Bierenbroodspot in Petra


Petra is een oude woestijnstad in Jordanië die jaarlijks duizenden toeristen trekt. Tussen de eerste eeuw vóór Chr. en de eerste eeuw ná Chr. was het een van de belangrijkste steden op de handelsroute van de Levant.
De ‘rode stad’ trekt ook veel kunstenaars. Een van hen, Gerti Bierenbroodspot, nam het besluit zo’n tien jaar tussen de rotsen te gaan wonen en ging daar schilderen en beeldhouwen.
Toen het Rijksmuseum van Oudheden kans zag om voor het eerst de schatten van Petra in Europa tentoon te stellen, richtte men ook een zaal in voor het werk van Bierenbroodspot. Omdat haar werk erg in trek is moest voor de meeste werken een beroep worden gedaan op particuliere bezitters. Ook prinses Beatrix was bereid haar werk voor deze expo tijdelijk af te staan.
Volgende week meer over deze mooie en interessante stad en zijn kunstschatten.

De expositie van de kunstschatten, over de stad en van het werk van Bierenbroodspot is nog tot en met 23 maart 2014 te zien in het Rijksmuseum van Oudheden aan het Rapenburg in Leiden. Open di t/m 10-17. Toeslag € 2,50, ook met MK.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur. Bookmark de permalink .

18 reacties op Bierenbroodspot in Petra

  1. yvonne Roelofs zegt:

    De voorstelling liet zich niet bezoeken. Allergisch geworden voor het expositie-klimaat.?!!

    “Ons samen zijn” tussen je schilderijen
    verslagen door schoonheid.

    hopelijk tot gauw mn dappere krijger
    je t’embrasse
    de autochtone vluchteling

  2. Raya Al Faqir zegt:

    Mijn moeder durft niet meer te vliegen anders zou ze me zo op komen zoeken in Jordanie. Voor haar was de tentoonstelling een uitkomst. Helaas vond ik die wat onsamenhangend en nog geen goed beeld van Petra geven. Gelukkig hingen er wel de schilderijen van Gertie Bierenbroodspot ( in Petra gewoon : “Gertie”. Wat jammer dat ik haar daar nooit heb mogen ontmoeten. Ik bewonder de prachtige geest die de diepte van Petra begrijpt. “Sis in the love for Petra and the Bdul: I salute you!”
    Raya, Breda (nl) & Beda (jo)

  3. gerard.apeldoorn Alkmaar
    Ik heb Petra bezocht, wat een rijkdom .Ik heb Leiden gemist. helaas. 2013.

  4. Pia Beers zegt:

    De tentoonstelling over Petra was zeer indrukwekend. Vooral de schilderijen van Geri Bierenbroodspot. Zijn die ook te koop? Zal wel een flink prijskaartje aanhangen. De ene na de ander schilderij over Petra was zeer bijzonder.
    Het wekt mijn nieuwschierigheid op op om de stad Petra eens in het echt te willen zien.
    Pia

  5. staartje zegt:

    Ik ken het week van Bierenbroodspt vanuit de sauna die ze in bezit hadden. ik vind het werk PRACHTIG

  6. Zakina zegt:

    Wow, mooi zeg. Begrijpelijk dat het werk van Biernbroodspot zo geliefd is. Fijn, dat particulieren het hebben willen uitlenen aan het museum en men het kan gaan zien. Ooit hoop ik Petra zelf te kunnen zien, lijkt me zo gaaf

  7. ollieherman zegt:

    Prachtige tentoonstelling met een heel bijzondere 3D presentatie. Ik vond het uitermate boeiend.

  8. boomkruiper zegt:

    Ik kan mij die documentaire over Gerti nog goed herinneren en zie haar zo weer zitten in de grotten met haar kunstenaars benodigdheden. Wat een prachtige sterke uitstraling heeft het he!
    Petra schijnt nog lang niet helemaal uitgegraven te zijn. Wie weet wat ze er nog ontdekken.
    Heb je reisplannen Tagrijn? 😉

  9. RenéSmurf zegt:

    Wat aardig zeg van prinses beatrix. Die heeft vast nog veel meer spulletjes in bezit. En meenemen kan ze het toch niet, laat haar het schenken aan de onderdanen, waar het ook aan ontfutseld is.

  10. rietepietz zegt:

    Wat een warme kleuren allemaal, die tentoonstelling moet wel de moeite waard zijn!

  11. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Prachtig. Ik wist niet dat Gerti daar jarenlang tussen de rotsen gewoond heeft, ik vond het al wat stil rondom haar de laatste tijden.

  12. klaproos zegt:

    prachtig tagrijn,
    volgende week kwam er wat op tv over Petra:-)
    toeval dat jullie samenlopen?
    mooi hoor, zo’n werk zou hier heel mooi hangen 🙂

  13. ’t lijkt mij niet zo evident om werken, die in privé-handen zijn, samen te krijgen en tentoon te stellen!

    daarvoor alleen al is het de moeite méér dan waard om deze kunstwerken te gaan bezichtigen! 😀

  14. gewoonhanny zegt:

    Dat Gerti Bierenbroodspot een aantal jaren daar wilde wonen en werken, kan ik me goed voorstellen. Het lijkt me voor kunstenaars een zeer inspirerende plek. Je laat prachtige werken zien.

  15. Hans zegt:

    Bierenbroodspot is een mooie oudhollandse naam, zijn werk ziet er prachtig uit. Hans

  16. Deze tentoonstelling ga ik zeker bezoeken en ben erg benieuwd. Zie er zoveel mooie reacties op.

  17. Di Mario zegt:

    Ik kan me voorstellen dat Jordanië één grote bron van inspiratie is. Er zit weer mooi werk tussen.

    Love As Always
    Di Mario

  18. Thérèse zegt:

    Goh, zou ik best graag willen zien. Eens kijken of het er misschien van komt. En nog liever bezocht ik Petra (en Jordanië) zelf, maar ja…

Je kunt hier reageren

