Leids Detail 258

Leids detail 258: weer drie zoekplaatjes waarvan er een wel een duidelijke instinker voor de Leidenaars genoemd mag worden. Meer zeg ik er niet van. Op de eerste foto een paar fraaie gele deuren, vervolgens een grijs dakje en tot slot een zeer oude walkant. Voor de beschrijving scroll je weer naar beneden.


Op de  eerste foto zie je het pand Herengracht 12. Gebouwd aan het begin van de vorige eeuw maar grondig onder handen genomen in 1984. Let ook eens op de bijzondere dakopbouw.

Foto twee: Dit is het torentje op de punt van het vroegere Zoölogisch Museum aan de Raamsteeg. Dacht u dat het de waltoren Oostenrijck was die een stukje verder op de Jan van Houtkade staat? Nee dus, maar u zat wel in de buurt. Iets meer dan een steenworp. De architect heef dit torentje er namelijk bewust op laten lijken. De Oostenrijck staat eveneens hieronder om te kijken en vergelijken.

En tot slot blijven we toch nog even bij de waltorens. Want die oude stenen aan het water zijn de fundamenten van de oude waltoren Bourgondië. De stad telde talrijke waltorens die echter in de loop der eeuwen, op de Oostenrijck na,  allemaal zijn verdwenen.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

11 reacties op Leids Detail 258

  1. boomkruiper zegt:

    Bij de Zoeterwoudse singel die onderste foto? Meen dit jaar deze schoonheid daar gezien te hebben. Verantwoord deze renovatie dat wel

  2. Plato zegt:

    Die instinker ontging me. Want ik ben een Leidenleek. Maar die waltoren. Fijn dat die er nog is. Het doet me denken aan Hoorn, waar er ook nog een over is. Soms denk ik: ze zouden al die torens moeten herbouwen.

  3. Ghita zegt:

    Het pand aan de Herengracht herkende ik niet maar de torentjes wel. En alweer moet ik constateren dat Leiden heel veel mooie plekken heeft.
    groetjes Ghita

  4. logbankje zegt:

    Ot. Heb een nummer van the Beatles vor je gedraaid in de show.
    Het programma is beluisteren op de weblog http://logbankje.nl Hans

  5. RenéSmurf zegt:

    Oh, wat een prachtig mooi torentje zeg. Schitterend tot in de kleinste details.

  6. rietepietz zegt:

    Je hebt weer héél mooie plekjes opgezocht voor ons, is weer genieten !

  7. geslaagde renovatie, daar aan de herengracht!
    knap als ook je buurman ‘valt’ voor dat bijzondere, okergele kleurtje! 😀

  8. Di Mario zegt:

    Mooie dingen laat je ons hier weer zien.

    Love A Always
    Di Mario

  9. logbankje zegt:

    De deuren zien er fraai uit en netjes onderhouden.
    Het dak is mooi, een stuk zinkwerk om je als vakman op uit te leven.
    Wat heeft de stad toch veel mooie gebouwen. Hans

  10. Dat pand op de Herengracht herkende ik direct omdat ik het met langs varen altijd aanwijs als ik onbekenden bij mij heb. Ik trapte er inderdaad in bij foto twee, mooi gevonden.

  11. Marja zegt:

    Dat pand aan de Herengracht vind ik echt helemaal te gek. Knap verbouwd.

Je kunt hier reageren

