Leids Detail 256

Wie is die meneer hierboven en waar kun je hem vinden?  Dan zoeken we naar het jaartal 1827 met daarboven het stadswapen van Leiden  en tot slot een dak met een doorkijkje. Voor het antwoord kun je naar onder scrollen tot na de derde foto, maar voor degenen die menen Leiden op hun duimpje te kennen is het natuurlijk leuker er eerst naar te raden.

De man die je op de eerste foto zag kun je vinden boven de  ingang van de vroegere Kweekschool voor Zeevaart in het Rembrandtpark aan het Noordeinde.  Het is prins Hendrik (1820 – 1879) de Zeevaarder, de jongste broer van koning Willem II. Hij was erevoorzitter van de school. Hier volgden driehonderd jongens een vooropleiding voor de marine. De inrichting van het gebouw leek op een schip: de jongens sliepen bijvoorbeeld in hangmatten.

In 1827 werd in de Kaarsenmakersstraat het Gereformeerd Minnehuis geopend, een schepping van de architect Salomon van der Paauw. Het bleef tot 1980 bij bejaarden in gebruik. Aan het begin van de jaren negentig werd het verbouwd tot kleine wooneenheden voor buitenlandse studenten.

Tot slot het gebouw met het dak met een doorkijkje. Een ander kenmerk is het bijzondere metselwerk tussen de vensters. Dat is sinds 2003 te vinden aan de Langebrug 8 en is verdeeld in huurappartementen. Waarschijnlijk is voor deze dakopbouw gekozen om het stukje nieuwbouw niet al te veel te laten detoneren met de omgeving.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Leids Detail 256

  1. Ghita zegt:

    Ja je moet hier toch wel oog voor hebben. Ik herkende er niet een deze keer. Vooral de laatste is er eentje van: Dat moet je nou net wel even zien.
    groetjes Ghita

  2. staart zegt:

    tjonge er zijn nog steeds details

  3. boomkruiper zegt:

    Wat fijn te weten dat de buitenlandse studenten zo’n mooi onderdak krijgen. Nu maar hopen dat ze het weten te waarderen want daar hoor je wel eens andere verhalen over.
    Prachtig stukje vakmanschap dit metselwerk

  4. gewoonanneke zegt:

    Ik ken Leiden ook helemaal niet maar ondertussen al aardig wat mooie dingen langs zien komen zo.

  5. Ik scoorde 0,0 op al deze vragen maar ja: ik ken Leiden dan ook niet/nauwelijks. Dat doorkijkje is grappig, heeft iets van een handvat weg. Wat een snor had prins Hendrik. Ongelooflijk. Moet lastig eten geweest zijn 😀

  6. dat dak is als een handvat?
    alsof je zó met het gebouw op stap kunt gaan? 😆

    fijn weekend, tagrijn!

  7. RenéSmurf zegt:

    Ja, dat is allemaal mooi statig en staat het er netjes te wezen! keurig zoals het hoort, op zijn fijnst.

  8. Thérèse zegt:

    Die vroegere zeevaartschool, een prachtig gebouw, maar waar wordt het nu voor gebruikt? En dat dak met het doorkijkje is ook mooi gedaan. Ik vind het altijd bijzonder als men rekening houdt met de andere huizen.

    OT Ik heb je nog geantwoord en hoop niet té brutaal te zijn geweest. 🙂

  9. platoonline zegt:

    Mijn score was 0, Daar kunnen de anderen zich aan optrekken 🙂
    Mooi dat hoofd van die prins. En die zeevaartschool is ook indrukwekkend. Heeft dat nog steeds dezelfde bestemming? Met hangmatten? Zal wel niet. Ik zou wel eens foto’s van binnen willen zien daar.
    Mooie aflevering.

  10. ollieherman zegt:

    De Kaarsenmakerstraat herkende ik, daar loop ik wel eens langs. Tot mijn schande moet ik zeggen dat ik de Zeevaartschool niet herkende. Moet die gevel toch eens wat nauwer bekijken, ziet er indrukwekkend uit. En het gebouw op de Langebrug is mij volkomen vreemd. Ik moet hier bekennen dat ik nooit met mijn blik omhoog door die straat loop, dat is nogal risicovol 🙂

  11. Nanos zegt:

    De eerste wist ik, de tweede niet. De derde kon ik niet weten, ik ben al jááaren weg uit Leiden.

  12. Hanny zegt:

    Prins Hendrik wist ik me nog te herinneren van een aantal jaren geleden. De overige details niet.

  13. Ik moet mij helaas helemaal bij Caecil aansluiten nog voor ik haar reactie las dacht ik hetzelfde 🙂

  14. rietepietz zegt:

    Aan het jaartal zou ik de zeevaartschool niet herkent hebben, maar op de hele foto wél .We passeerden het gebouw ( ik dacht met de rondvaartboot) tijdens ons laatste bezoekje aan Leiden!

    O.T. ik zie wel degelijk drie items details gelinkt staan onder de Like jes,maar daarvoor moet je dus eerst de reacties aanklikken!

  15. Hans zegt:

    Dan heeft de zeevaartschool een lange geschiedenis, hopelijk blijft dat ook zo.
    Het dak is netjes aangepast aan de rest van het gebouw. Hans

    ot. Hoop dat je nog lang bij ons mag blijven.

  16. Di Mario zegt:

    Die doorkijk is wel grappig. Dat van die hangmatten lijkt wel leuk, maar volgens mij gaat dat ook vervelen.

    Love As always
    Di Mario

  17. klaproos zegt:

    de kweekschool voor de zeevaart:-)
    grappige naam eigenlijk hé tagrijn, door jouw leids detail, kom ik op plekken waar ik nog nooit geweest ben:-)

    OT de calicarpa staat overal in tuinen op dit moment met zijn paarse besjes een opvallende verschijning, en hoe je écht niet het bos in met je camera:-)))

  18. Caecil zegt:

    De eerste was een makkie, de tweede was weer het klok-en-klepel verhaal, de derde ga ik in het echie nog eens opzoeken. Slechte score dus!
    Desalniettemin wens ik je alvast een fijn weekend, Tagrijn!

Je kunt hier reageren

