Leids Detail 253

Vandaag in Leids Detail weer drie kersverse onderwerpen:  het hoofd van een statige man, een fraai trapgeveltje en een uitgebeitelde voorstelling met de datum 1607. Zoals gebruikelijk staat de toelichting weer na de derde foto zodat de puzzelaars er even  hun hoofd over kunnen breken.

De man die ons zo ernstig aan kijkt is niemand minder dan Jan van Hout, de vermaarde stadssecretaris van Leiden uit de zestiende eeuw, die  zoveel geschriften op zijn naam heeft staan, een belangrijke rol speelde tijdens het beleg en ontzet van de stad in 1574  en bovendien de stadsadministratie opnieuw op poten zette. Helemaal boven aan de gevel van het stadhuis aan de achterzijde is deze kop samen met vijf anderen, te vinden.

Het trapgeveltje hoort bij het pand Hogewoerd 138. Na de restauratie werd het pand in appartementen onderverdeeld.

De Leidenaars zullen het zeker hebben herkend: de steen met de kinderen die boven de poort van het voormalige weeshuis aan de Hooglandse Kerkgracht is te vinden.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Leids Detail 253

  1. platoonline zegt:

    Ik durf het haast niet te zeggen: ik had nog nooit van Jan van Hout gehoord. Ook de andere plekjes waren me onbekend zodat ik nu het idee heb dat je wel 2000 Leidse detailtjes kan lezen en toch telkens weer verrast kan worden door het onbekende. Het toont maar aan hoeveelzijdig zowel de stad als de schrijver is.

  2. Vandaag weer eens drie uit drie, maar ja kon niet missen natuurlijk voor een echte Leienaar 🙂

  3. Schitterend weeshuis. Alleen dat doorkijkje al…

  4. Annespike zegt:

    Dat laatste plaatje vind ik echt geweldig.
    heerlijk oud!

  5. Ghita zegt:

    Ik had alleen de laatste goed, waarschijnlijk ga ik binnenkort weer eens de hofjeswandeling maken, dan kom ik ook veel mooie plekjes tegen.

  6. het weeshuis lijkt op een gevangenis?

    is dat om de weesjes binnen te houden?
    of om de (harde) wereld buiten te houden? 😯

    fijn weekend, tagrijn

  7. Hans zegt:

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de weblog http://logbankje.nl

  8. Die blik in z’n ogen is wel wat wild op de een of andere manier. Hij hield niet van een lolletje denk ik maar je weet maar nooit natuurlijk. Wat mooi, de ingang van dat weeshuis. Wat een geschiedenis zal daar ook achter zitten.

  9. Hans zegt:

    is dat het hoofd niet van Willem van Oranje?
    Ach fout, nou jammer.
    Dan is deze meneer zeker belangrijk voor Leiden in last geweest.
    De gevel is wel erg mooi zo met de gevelstenen. Hans

  10. Di Mario zegt:

    Die eerste lijkt wel een beetje op LG… 😉

    Love As Always
    Di Mario

  11. RenéSmurf zegt:

    Prachtig he, dat trapgeveltje! Daar kunnen er wat mij betreft niet genoeg van zijn!

  12. Dwarsbongel zegt:

    Bij dat eerste beeld van dat mannenhoofd, dacht ik even aan mijn opa, die ook zo streng kon kijken, maar die had een grijze sik. Die zal trouwens nog wel zwart geweest zijn toen hij in 1907 uit Leiden vertrok, terug naar het noorden, om het eerste hoofd te worden van de School met den Bijbel in Nieuw-Amsterdam.
    Wie weet wat hij zich nog zou herinneren van Leiden, zoals deze gebouwen, bij zijn pensionering in ca. 1940…
    Interessante kijkjes in de stad weer!

  13. rietepietz zegt:

    Tijdens onze rondvaart en wandeling kort geleden zag ik meerdere van die mooi geveltjes maar ik weet niet of deze in het bijzonder erbij was, ik zou zeggen van wel!

  14. klaproos zegt:

    mooi tagrijn, je details gaan nooit vervelen..
    bijzonder altijd om te zien als er deurtjes opengaan welk mooi hofje erachter zit

Je kunt hier reageren

