Leids Detail 260

Weer drie nieuwe details vandaag. Wat is dat voor  een vogel en waar is hij neergestreken? Waar vind je deze huizen met groene  daken? En wat is dit voor een gevelsteen? Leidenaars mogen er eerst naar raden  (dit keer niet zo moeilijk toch?) en de anderen vinden alles weer na de derde foto.
Inmiddels is het verhaal bekend achter de gedenktegel van de Drie
Octobervereeniging in het trottoir van de Nieuwe Beestenmarkt. Dat wordt
maandagavond uit de doeken gedaan.

De pauw op de foto is neergestreken op de leuning  van de brug over de Oude Vest van de Pelikaanstraat naar de Klokpoort. Op de hoek bij de Pelikaanstraat was ooit een bierbrouwerij De Pauw gevestigd. Het is waarschijnlijk dat de brug ernaar is genoemd. Al in 1631 lag hier een brug, die meerdere malen is vernieuwd, voor het laatst in1971.

De huizen met de groene daken vind je aan het  Overrijn. Voordat je via de Zijlsingel over de Schrijversbrug gaat zie je ze rechts staan. Ooit was hier de machinefabriek Overrijn van Monhemius en Haentjens gevestigd. Ook vond je hier vroeger het bij Leidenaren bekende Sloop- en Handelsbedrijf De Bolster.

In 1480 stichtten jonkheer Hugo Van Zwieten en zijn vrouw Jonkvrouw Luytgairt van Boshuizen het Sionshofje aan de Papengracht tussen de Langebrug en de Schoolsteeg. Het hofje dat ‘Syon’ moest heten, was bestemd voor veertien mannen ‘indien elck van hen een goet getrouwet Wijff heeft’. De grootvader van Van Zwieten bezat daar al enkele aalmoeshuisjes waar huisvesting aan armen werd geboden en er moesten dus alleen wat huisjes bijgekocht worden. In het hofje gold de regel dat de vrouw, na het overlijden van haar man, het hofje moest verlaten en aan haar lot werd overgelaten. De echtgenote van Van Brouckhoven, Emerentia Banning, de stichter van het ‘buurhof’ aan de Papengracht, trok zich het lot van deze weduwen aan en stichtte daarom speciaal voor hen in 1641 het Klein Sionshof.
In 1660 was het Sionshof zo bouwvallig geworden dat naar andere huisvesting moest worden uitgezien. Acht jaar later kregen zij toestemming het hofje te verplaatsen naar de Sint Josephsteeg in de Camp. Deze steeg kreeg toen de naam Sionsteeg.
Op de steen zie je de familiewapens van de vroegere regenten Gaesbeek, Brouwer en Cingelshoek.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Leids Detail 260

  1. Ghita zegt:

    Wat leuk die pauw, ik fiets er zo vaak en het is me nooit opgevallen, terwijl ik toch wel oog voor detail heb. toch volgende keer even goed kijken als ik over dat bruggetje fiets. Het hofje ken ik en de middelste was mij totaal niet bekend.
    groetjes Ghita

  2. Dwarsbongel zegt:

    Dank je weer voor de rondleiding en de fraaie foto’s!

  3. Plato zegt:

    Boeiend verslag. En ja….een goet getrouwet Wijff…. daar gaat het maar om.
    Nul uit drie maar dat begreep je al 🙂

  4. Mooi, die foto’s en die gevelsteen is erg leuk. Je camera zoomt bijzonder goed (en scherp!) in.

  5. gewoonanneke zegt:

    Mooi die pauw, je weet er echt wel heel erg veel van zeg van de geschiedenis, doe je daar verder ook nog wat mee lezingen geven of zo ??

  6. Foto 3 geeft wel een mooi tegeltableau weer en de foto daarna van de pauw mag er ook wezen. De rest van de geschiedenis hebben wij als niet-Leienaar tot ons genomen als extra informatie over de stad. Fijn weekend Tagrijn. Grtz Mara

  7. rietepietz zegt:

    dat het een pauw moest zijn op de eerste foto was wel duidelijk maar méér wist ik er niet van. Best wel raar eigenlijk want die pauw staat er zó opvallend dat hij me éigenlijk wel eens opgevallen zou moeten zijn, ik zal volgende keer beter opletten.

  8. klaproos zegt:

    prachtig beeld tagrijn,
    een echte moooooie pauw

  9. Hohoho Tagrijn , je zette mij wel op het verkeerde been. De manier waarop je de Pauw in beeld bracht was hij wel herkenbaar maar begon ik te twijfelen waar staat er nog zo eentje dan behalve op de Klokpoort 🙂

  10. de pauw is een echte blikvanger!

    ze mag terecht staan pronken .. 😀

  11. RenéSmurf zegt:

    Ik vind die gevelsteen het allermooist. Ik hou erg van gevelstenen, want ze vertellen niet alleen iets, ze zijn ook nog eens erg mooi. Vooral deze.

  12. logbankje zegt:

    Dat is een Pauw.
    Altijd wel spannend een oude stad, zoveel historie vind je terug als je goed kijkt.
    De hofjes kom je in Amersfoort ook tegen. Hans

  13. Hanny zegt:

    De eerste foto had je zo kunnen inzenden voor de Thursday Challenge. Onderwerp: schaduwen.
    Mooie details laat je weer zien.

  14. Di Mario zegt:

    Die pauw herkende ik meteen. Nou ja.. niet waar hij in Leiden staat natuurlijk. Maar mijn geboortedorp heeft het in zijn wapen staan.

    Love As Always
    Di Mario

  15. Caecil zegt:

    Twee uit drie, de middelste kon ik niet plaatsen. Verdorie.
    Fijn weekend, Tagrijn!

Je kunt hier reageren

