Gauguin, Bonnard, Denis

Gauguin, Bonnard Denis, een Russische liefde voor Franse kunst. Dat is de titel van de expositie die nog tot en met 28 februari is te zien in de Hermitage aan de Amstel in Amsterdam.
De Franse zalen in de Hermitage in Sint Petersburg moesten worden verbouwd en dat was een mooie gelegenheid een deel van de collectie tijdelijk onder te brengen in Amsterdam. Tagrijn heeft er zaterdag een paar uur rondgelopen en was behoorlijk onder de indruk van de hoeveelheid werken. Wie naar de tentoonstelling gaat om te genieten van het werk van Gauguin, wat de titel van de expo toch enigszins in het vooruitzicht stelt, wordt wat teleurgesteld: er is slechts één werk van Gauguin te zien. Gauguin was voor de twee andere kunstenaars, Bonnard en Denis, een inspiratiebron. Samen gingen ze op zoek naar een nieuwe richting toen het impressionisme op zijn hoogtepunt was geraakt. Het werk dat hieronder is afgebeeld is een van de vele die hij tijdens zijn verblijf op Tahiti heeft gemaakt.


Van Bonnard hieronder twee landschappen.

De grootste blikvanger is ongetwijfeld de grote  nagebouwde muzieksalon  van de zakenman  Morozov waar elf grote panelen van Denise te zien zijn, die het verhaal van  Amor en Psyche vertellen.

Eveneens van Denis: de huwelijksstoet, een werk uit 1892.

Van Gaston La Touche hieronder twee werken: in een  processie wordt een middeleeuwse reliekenkist rondgedragen en op de ander is  het laatste avondmaal uitgebeeld.

Théophile Steinlen: een bal in de voorsteden van Parijs.

En als laatste: kinderen, een leuk werkje van Vuillard.

De tentoonstelling loopt nog tm 28 februari en is te zien in Hermitage Amsterdam,  Amstel 51. Iedere dag geopend van 10-17 (museumshop tot 17.30) Toegang gratis met MK, anders € 15.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Gauguin, Bonnard, Denis

  1. Plato zegt:

    Wat sommige schilders toch een licht in hun werk kunnen krijgen is fenomenaal. Ik ga helemaal voor La Touche, puur gevoelsmatig. Maar ook de andere werken mogen er beslist zijn. Mooie rapportage. Misschien ga ik eerdaags ook naar de Hermitage. Maar eerst een oudheidkundig museum bezoeken want ik ben toe aan de cycladenidolen.

    wq

    • Lau Masurel zegt:

      Vanwaar opeens die belangstelling? Of is daarover een speciale expo ergens? In het RMO Leiden is een grote Griekse afdeling en op Kreta zijn er wel gevonden, meen ik, maar ik weet niet zeker of daar dit soort beeldjes te vinden is. In ieder geval niet in grote aantallen anders zou het me ooit wel zijn opgevallen.

  2. jeetjemina zegt:

    Daar moet ik echt nog heen.
    Maar wat ajmmer dat er slechts een schilderij van Gauguin hangt.
    Laatst wilde ik naar het nieuwe Stedelijk maar de eindeloos lange rijen hielden mij tegen.
    Bij het Rijks van het zelfde laken een pak. Hopelijk is het bij de Hermitage rustiger.
    gr eva

  3. Di Mario zegt:

    Ik kan me voorstellen dat jij het mooi vind, maar deze keer kan ik niet met je mee en spreekt het me niet aan. Dat heb je soms zo met kunst he.

    Love As Always
    di mario

  4. Thérèse zegt:

    A.s. vrijdag ga ik naar A’dam. Om mijn jeugdvriendin te zien. We gaan dan altijd wat doen, bijvoorbeeld een museum bezoeken. Misschien wordt het wel de Hermitage.

  5. rietepietz zegt:

    Dat laatste werk valt inderdaad wel het meest in m’n straatje. Maar ook het werk van Denis spreekt me aan.. Ik weet zeker dat je een geweldige middag had daar in de Hermitage

  6. Wieneke zegt:

    Wat een aanwinst, die Hermitage, he?
    Je hebt er vast weer heel veel inspiratie opgedaan.

  7. Zakina zegt:

    Dat scheelt een trip naar Rusland ;). Jammer dat er maar 1 van Gauguin hing, terwijl je er meer verwacht. Al is de rest ook zeker de moeite waar om te zien :).

  8. het zijn heel uiteenlopende werken die jij ons toont, tagrijn!!

    maar allemaal het bewonderen waard!! 😀

  9. RenéSmurf zegt:

    Heel gezellig, even wat rondkijken en zo, maar de werken op zich spreken me niet zo aan.
    Beetje fletserig, en andere zullen daar dan vast weer erg van houden.

  10. logbankje zegt:

    Er zijn verschillende stijlen te zien, deze variatie maakt het wel aantrekkelijk om te zien.
    Nu zie je het beeld wat bedoeld voor je, een geslaagd bezoek. Hans

  11. klaproos zegt:

    de kinderen zijn erg leuk tagrijn:-)
    wat een heerlijke middag zul jij gehad hebben tagrijn,

  12. Wel stom dat Gauguins naam in de titel van de expositie genoemd wordt en dat er dan maar één werk van hem te zien is! Noem hem dan liever niet, dan is het een leuke verrassing! Desalniettemin: het was ongetwijfeld indrukwekkend. Mooi, de schilderijen.

  13. Mooi , maar niet echt mijn stijl

  14. Hanny zegt:

    Wat zul je genoten hebben van deze schilderijen. Prachtig!

Je kunt hier reageren

