Leids Detail 261

Wie weet wat dit voor een beeldje is? Wie weet waar je dit muurgedicht kunt vinden? Wie weet waar Tagrijn stond toen hij deze foto maakte?  Deze drie vragen vormen samen weer een nieuwe aflevering van Leids Detail. Wie het niet weet kan zoals altijd weer doorscrollen tot na de derde foto.


Als detail lijkt het een borstbeeld en daarom is de foto dan ook op deze wijze geplaatst. Toch zullen veel Leidenaars  niet in het uitgezette dwaalspoor zijn getrapt. Daarvoor is de plek te bekend: op de hoek van de Karnemelksbrug en de Botermarkt staat al sinds 1984 deze marktkoopman met zijn bak vis. Het beeldje van de Katwijkse  beeldhouwer Gerard  Brouwer heeft op twee andere plekken van het marktgebied nog gezelschap van een lakenkoopman en een bloemenkoopman.

Het muurgedicht Papel van Carlos Drummond de Andrade (1902 – 1987) vind je terug aan de Middelstegracht 87 op het binnenterrein van het voormalige Mostertcomplex.
Dit is de Nederlandse tekst:

Papier
En alles wat ik heb gedacht
en alles wat ik heb gezegd
en alles wat men mij verteld heeft
was papier.

En alles wat ik heb ontdekt
bemind
gehaat:
papier.

Papier al wat er was in mij
en in de anderen, kranten-
papier
behangpapier
pakpapier
papierpapier
papier-maché.

Bij de derde foto is weinig toelichting nodig met de foto hieronder: Tagrijn stond op de Blauwpoortsbrug met zicht op het vroegere brugwachtershuisje en de Turfmarkt.

Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, Leids Detail en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Leids Detail 261

  1. gewoonanneke zegt:

    Mooi gedicht, ben ook gek op papier, om te lezen, om op te schrijven, iets in te pakken van alle tijden.

  2. het beeld van de visverkoper staat daar mooi, langs het water! 😀

    fijn weekend, tagrijn!

  3. Die vis zal intussen wel bedorven zijn 😉 Wel een heel herkenbaar beeld en daar houd ik van. Al dat moderne gedoe, zoals bij ons in ’t dorp. Je kijkt tien keer en weet nog niet wat je ziet.
    Dat gedicht over papier, staat dat in de buurt van een papierfabriek??
    Levendige laatste foto!

  4. rietepietz zegt:

    Eigenlijk best wel stom, ik ben toch wel vaak genoeg in leiden geweest om dat beeldje gepasseerd te moeten zijn. ook de plek van foto drie liggen we wat voetstappen van me….en dan tóch niks herkennen! Ik schaam me diep!

  5. staartje zegt:

    De muurgedichten blijven erg bijzonder en aansprekend. Blijven leuke logjes. Binnenkort wil ik Leiden aan doen als ik naar Schiedam ga. Ik wil Petra nog zo graag zien

  6. platoonline zegt:

    Mooi gebracht, ook nu weer Tagrijn. Dat beeld ook. Horen die schaaltjes erbij? Zitten ze vast?

    OT. ik doe momenteel een cursus kunstgeschiedenis met een ex-collega. Die zocht van de week iets op over de Etrusken en toen stuitte hij op de naam… Tagrijn en kwam op een van je blogjes uit waar ik ook nog schijn te hebben gereageerd. We hadden het wel eens over je blog gehad en hij heeft zeer veel waardering voor dat stuk EN voor je weblog. Dat moest ik even tegen je zeggen Bij deze gedaan.

  7. RenéSmurf zegt:

    ja, meestal zijn de voorkanten leuker dan de achterkanten, en dat is in dit geval ook zo.
    En dat beeldje zal vast vaak bekeken worden.

  8. Foto drie kon ik niet zo snel thuisbrengen. Dat beeldje is voor Leidenaren natuurlijk niet moeilijk en het Mosterdcomplex herkende ik aan de trap. En Di Mario ja hoor elke zaterdag verse vis in meerdere kramen aan de andere kant van het water.

  9. logbankje zegt:

    Zo bekend ben ik niet in Leiden Tagrijn, maar we leren zo wel de historie kennen.
    Toepasselijke Katwijkse beeldhouwer voor het onderwerp.
    Zeker een mooi gedicht. Hans

    Dat was ook de lach in het logje, je moet goed voor jezelf zorgen.

  10. klaproos zegt:

    het gedicht is prachtig,
    papier waar het voor gebruikt kan worden,
    als het maar is om iets liefs en wat moois op te schrijven:-)

    OT
    Ik zal maartje sturen:-)

  11. Di Mario zegt:

    Heeft hij ook nog verse vis elke week of wordt daar niets mee gedaan in Ledien?

    Love As Always
    Di Mario

Je kunt hier reageren

