Leids Detail 259

Hoogste tijd voor een nieuwe aflevering van Leids Detail. Deze keer een gedenksteen die in 2011 ergens tussen de stoeptegels is aangebracht. Maar waar? Een fraai stel ramen met ornamenten erboven en een stoere Nederlandse leeuw. Zelfde vraag. Wie het antwoord niet weet of geen zin heeft erover na te denken kan weer meteen naar beneden scrollen.

De gedenksteen is in 2011 aangebracht in het  trottoir van de Nieuwe Beestenmarkt ter gelegenheid van het 125-jarig bestaan  van de Drie Octobervereeniging.  Waarom die  tegel juist daar is geplaatst heb ik helaas nergens kunnen terugvinden. Wie het  weet mag het zeggen.
Op de hoek van Noordeinde en Oude Varkenmarkt vind je het Thais restaurant
Sabai Sabai. Daar vind je deze ramen. Vroeger was hier de drankenhandel van
Knegtel gevestigd.

Om het reliëf met de leeuw van Hildo Krop goed te zien moet je aan de achterzijde van het stadhuis de trap op naar de balustrade en dan naar links boven kijken. De kunstenaar voorzag het nieuwe gedeelte van het stadhuis na de brand  van tal van ornamenten en versieringen.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op Leids Detail 259

  1. boomkruiper zegt:

    Voor Hildo Krop draai ik graag mijn hoofd om Tagrijn. Doet me aan heel wat bruggen denken 😉

  2. Plato zegt:

    Nou, vooral die laatste. Dat is me een mooi ornament. Een mooi detaillistisch begin van 2014

  3. ik vind het knap hoe jij telkens de mooiste details weet te vinden, tagrijn!! 😀

    deze keer vind ik de gele piek erg opvallend! 😉

    fijn weekend,

  4. Ghita zegt:

    Sabai sabai had ik goed, lekker eten daar…..de gedenksteen en de leeuw wist ik niet te vinden. Ik ga eens een keertje op zoek naar die steen, loop daar toch wel regelmatig….
    groetjes Ghita

  5. Dwarsbongel zegt:

    Mooie foto’s en wetenswaardigheden wederom, maar was de vorige Leids Detail ook niet nr. 258?

  6. RenéSmurf zegt:

    ja, gek is dat soms he, dat je je afvraagt waarom juist die bepaalde plek.
    Want alles heeft een reden, maar goed, het moet toch ergens.

  7. logbankje zegt:

    Dat is leuk een herdenkingssteen van de 3 october vereeniging.
    125 jaar is eigenlijk nog niet zo lang geleden.
    mooie details van de stad. Hans

  8. De ramen had ik niet zo snel herkend. Vraag mij eigenlijk ook af waarom die steen daar is geplaatst. Ga het eens proberen uit te zoeken.

  9. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Wat ziet het er heerlijk zomers uit, die foto van Sabai Sabai. Je kunt je niet voorstellen dat het weer zo gaat worden. Ooit….!

  10. klaproos zegt:

    een prachtig zonnig leids detail tagrijn,
    ik zet me tegen een gevel aldaar, en mijmer hóe mooi mn tijd daar was:-)

  11. rietepietz zegt:

    Ik moet tóch eens de trappen van het stadhuis beklimmen,heb ik eerlijk gezegd nog nooit gedaan.
    En het is nog wel zo’n mooi gebouw!

  12. Caecil zegt:

    Jémig! De eerste weet ik wel te vinden, maar ik weet ook niet waarom hij daar ligt. Ik moet nog steeds antwoord krijgen op mij eigen vraag hierover. Wat mij eraan herinnert dat ik er nog eens achteraan moet.
    De andere twee ken ik wel, maar niet zo van de foto.
    Bah!

  13. Marja zegt:

    Mooie, zonnige plaatjes.

  14. gewoonhanny zegt:

    LG weet vast wel waarom die tegel uitgerekend daar is geplaatst.
    Mooie ornamenten boven de ramen en een mooi gestileerde leeuw heb je voor ons bij elkaar gesprokkeld.

Je kunt hier reageren

