De krant van 24 september 1913

Vandaag in het nieuws gedoken van 24 september 1913 zoals ik dat aantrof in het Leidsch Dagblad en de Leidsche Courant van die dag. Waar maakte men zich honderd jaar geleden druk over?  Lees, glimlach en verbaas je soms.

         

         

Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Over de grens, Stad en land en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op De krant van 24 september 1913

  1. boomkruiper zegt:

    Moet mijn petroleumlamp in deze crisis ook maar eens stand-by zetten 😉

  2. platoonline zegt:

    Ik vond het een leuk overzicht. Die suffragettes hebben gelukkig wel succes gehad al moeten ze dat niet doen via brandstichting. En dat afgebeten neuspuntje… ach op het gebied der liefde is er nog niets veranderd. Er is een tijd geweest dat ik mijn ex niet alleen haar neuspuntje wilde afbijten. Maar gelukkig is er niets gebeurd. Het zou teveel eer geweest zijn. 🙂

  3. Wat een goed idee om in kranten te gaan neuzen van precies 100 jaar geleden!
    Een staking voor 1 cent (sommigen 2) extra soldij per uur. Hoe is ’t mogelijk…
    En wat een geluk dat de doove vrouw niets meer had dan een paar schrammen na de botsing met de tram. Eigenlijk zou ik je laatste “advertentie” op moeten sturen naar de SGP in Capelle aan den IJssel. Vorige week stond in een regionale krant dat de SGP tevergeefs een vloekverbod wilde instellen 😀

  4. Ghita zegt:

    Wat ontzettend leuk om te lezen, deze oude berichten, vooral het taalgebruik vind ik geweldig.
    En 1 cent loonsverhoging, Dat kun je je toch niet meer voorstellen.
    groetjes Ghita

  5. Strandstoelen, Badkoetsen en tentjes worden in Katwijk aan Zee op 24-09-1913 verwijderd.
    En op 24 september 2013 zou je kunnen lezen:
    strandbedden, strandtent ’t Strand word afgebroken, strandhuisjes helzelfde en dan vraag ik me af, is er in 100 jaar veel veranderd? Ik denk het niet.
    Hier aan de Costa del Sol wordt nog niets afgebroken of opgeborgen.
    Salu2 Albert

  6. Hallo Tagrijn….
    Na vele logjes meegelezen te hebben zonder te reageren, nu maar eens de stoute schoenen aangetrokken om eens een reactie te schrijven.
    Mede door deze weblog en die van Leidse Glibber zijn mijn man en ik vorige week een Leiden geweest voor een bezoekje aan de stad en zijn bezienswaardigheden. (mede naar aanleiding over de log over het museum van oudheden en het Rapenburg waarover je vorige week schreef) Het werden voor ons het Boerhavemuseum en een wandeling door de stad. De tijd was eigenlijk te kort om het museum voor volkenkunde er ook nog achteraan te doen, dus we moeten terugkomen. Corpus staat overig ook hoog op de lijst van man voor een bezoekje. Dank je wel voor alle ideeën die je via de blog aan de lezers overbrengt.
    En dan de krantenartikelen: ja leuk toch? Vaak vind ik op zolder ook nog oude kranten die mijn grootouders om een bepaalde reden bewaard of ergens voor gebruikt hebben. Wat toen nieuws was is nu heel gewoon…… en andersom…..
    Vr. gr. Boerin Zonder Naam

  7. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Geweldig dit, wat een leuk idee! Twee krantenknipsels heb ik met stijgende verbazing gelezen: dat van dat ‘Neuspuntje’ (toen waren er dus ook al gewoon gekken!) en de laatste, dat van die Zondagsrust. Erg leuk!

  8. rietepietz zegt:

    Maak je geen zorgen ,ook na 100 jaar eerbiedig ik nog steeds de zondagsrust 😉
    Héél leuk om al die oude berichtjes te lezen en van die cent per uur opslag zouden we vandaag toch eigenlijk de vingers aflikken , het is in ieder geval méér en niet minder zoals nu maar al te vaak!
    Die dekbeer zou ondertussen misschien wel aanstoot kunnen geven, er zijn wel wijken waar varkens niet zo geliefd zijn;-)

  9. Thérèse zegt:

    Allemaal heel interessant, maar dat verplaatsen van de dekbeer vind ik heel erg grappig. En daarbij ook nog ‘beleefd aanbevelend’, hahahaha!!!

  10. Wieneke zegt:

    Dus toen had je ook al gekken 🙂

  11. ongelooflijk deze krantenknipsels, tagrijn! 😀

    de schrijfwijze en vooral de informatie die gegeven wordt is ronduit hilarisch! 😆

    nu vervolgt deze vreemdeling met een meer dan bevredigend gevoel haar weg .. 😉

  12. Nanos zegt:

    Wij spitten vaker die twee oude Leidse kranten door. Ze staan online.
    .

  13. gewoonhanny zegt:

    Mooie berichten heb je gevonden.
    Vooral het bericht over de geweldige loonsverhoging vind ik mooi. Tegenwoordig zou men geen genoegen nemen met € 0,10 (koopkracht berekening) verhoging.
    Maar goed dat men aangespoord werd die ene cent niet op de zondag uit te geven.

  14. Leuk he die oude krantenberichten. Vond bij het opruimen ook een stel oude krantenberichten en herdrukken op zolder.

  15. RenéSmurf zegt:

    ja, toen leek de aarde al erg veel op dat van nu, alleen had het een andere vorm, de inhoud is nagenoeg hetzelfde.

  16. Hans zegt:

    Altijd leuk om de oude berichtjes te lezen.
    Net nu er ook weer in de metaal wordt gestaakt, zo is er niets nieuws onder de zon. Hans

  17. gewoonanneke zegt:

    Wat leuk om te lezen, heb ergens ook nog van die oude kranten liggen die ik ooit vond in een huis waar we heel oud zeil weghaalden, die lagen er onder.

  18. Di Mario zegt:

    En die laatste is nog steeds een issue. Leuk om die oudere berichten weer eens te lezen. 1 cent. Ha… daar zouden ze nu ook wel wat voor over hebben. Tegenwoordig is het voor een hoop mensen toch de touwtjes aan elkaar knopen.

    Love As Always
    Di Mario

  19. klaproos zegt:

    zo tagrijn, de sufragettes waren errrrg aktief, en inderdaad waarom op zondag kopen als andere dagen ook kan hé, geweldig wat een heerlijk smullen,

    neusloos door het leven….
    ach toch….

    heerlijk nieuws man:-) ik heb genoten 🙂

Je kunt hier reageren

