De reus uit Leiden

 Zoals we natuurlijk allemaal weten woonden er vroeger reuzen in ons land. Een van hen was burggraaf van Leiden. Eigenlijk heette hij Wil-Lem, maar iedereen noemde hem Lem. Het was een strenge en oersterke reus die de hele boel terroriseerde. Hij woonde op de burcht, die ook nu nog steeds op het punt staat waar de twee Rijnstromen elkaar ontmoeten. Heer Lem was de stamvader van de heren van Wassenaar die nog tot de zeventiende eeuw burggraven van de stad waren. De schepen die voorbij kwamen moesten daarvoor een hoge tol betalen. Hij gaf hen dan een vrijgeleide. Een leide noemden de schippers dat en daardoor is dus de naam Leiden ontstaan. Zijn vrouw was ook een reuzin en ze kregen een zoon die Dibbalt heette die het tot koning van de Friezen wist  te schoppen. Toen zij een zoon kregen werd deze naar zijn grootvader vernoemd: Lem. Deze heerste net als zijn opa met harde hand en hij was ook minstens zo sterk. Af en toe rukte hij een boom uit de grond en veegde daar de straat voor de burcht mee schoon.
Het was eigenlijk best een aardig baantje, maar er ontbrak toch iets in het leven: een leuk reuzinnetje. In de buurt van Leiden kon hij geen geschikte kandidate vinden, dus besloot Heer Lem door de duinen naar het noorden te trekken.
Daar vond hij zijn vrouw, een lieve reuzin, en stichtte er een kasteel: Heer Lem’s Stede. Op die plek ontstond langzaam een stad die naar de reus werd genoemd: de stad van Heer Lem. Kijk, en zo is Haarlem natuurlijk aan zijn naam gekomen:  Haarlem.

(De gegevens voor dit verhaal ontleende ik aan ‘Korte besgryving van het Lugdunum Batavorum nu Leyden’ van Mr. Simon van Leeuwen, anno 1672.)

Dit bericht werd geplaatst in Stad en land, Uit Leidse bron, Verhalen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

14 reacties op De reus uit Leiden

  1. Plato zegt:

    Hier veel geleerd over namen. Die dingen moet je lezen, je komt er zelf niet op. Reuzeverhaal 🙂

  2. Thérèse zegt:

    Ik dacht eerst dat je een sprookje ging vertellen, maar een echte geschiedenis is ook interessant natuurlijk. Gelukkig maar dat de mensen tegenwoordig niet zo groot meer zijn. Het is hier al zo vol.

  3. Weer wat geleerd! ‘Besgryving’ is eigenlijk veel logischer dan ‘beschrijving’ – ze hebben de taal in de loop der jaren wel een stuk ingewikkelder gemaakt!

  4. staartje zegt:

    Mooi dat onderste plaatje. leuk, zo lees ik ook nog eens wat over Haarlem (mooiste stad van NL)

  5. Zo leuk om te lezen! Hier lust ik wel pap van. Ik ben naar Wikipedia gegaan. Wim-Lem kwam ik daar niet tegen, maar de ontstaansgeschiedenis van Haarlem blijft meer dan de moeite waard.
    Fijn weekend, Tagrijn.
    Liefs Kakel

  6. rietepietz zegt:

    Wat een “reuze” mooi verhaal !Is de nette naam van Den Haag niet “des graven hagen”?

  7. wat een interessant verhaal, tagrijn over deze plaatsnamen! 😀

  8. En zo blijven we leren via de logs. OT Di Mario ik ben niet zo groot hoor 🙂

  9. Di Mario zegt:

    Ik heb toch de hele tijd LG in mijn hoofd zitten als ik het verhaal lees 😉

    Love As always
    Di Mario

  10. gewoonanneke zegt:

    Wat grappig, volgens mij zijn veel plaatsnamen zo te herleiden tot gebeurtenissen of namen van mensen of wateren waaraan ze gelegen.

  11. logbankje zegt:

    Dat was reuze interessant om te lezen, nooit geweten, kwam niet verder dan Neanderthalers.
    Wel weer leerzaam over het ontstaan van Haarlem. Hans

  12. RenéSmurf zegt:

    Goh, wat reuze interessant toch allemaal! En ik maar denken dat stadjes altijd ontstaan zijn aan de oevers van een riviertje.

  13. klaproos zegt:

    die burcht weet ik wel staan:-)
    mooi verhaal tagrijn:-)

  14. Caecil zegt:

    Mooi verhaal, goed verteld. In tegenstelling tot de Leids Details kende ik deze wel…..
    Fijn weekend alvast!

Je kunt hier reageren

