een ontmoeting

Het was een paar dagen voor kerst. Ik liep over de Kippenbrug bij de Boommarkt op weg naar de Haarlemmerstraat.  Het duister van de nacht, de regen en de wind zorgden voor een triest decor. Op de brug stond een oude verwaarloosde man. In zijn hand droeg hij  een grijze vuilniszak, waarin waarschijnlijk zijn hele hebben en houden was opgeborgen.
Hij keek me aan en zei: ‘Meneer, mijn leven is drie keer kut.’  Hij wachtte even om te zien of de ernst van de mededeling wel tot mij doordrong en vervolgde toen: ‘Hebt u voor mij een eurootje voor een bakkie koffie?’
Of de gevraagde munt inderdaad zou worden gebruikt om koffie te kopen, kon me op dat moment niet veel schelen. Ik werd op slag vervuld van de mooiste kerstgedachten, de woorden naastenliefde en armenzorg buitelden om de voorrang over elkaar heen; ik kreeg meteen visioenen  van kinderen die met deze kou in tentjes moeten leven en zelfs het meisje met de zwavelstokjes verscheen even in beeld.  Dus peurde ik een muntje van twee euro uit mijn zak.
‘Hartelijk dank meneer, dat maakt het leven weer een beetje draaglijk’, zei hij en met een wat wrange glimlach: ‘ik wens u hele fijne kerstdagen’. Het ‘insgelijks’ wist ik nog net tijdig in te slikken. Terwijl hij weg liep zei hij  nog: ‘Als ik morgenochtend dood ben, zal ik daar echt niet wakker van liggen’.
Langzaam verdween hij uit beeld. Ik keek hem na tot hij helemaal door het duister van de Vrouwensteeg was opgeslokt.
Pas toen drong niet alleen de ernst maar ook de onmogelijkheid van zijn laatste woorden tot me door.

Ik wens iedereen een geweldig 2014!

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized, Verhalen. Bookmark de permalink .

18 reacties op een ontmoeting

  1. Zakina zegt:

    mooi verwoord, maar geeft ook de triestheid van zijn bestaan weer, wat dan weer rillingen veroorzaakt.

  2. boomkruiper zegt:

    Oh wat mooi verwoord Tagrijn 🙂
    Een warmer Euro geldstuk bestond er op dat moment niet

  3. Plato zegt:

    Ik zou graag weten wat voor verhaal er achter zo’n man zit. Teleurstellingen in liefde en werk. Kip noch kraai, of zit de teloorgang gewoon diep in zijn genen verborgen. Mooi dat je hem dat geld gaf. Hij zal er wel een jonkie voor gekocht hebben. En misschien was het wel zijn laatste. Raar gevoel dat zo’n man zijn geheimen mee het graf in neemt.

  4. Ghita zegt:

    Mooi geschreven. Ik wens jou ook een heel goed 2014 en een mooi blogjaar.
    groetjes Ghita

  5. Dwarsbongel zegt:

    Mooi geschreven, humoristische en toch ook ware slotzin: dan ligt hij inderdaad niet wakker. En jij en de jouwen ook een goed 2014 gewenst!

  6. Wij wensen jou een Gelukkig 2014.
    Zie ook onze mail.

  7. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Jij ook een mooi, goed en gezond 214 Tagrijn, en dat er nog maar veel van dit soort pareltjes mogen komen want deze is werkelijk beeldschoon!

  8. Die laatste regel toverde een grijns op mijn gezicht. Sfeervol geschreven. Alles klopt: het fotootje, de kerstgedachte, je gulle gift, en dan die voltreffer op het eind. Schitterend! Ga zo het hele jaar door, Tagrijn, dat lijkt me een geweldig streven 😀 (Waarmee ik niet wil zeggen dat ik je Leidense taferelen met minder plezier lees.)
    Jij ook nog de allerbeste wensen. Een beetje laat, maar bijzonder welgemeend.

  9. gewoonanneke zegt:

    Ja ik had het toevallig toen ik op de kerstmarkt in Maastricht was, op de brug vroeg ook een dakloze aan me een euro en ik liep door…….. had er eigenlijk achteraf zo’n spijt van toen ik later gewoon koffie met wat lekkers zat te eten op een verwarmd terrasje. Het leven is soms niet leuk voor veel mensen.

  10. dit is een kerstverhaal zoals het hoort te zijn, niet gevuld met feestelijke gerechten, luxe kadootjes, nieuwe outfits, .. maar met een warm hart en heel veel naastenliefde!

    ook voor jou een wondermooi maar vooral gezond 2014, tagrijn! 😀

  11. De beste wensen Tagrijn en ja we mogen heel gelukkig zijn met de omstandigheden waarin wij leven.

  12. Hanneke zegt:

    MIjn beste wensen voor 2014, Tagrijn!

    (Ik zag je daar staan op de Kippenbrug)

  13. logbankje zegt:

    Een verhaal uit het leven gegrepen, soms hoor je dingen die niet kunnen, maar wel waar zijn.
    Ook een goed 2014. Hans

  14. Hanny zegt:

    Je begint het nieuwe jaar met een mooi verhaal, met een prachtige slotzin van de man.
    Ik wens jou ook een heel goed, maar bovenal heel gezond 2014.

  15. Thérèse zegt:

    Jij ook Tagrijn. Ja, dan overvalt je plots een Dickensgevoel of zo iets. Toch heeft die man wel gevoel voor humor of het is zijn standaardgrapje; kan ook natuurlijk. Het is toch wel sneu zo’n man in ons rijke landje.

  16. rietepietz zegt:

    Fijn dat je er weer bent,ook voor jou de beste wensen!
    Je maakt weer een goed begin met een mooi sfeer verhaal , Kerst is helaas niet voor iederéén een mooie tijd!

  17. klaproos zegt:

    🙂 hij was wel een soort van komisch ook:-)
    ziet het leven tóch niet zó somber in dan 🙂

    een fijn jaar wens ik jou tagrijn

  18. martine zegt:

    Van hetzelfde Tagrijn.
    Mooie sfeerschets!

Je kunt hier reageren

