Leids Detail 263

Fraaie krullen, een poolcafé en het Leidse wapen vastgehouden door twee leeuwen. Probeer het maar weer thuis te brengen. Wie het echt niet weet kan zoals gewoonlijk meteen doorscrollen  en na de derde foto de oplossing te lezen.


De kruik hoort bij café De Vergulde Kruik aan de Haarlemmerstraat 22. Het café is niet ten onrechte uitgeroepen tot Rijksmonument. De bierkraan is van zilver, het barblad van rond 1800 is van koper. We vinden er echte koperen kranen en wc-bakken uit 1881. Het pand kreeg ook historische betekenis omdat hier de wereldberoemde Heinekenster is
ontworpen. Deze kroeg met zijn glas-in loodramen en Delfts blauwe tegels is een
bezoekje meer dan waard.

Het poolcafé The Church aan de Nieuwstraat 45 is een bijzonder pand. Het was namelijk vroeger en Franciscanenkapel. Als je met de trap naar boven gaat kom je in de ruimte waaraan, behalve de pooltafels, eigenlijk erg weinig is veranderd.

Als je op het Kort Galgewater staat kun je de zijkant van het hoekpand aan het Kort Rapenburg 1-3 zien. Het gebouw dateert uit 1919 en was eertijds een filiaal van de Nederlandsche Bank. Een kenmerk van de getoonde zijkant is de golvende top. Het doet nu dienst als Businesscentrum. Tot voor kort was hier het Turkse honorair-consulaat gevestigd.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Leids Detail 263

  1. Plato zegt:

    Neeeeeeeeeee, geen enkele goed. Maar in mijn geval is dat normaal 🙂
    Mooi stuk dat me sterkt in de gedachte dat er bij Leiden gewoon nooit een einde komt aan de bezienswaardigheden. Ik moet er echt vaker naar toe. Heb je nog tips voor een weblogger die net bezig is met de introductiecursus kunstgeschiedenis. Ik ga elke Gotische kerk binnen die je me maar aanwijst.

  2. gewoonanneke zegt:

    Is Leiden al van oudsher de sleutelstad omdat ik hier ook in de gevel het wapen met twee sleutels ziet staan. Is een mooi pand trouwens.

  3. kakel zegt:

    Uiteraard herken ik weer helemaal niets, maar ik heb wel mijn ogen zitten verstuiken aan de bovenste foto. En de zilveren bierkraan! Dat zoiets nog bestaat. Ja dus, gewoon in Leiden.
    En verdorie, een gebouw waar een filiaal van De Nederlandsche Bank in gezeten heeft. Daar gaat mijn bankhart toch sneller van kloppen 😉

  4. Ghita zegt:

    Alleen de foto van het cafe in de Haarlemmerstraat herkende ik, toch wel erg dat ik de laatste van de drie niet wist, ik fiets daar dagelijks langs…

  5. hahhahahahah ik ook, maar nummer drie kwam ook omdat ik er toevallig gisteren naar heb staan kijken 🙂 Ennuhhh ook ik herinner mij het gebouw als geboortebeperkings kliniek ze deden er ook sterilisaties etc uit in de zeventiger jaren.

  6. RenéSmurf zegt:

    ja, ik weet nooit wat, ik lees en scrol en denk dat je dat weer netjes vast en uitgelegd hebt! Bewonderingswaardig.

  7. gewoonhanny zegt:

    Je laat weer zien hoeveel mooie details jouw stad heeft.

  8. logbankje zegt:

    De Heinekenster is zeker wereldwijd bekend.
    Het pool café The Church is qua gebouw wel een toepasselijke naam. Hans

  9. Leuke serie weer. Het blijft een mooie veelzijdge stad natuurlijk.

    Love As Always
    Di Mario

  10. rietepietz zegt:

    Het ppolcafe zijn we wél gepasseerd toen we de laatste keer in Leiden waren maar toen dacht ik nog dat het een kerk was;-)

  11. klaproos zegt:

    ja makkelijk zat tagrijn, ik weet het niet dus ik scroll door naar beneden 🙂
    en zeg ohhhhh,

    leiden blijft een mooie stad hé.
    een heerlijk weekend gewenst

  12. Caecil zegt:

    JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!! ALLE DRIE GOED!!!!!
    Het gebouw van de Nederlandsche Bank staat bij een deel van de Leidenaren bekend als de voormalige huishoudschool. Een ander deel (waaronder ik zelf) herinnert zich ook dat in dit gebouw in de 70’er jaren een abortuskliniek gevestigd was. Het was mij ontgaan dat het Turkse consulaat hier weg is. Een groot deel van het gebouw, aan de kant van het Galgenwater, wordt nu gebruikt door Webster University, o.a. voor appartementen.
    Dit was uw stadsreporter ;-). Fijn weekend alvast, Tagrijn. Het mijne kan al niet meer stuk!

Je kunt hier reageren

