Oud nieuws

Lees alles over een nieuw hoogterecord, de waaghals Churchill, de  beruchte Russische obligaties, een bende smokkelaars, de nieuwe mode en nog veel meer in het Leidsch Dagblad van 11 februari 1914.  Weliswaar honderd jaar oud maar niet voor niets werd vroeger op het stadstrammetje de slogan meegevoerd: ‘Het stond gisteren al in het Leidsch Dagblad’.


Dit bericht werd geplaatst in Allerlei, Diversen, Stad en land. Bookmark de permalink .

14 reacties op Oud nieuws

  1. Wat is dit weer ontzettend leuk. Op ‘veelvuldig verzoek’ Alleen op de Wereld. Wat was het probleem met de sacharine? Dat is toch gewoon zoetstof?

  2. Kort gezegd is er eigenlijk maar weinig veranderd. Je mag nog steeds veel niet, óók niet op zondag 😀 Heerlijke rubriek. Ik zeg: vooral mee doorgaan. En dan die advertenties….Super.

  3. Zondagsrust – Koopzondagen – Harderwijk. Het lijkt wel oorlog in onze “dolfijne” stad.
    100 jaar geleden dus ook al in Leiden over dit item, zondagsrust.
    Omdat je veel in onze stad kwam, deze link over de koopzondagen.
    http://www.destentor.nl/regio/harderwijk/besluit-koopzondag-harderwijk-valt-pas-na-verkiezingen-1.4216771

  4. Ik zie dat er toen dus al problemen met de koopzondagen waren 🙂

  5. Plato zegt:

    Ik heb wel zo’n vermoeden waarom de heer Bloot zijn hond kwijt wil 🙂
    En de saccharine is de heroïne van heden.
    Soms verandert er niets.
    Leuke rubriek.

  6. ohhhh, dit is zo heerlijk om lezen, tagrijn! 😀

    én grappig ook, niet alleen om de zinsbouw maar zeker ook om het verhaal! 😆

  7. logbankje zegt:

    Leuk om te lezen, oubollig taal gebruik, maar eigenlijk lijken de berichten van toen op die van nu. Hans

  8. RenéSmurf zegt:

    Niet te vatten he, honderd jaar. Wat kregen ze nog allemaal voor de kiezen. En wat krijgen wij nog allemaal. Evengoed, ik vind dat alles wat nog bewaard is online beschikbaar hoort te zijn. Het merkwaardigst vind ik de aanbeveling om toch vooral niets op zondag te kopen. Ik meende dat toen alles gewoon gesloten was op de zondag. Zo zie je maar weer.

  9. loontjuh zegt:

    Is mooi om te lezen, terug in de tijd.

  10. gewoonanneke zegt:

    Grappig om dit allemaal te lezen, als ik dan bedenk dat mijn moeder 98 jaar oud is dan heeft ie toch een enorme ontwikkeling met alles meegemaakt, denken wij wel eens dat dingen snel veranderen. Heb trouwens nog ergens een heel oude krant liggen die vond ik een keer in een oud huis waar we woonden onder linoleum wat we toen weghaalden. Ook zo’n oud exemplaar, zag eens zoeken, is wel leuk om te lezen zo.

  11. Di Mario zegt:

    Dat er honderd jaar geleden al drukte werd gemaakt over de zondagsrust. Ze zouden nu eens moeten kijken.Dan wast het vast heel rustig 100 jaar geleden.

    Love As Always
    Di Mario

  12. rietepietz zegt:

    Dat is genieten hé, wat is er in die 100 jaar toch veel veranderd , al die “nutteloze waagstukken”van mensen die in vliegtuigen vliegen bijv. Voor mij is er toch één niet heel erg veranderd, ik koop nóg niet op zondag zaken die ik ook op andere dagen kan bekomen;-)
    Geen geloofskwestie hoor maar ik het tijd genoeg om het op andere dagen te doen en vind de zondagsopening onzin, men gaat heus niet méér kopen dan anders want je kunt het geld maar 1x uitgeven. De lasten voor de winkeliers stijgen dus volkomen onnodig en uiteindelijk betaal ik daar ook aan mee.

  13. staartje zegt:

    Leuk om even 100 jaar terug te gaan

  14. klaproos zegt:

    prachtig bewaarde knipsels tagrijn geweldig om die te zien, “super”

Je kunt hier reageren

