Leids Detail 257

Eerst even dit. Tagrijn heeft oplettende lezers. Ze hadden gelijk: het moment waarop ik de soezende man in mijn vorige logje zag, was hartje zomer en de foto van de boekenmarkt was veel eerder gemaakt. Goed gezien! Het was dus niet zo dat ik over dat stukje maanden gewandeld heb!

En dan nu weer over tot de orde van de dag: Leids Detail 257. Met dit keer:  een zelfs voor Leidenaars misschien lastig tafereeltje met zes wapens, een smal straatje en een erkertje. En de laatste is weer gesneden koek voor de kenners. Wat en waar is dus weer de vraag. Na de derde foto volgt weer het verhaaltje.

Voor de eerste foto gaan we naar de Lange Sint Agnietenstraat 10: het Boerhaavemuseum. Dat is het Rijksmuseum voor de geschiedenis van de natuurwetenschappen en de geneeskunde. In de vijftiende eeuw was het nog een klooster, maar in 1596 werd de zuidelijke vleugel verbouwd tot dol- en pesthuis. In de zeventiende eeuw werd het een stadsziekenhuis waar ook Boerhaave nog medisch onderwijs heeft gegeven aan het bed van de patiënten. Als je het museum bezoekt kun je ook naar de binnenplaats. Boven de zandstenen toegangspoort uit 1662 zie je de wapens van de regenten en de rentmeester.

Tot de 14e eeuw was Leiden nog lang niet verstedelijkt. Men vond er warmoestuinen, boomgaarden, agrarische nering, hooibergen, stallen enz. De Boomgaardsteeg dankt zijn naam aan een boomgaard tussen Wolsteeg en Langebrug, toen Vollersgracht geheten. De belangrijkste grafelijke boomgaard  was in de 14e eeuw gesitueerd in het gebied ingesloten tussen Lokhorststraat, Gerecht,  Papengracht, Langebrug en Pieterskerkgracht. De steeg werd in 1889 afgesloten met een hek wegens aldaar geconstateerde onzedelijkheid en onreinheid en leidde slechts naar de achteruitgang van de voormalige Opstandingskerk aan het Steenschuur. In 1983 werd de steeg weer doorgetrokken naar de Langebrug. De Vlaamse Doopgezinden hielden in deze steeg hun bijeenkomsten. In 1701 verenigden ze zich met de Doopsgezinden (de Waterlanders)  in de Lokhorststraat.

Café de Bonte Koe in de Hooglandse Kerkkoorsteeg mag worden gerekend tot een van de beste kroegen van ons land en scoort heel hoog op de lijst van Misset. Het meer dan honderd jaar oude interieur toont ons fraaie tegeltableaus van rond 1900 met taferelen uit het landleven. Het huidige pand is rond 1890 door samenvoeging van twee panden ontstaan en was bedoeld om er een slagerij te vestigen. Maar de koop ging niet door. De  koeien op de tegels waren toen wel aangebracht. De uitbouw was van tijdelijke aard maar is er nu al decennia lang.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Leids Detail 257

  1. ollieherman zegt:

    Ik ben wel in het Boerhaave Museum geweest, maar nog nooit op de binnenplaats. Wordt hoog tijd om daar op een zomers zonnige dag eens te kijken. De Boomgaardsteeg weet ik wel te vinden, maar ik geloof dat ik er slechts een keer doorheen ben gelopen. Deze twee plekken zijn dus qua uitzicht nieuw voor mij.
    Maar de Bontekoe, ja, daar lust ik wel pap van de tap. Het leukste café van Leiden.
    En dank weer voor de historische feitjes.

  2. boomkruiper zegt:

    Wordt erg dorstig met zulke mooie zitplekjes in het wonderschone Leiden. Bij jou sneeuwt het al? 😀

  3. Dwarsbongel zegt:

    Ik vind het weer en mooie “rondleiding” door de stad waar mijn grootouders elkaar gevonden hebben! Bijzonder vond ik de uitdrukking: “dol- en pesthuis”, die tekent hoe onze voorouders zowel geestelijke als lichamelijke ziekten op één “zorglocatie” samenvoegden – bij een klooster.

  4. RenéSmurf zegt:

    haha, ja, nu ga ik ook op de seizoenen letten!
    En het is in alle jaargetijden natuurlijk prachtig! Mooi hoor daarzo!

  5. rietepietz zegt:

    Hoewel ik ooit in het Boerhaave museum geweest ben heb ik natuurlijk toch weer niets herkent;-)

  6. platoonline zegt:

    Dat van die koeien is leuk. Maar die eerste foto wint het toch van de rest. Door die prachtige wapens. 1622, Wat is er tussen dan en 2013 niet allemaal gebeurd. Daar kan ik lang over mijmeren. Mooi blogje. Niet dat ik er een goed had, maar ach…

  7. Ghita zegt:

    Wat laat je weer mooie plekjes in Leiden zien. Het Boerhaave museum heb ik wel eens bezocht maar ik wist niet dat er zo’n prachtige binnenplaats achter zit. Zeker de moeite waard om nog eens heen te gaan.
    groetjes Ghita

  8. yesss drie uit drie , mijn weekend is weer goed. Behalve de Bonte Koe is natuurlijk ook L’esperance een van de mooie oudere cafe’s zaterdag wordt hun boek gepresenteerd

  9. de bonte koe ..

    een naam om te houden, dus? 😉

    enfin, als ik ooit naar leiden ga, moet ik niemand anders dan ‘tagrijn’ als gids! 😆 😉

  10. Hanny zegt:

    Je maakt een mooi stukje geschiedenis van Leiden voor ons aanschouwelijk. Mooie details.

  11. Hans zegt:

    Zo leer ik een heel ander Leiden kennen dan bij Leidseglibber.
    Boerhaavemuseum is een klinkende naam.
    Een markante stad, veel verrassende doorkijkjes. Hans

  12. Di Mario zegt:

    Gezellig zo’n kroeg in de stad toch. Dat mis ik hier nog wel eens in het centrum. Een echte leuke kroeg. Mmmmm, misschien ben ik te kieskeurig 😉

    Love As Always
    Di Mario

  13. Caecil zegt:

    Oef…….bijna!
    De eerste was te lastig, hoewel sommige familienamen wel het klok-en-klepel effect hadden. De tweede was geen probleem, de derde al helemaal niet, want dat is mijn stamkroeg!
    Fijn weekend alvast, Tagrijn!

  14. klaproos zegt:

    met zijn prachtige uithangborden en muurtjes is leiden gewoon een schitterende stad tagrijn, ik heb geen idee waar dit is, maar ik geniet er wel van 🙂

Je kunt hier reageren

