eens gezien heb, er blijft dus toch wel iets hangen van je logjes en eigenlijk verwachtte ik jou of glibber achter ieder boom vandaan te zien komen;-)

  8. dat moet wel een heel bijzondere boom zijn om zo’n prachtig ornament te krijgen? 😯

  9. RenéSmurf zegt:

    ja, toch wel erg jammer dat die boom er zo bij moet staan.
    Sommige dingen blijken dan helaas toch niet te kunnen, dus dan dit maar.

  10. Hans zegt:

    Nederland heft ook best wel veel bedacht in de wis en natuurkunde de afgelopen eeuwen.
    Een leerzaam verhaal van je.Hans

  11. Di Mario zegt:

    Ik heb duidelijk niet opgelet met natuurkunde 😉

    Love As always
    Di Mario

  12. Marja zegt:

    Bijzonder dat die school bewaard is gebleven. Ik ging even zoeken naar mijn kleuterschool en van de Loosduinse Christelijke Bewaarschool is niets meer over. Er staan heel andere gebouwen in de Willem III straat. ;o(

  13. Hanny zegt:

    Je hebt weer heel mooie en interessante details gefotografeerd.
    Jammer dat de ring om de boom en de boom zelf zo beschadigd zijn.
    Ik heb me altijd al afgevraagd hoe ze nu precies landmeten.

Je kunt hier reageren

