Boodschap

Hij wist niet hoe hij in Wallingerwold moest komen. Hij was meer op het middenoosten georiënteerd. ‘Ga nu maar op pad’, zei de Baas gedecideerd. ‘Zet je Godgod maar aan, dan kom je er vanzelf’.
Dus daar ging hij. Een paar ferme slagen met zijn vleugels en hij zette koers  naar de aarde. De reis verliep voorspoedig, feilloos vloog hij langs duizenden sterren en planeten en voordat hij het wist landde hij al in een smal straatje in het gezellige plaatsje Wallingerwold. ‘Met de Godgod als gids gaat het toch altijd van een leien dakje’, dacht hij met bewondering en ontzag. Voor hem stond een man die van schrik een luchtsprong maakte en uitriep: ‘Lul, ik schrik me kapot. Het is al carnaval geweest hoor. Idioot.’
‘Vreest niet’, sprak de engel, ‘want ik verkondig u grote blijdschap’.
‘Lazer toch op, idioot en trek dat pak uit.’
Even was de engel uit het veld geslagen. De vorige keer dat hij die woorden sprak verliep dat allemaal toch aanmerkelijk soepeler en werd er niet aan zijn woorden getwijfeld. De man wilde om de engel heen en doorlopen, maar de engel spreidde zijn vleugels, versperde hem de weg en zei nogmaals: ‘Vreest niet’.
De man ontstak nu in woede. ‘Als je nu  niet onmiddellijk opdondert, sla ik je in elkaar.’
De wijkagent, die net zijn  rondje liep in de anders zo rustige buurt, kwam op het lawaai af. ‘Wat is hier allemaal aan de hand?’  Hij bekeek de engel van vleugel tot teen. ‘Aha, ik zie het al. Artikel 39 van de gemeenteverordening. Carnavalskleding buiten carnavalstijd. U bent er gloeiend bij. Mee naar het bureau.’ Hij strekte zijn handen uit naar de engel om hem af te voeren. Maar precies op dat moment schoot er een bliksemschicht uit de hemel die de agent dodelijk trof.  ‘Kijk’, zei de engel, ‘het gebeurt tegenwoordig niet zo vaak meer, maar als de Baas echt kwaad wordt, straft hij onmiddellijk.’
‘Klets toch niet, lul. Er ligt hier een dooie en ik heb er niets mee te maken. Wie zal mij geloven? Dus laat me er nu maar door. Zo is het wel mooi geweest. Ik ga nu naar huis.’
‘Goed’, zei de engel. ‘Zo je wilt. Ik heb engelengeduld, maar dan moet je het zelf maar weten. Ik ben gekomen om je te vertellen dat je vrouw weer bij je terug wil komen’.
‘Wat weet jij daar nou van’, schamperde de man. ‘Dronken malloot. Ga op het dak staan en kijk of je echt kunt vliegen.’
‘Dat had hij nu beter niet kunnen zeggen’, dacht de engel, schakelde zijn Godgod in, strekte zijn vleugels en koos de weg naar boven.
De man liep naar huis, behoorlijk overstuur. Door die vreemde vogel, maar vooral omdat hij wist dat er een dooie diender op straat lag. Toen hij  zijn woning naderde, zag hij tot zijn schrik dat zijn ex in het portiek stond. Dat kon er ook nog wel bij.  ‘Wat doe jij hier?’, stamelde hij en dacht: ‘Zeg het alsjeblieft niet.’
Maar ze zei het dus wel: ‘Ik wil weer bij je terugkomen’.
Even nog bleef hij staan. Toen wankelde hij en zeeg ineen. Als door de bliksem getroffen.

De engel kwam uitgeput op zijn basis terug. De Baas wachtte hem al op.  ‘Ik stuur je één keer in de tweeduizend jaar naar beneden en dan maak je er een potje van. Ik moest twee keer ingrijpen. Dat van die grote blijdschap was vorige keer perfect en toepasselijk. Maar dat kun je in zo’n geval echt niet gebruiken. Ook maakte je veel tactische en psychologische fouten. In het volgende Engelenberaad zal ik het aan de orde stellen.’
Sindsdien is van de engel weinig meer vernomen.

Dit bericht werd geplaatst in Verhalen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Boodschap

  1. gewoonanneke zegt:

    Ach die arme Engel had die nou net de nascholing gemist, mooi verhaal.

  2. Dwarsbongel zegt:

    Schitterend verhaal! Mooie vondsten: de Godgod, rare vogel, dooie diender, teveel om te herhalen! We zitten hier allebei te schateren, elk met een wrijfscherm in de hand. De engel zal wel gekortwiekt zijn door zijn collega’s van het engelenberaad, die toch al jaloers waren op zijn snoepreisjes…

  3. klaproos zegt:

    het engelenberaad is negatief uitgepakt voor deze engel…
    amaai tagrijn, wat jammer nou:-)
    schitterend geschreven en dat mag je gerust vaker doen 🙂

  4. kakel zegt:

    De vondst van de Godgod vind ik geweldig. Om over de rest van het verhaal maar te zwijgen. Ik hoop echt dat je meer van dergelijke verhalen gaat schrijven, want daar doe je me plezier mee, Tagrijn!
    Fijne zondag en liefs,
    Kakel

  5. Wieneke zegt:

    Prachtig verhaal. Ik moest er erg om lachen. Jij bent heel goed in dialogen schrijven. Vooral dat ‘Lul, ik schrik me kapot!’ sprak me erg aan 🙂

  6. Hanneke zegt:

    Heel leuk, Tagrijn. We willen graag meer van deze hoogstandjes.
    (Ik ga het nu herlezen en voor het gemak gelijk maar even hardop, voorlezen dus in dit geval.)

  7. Een nieuwe wending in de Tagrijn blogs, dit beloofd wat voor de toekomst 🙂

  8. gewoonhanny zegt:

    Hoe verzin je het bij elkaar. Een engel met Godgod op weg. Ik vond het een schitterend verhaal.

  9. Hans zegt:

    Met je Godgod kom je nog eens ergens, jammer dat er minder bliksemschichten zijn.
    blijkbaar op staande vleugel ontslagen.
    Zeker een geestig verhaal. Hans

  10. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Ik heb het volgens mij al eens eerder gezegd en ik zeg het nu weer: je schrijft veel te weinig fictieve verhalen. Je doet het verdomd leuk. Dit is een geweldig verhaaltje!

  11. RenéSmurf zegt:

    ja, iedereen maakt fouten, en fouten zijn menselijk. Dat maakt dieren menselijk en engelen ook. Voordeel van engelen weten de engelen alleen, denk ik.

  12. Hahahaha, grappig verhaal heb je er van gemaakt. Leuk om te lezen.

    Love As Always
    Di Mario

  13. Marja zegt:

    Arme engel. De stakker had beter verdiend. Het zijn harde tijden.

  14. rietepietz zegt:

    Hoe kán die baas nou zo streng zijn voor de Engel, alsof hij niet wéét hoeveel er in die 200 jaar veranderd is!
    Gewéldig verhaal Tagrijn, dat smaakt naar meer;-)

  15. Thérèse zegt:

    Ha Tagrijn, wat een mooi en geestig verhaal. Ik ga het straks nog een keertje lezen. Het overviel mij een beetje. Verrassend was het in ieder geval zeker.

Je kunt hier reageren

