Rust op de Nieuwstraat

Op zaterdagmiddag is de Nieuwstraat het domein van de handelaars in tweedehands boeken. Tagrijn mag daar graag een beetje rondsnuffelen.  ‘Het is niet erg druk, meneer’, zei ik tegen de man die wat verveeld in zijn kraam stond.  ‘Nee, dat is al tijden zo en het wordt steeds erger. Mensen lezen tegenwoordig alles electrisch of op de computer’, antwoordde hij. Met één zin had hij de teloorgang van de boekhandel en zijn eigen nering feilloos weten te duiden.
Een paar meter verder zat een man voor zijn huis te soezen, de hoed diep over de ogen, zich niets aantrekkend van de voorbij lopende marktgangers. Hij had zijn boek ook al uit en zijn flesje Belgische Chouffe was leeg.
Voordat ik het wist had mijn fototoestel er een foto van gemaakt en daarna werd het een klein schilderijtje.

Dit bericht werd geplaatst in Expo, Stad en land en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

16 reacties op Rust op de Nieuwstraat

  1. platoonline zegt:

    Tja, die teloorgang. Van de week vroeg ik een vriend of hij nog wat boeken van me wilde die ik dubbel had. Nee hoor, ik heb al 50.000 digitale, zei hij vrolijk. Toen zweeg ik bedremmeld.

    Dat schilderijtje is mooi gemaakt. Naar het leven dus. Erg leuk.

  2. Mooi schilderijtje Tagrijn van een in feite alledaags gebeuren ;-). Ik lees bijna nooit boeken, of het moeten boeken zijn over mijn treinenhobby. Mara leest daar in tegen graag een boek op het strand en dat kan ze nog steeds doen in haar stoel bij ons aan de overkant.
    Salu2 Albert

  3. Thérèse zegt:

    Ja, zolang als het nog duurt, lekker snuffelen, zou ik zeggen. (En schilderen ook natuurlijk)
    Bij een Kringloopwinkel bij ons in de buurt zijn alle boeken 0.50 cent per stuk. Tja, daar kan menigeen niet meer tegenop. Ik heb er al een paar keer een boek gekocht wat nog voor de volle prijs in de winkel lag.

  4. Ghita zegt:

    Mooi schilderijtje, maar zag je die man op dezelfde zaterdag van de boekenmarkt, de soezende man lijkt lekker in het zonnetje te zitten….hoewel….zaterdag was er wel zon……toch wel. Jammer van de boeken, ikzelf ga nog voor papier, zo e-reader vind ik niks, ik wil een boek voelen, ruiken en kunnen bladeren.
    groetjes Ghita

  5. Hans zegt:

    Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de weblog http://logbankje.nl Hans

  6. RenéSmurf zegt:

    ja, de tijd van de echte boeken gaat langzaam aan voorbij, en dan is er ook nog eens een crisis gaande, dat doet het helemaal de das om.

  7. Dat schilderijtje is geweldig! Knap dat je dit kunt, wou dat ik het kon. Dan tekende ik bij elk logje zelf een illustratie.

  8. Wieneke zegt:

    Wat een lief schilderijtje heb je gemaakt. Goed getroffen, hoor.
    Wat ik me afvraag is……. worden boeken in de toekomst nog wel gedrukt? Zouden ze in de huidige vorm over pakkembeet 50 jaar nog bestaan?

  9. Mooi schilderijtje geworden en leuk die man zit daar met mooi weer elke zaterdag.

  10. wat een heerlijk rustgevend beeld, tagrijn! 😀

    mooie reklame ook voor la chouffe! 😉

  11. boomkruiper zegt:

    Vergeet ik nog te zeggen hoe leuk je schilderijtje is 🙂

  12. boomkruiper zegt:

    Aha dit komt me bekend voor :))
    Teloorgang van tweedehandsmarkt maar ook de nieuwe markt gaat hartstikke naar de kloten. Weer zoveel ontslagen gevallen bij de uitgeverijen. Bah!

  13. Hans zegt:

    Wat een aller aardigst schilderijtje is dat geworden, de meneer straalt de rust van de boekenmarkt
    uit. Hans

  14. Di Mario zegt:

    Ik denk, ik ken dit verhaaltje, ik heb dit schilderij eerder gezien. Ik naar beneden scrollen. Maar nee. het is geen repost. Mmmmm, En ineens weet ik het. Hij stond vorige week al in mijn reader. En toen heb ik hem al gelezen. Maar daarna heb je hem er weer afgehaald voordat ik kon reageren. Mooi schilderij heb je er weer van gemaakt.

    Love As Always
    Di Mario

  15. Caecil zegt:

    Je hebt wel heel lang over die paar meter gedaan. Ongeveer van de winter tot in de zomer hahaha. Leuke blog!

  16. rietepietz zegt:

    Duidelijk weer een “echte” Tagrijn ! het verhaaltje is trouwens best wat “kronkelig” kortom, een logje zoals ik ze graag zie 😉

Je kunt hier reageren

