Made by Philips, al 100 jaar

Een scheerapparaat, nog wat verdwaalde gloeilampen, een fruitpers, een koffiezetmachine, een cd-speler, een oude tv op zolder… Wie heeft niet iets van Philips in huis?
Philips is inmiddels al een eeuw bezig nieuwe dingen uit te vinden en ontdekkingen te doen.  Steeds mooier en steeds beter is het streven. Slogans als ‘Let’s make things better’,  ‘Innovation and you’ en de van Jane Austen geleende zin ‘Sense and sensibility’ getuigen ervan. Waren zij jarenlang toonaangevend op het gebied van audio, video en natuurlijk gloeilampen, nu ligt de nadruk op medische zaken en LED-verlichting.

Onder de titel ‘100 Jaar uitvindingen, Philips Research’  is in Museum Boerhaave in
Leiden een tentoonstelling ingericht waar je niet alleen de innovaties en ontdekkingen kunt zien uit die honderd jaar maar waar ook plek is voor nieuwe snufjes. Een testcase voor de toekomst en daardoor een wereldprimeur. Zo reageert een indrukwekkend lichtvlak bij de ingang op de bewegingen van de bezoekers.  Speciale lichtspots zorgen
voor extra informatie op de tablets die je als bezoeker bij de ingang meekrijgt. Intelligente verlichting dus. Om maar eens een nieuwe slogan te bedenken: ‘Philips changed the world’.
Hieronder wat foto’s van artikelen, die je misschien nog wel herkent.

De tentoonstelling is tm 26 okt 2014 te zien in Museum Boerhaave, Lange St. Agnietenstraat 10, Leiden, tegelijk met de expo Amazing Models waarover hier vorige week een stukje stond. Museum open di tm zo 10-17. MK geldig, geen toeslag. 
Bereiken: 12 minuten lopen vanaf Leiden CS. Betaald parkeren op parkeerplaats Haagweg met gratis vervoer (shuttlebus)  tot aan de deur van het museum.  Site museum; klik hier.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Cultuur, De media en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Made by Philips, al 100 jaar

  1. Dwarsbongel zegt:

    Ik denk dat het eerste product van Philips dat ik “geanalyseerd” heb, het elektrische scheerapparaat was van mijn toen al overleden vader. Zo’n zwart dingetje met één scheerkop, dat eigenlijk een fietsdynamo had moeten worden volgens de verhalen. Daarna ws het niet meer te gebruiken, maar deze actie heeft zijn nut gehad in mijn technische vorming, zullen we maar zeggen… Later in mijn loopbaan was Philips “de concurrent”, en toch konden we niet om hun producten heen, zo’n breed scala was het.

  2. Bedankt voor de tip Tagrijn. Als we media april even terug zijn in Nederland, gaan we meteen een nieuwe Museumkaart aanschaffen en kunnen dit dan bezoeken.
    OT: een ansichtkaart begin jaren 70 van Leiden kan je bij ons bekijken.

  3. Wat een mooi bedrijf is dat toch ooit geweest. Als je al foto’s ziet word je daar bijna wat melancholiek van…

  4. kakel zegt:

    Het is niet het soort tentoonstelling waar mijn belangstelling naar uitgaat, maar van je foto’s kan ik zeker genieten: het pick-upje, de bandrecorder, de radio. En het is helemaal waar: iedereen heeft iets van Philips in huis (gehad!)
    groetjes Kakel

  5. rietepietz zegt:

    Wát een herkenbaarheid, al had ik niet alles in huis omdat we altijd eerst “de kat uit de boom kijken” .Daardoor was er meestal al een verbeterde versie in de handel vóór wij tot aanschaf over gingen;-) Maar leuk, museum Boerhave stond al op ons verlanglijstje voor April en dit is leuke extra!

  6. Plato zegt:

    Ik herken die bakelieten radio, de bandrecorder (ach waarom ging die van ons heen) het filmtoestel en natuurlijk dat kleine pick-upje dat zo lekker vaak oversloeg bij het kleinste hobbeltje. Ik voel me plotseling erg oud. Prachtig overzicht. Die tentoonstelling wil ik wel zien.

  7. Thérèse zegt:

    Het lijkt mij best leuk om dit allemaal eens te zien, eigenlijk de oudere dingen het meest. De toekomstsnufjes … ik ben bang dat ik daar te weinig van begrijp.

  8. RenéSmurf zegt:

    Ja, een goed bedrijf, maar wel voor de winst, dus veel werk in het buitenland en zo, maar evengoed, het is geen liefdadigheidsinstelling. En veel mensen hebben dagelijks plezier van hun spullen.

  9. gewoonanneke zegt:

    O die oranje pick-up zo grappig. Toevallig had ik vanavond een interview met twee mannen die voor de foto ook een oude pick-up meegenomen hadden met plaatjes. Zo heerlijk nostalgischs. Vinyl wordt nog steeds nog gemaakt.

  10. Ik ben volgende week voor een andere opening in Boerhaave, maar zal zeker deze expositie gelijk even meepakken.

  11. Hans zegt:

    Philips is een ontwikkelaar van nieuwe producten, dat mag gezegd worden.
    Helaas is het product wel minder van kwaliteit geworden toen men met plastic begon te werken, concurrentie sliep niet. Hans
    ot, door de digitalisering kun je op 1 CD wel zoveel muziek zetten, daar had je vroeger bergen singels en lang speel platen voor nodig, dus een paar cd’s passen wel onder de bank 🙂

  12. Gaaf is dat toch. Iedereen heeft ooit wel iets van Philips in huis gehad. Als het maar niet een voetbalshirt is met die naam erop… ;-0

    Love aS Always
    Di Mario

  13. gewoonhanny zegt:

    Dit blog zal ik aan Jan laten lezen. Als oud-medewerkers vindt hij het misschien wel leuk.

Je kunt hier reageren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s