Leids Detail 264

In aflevering 264 van Leids Detail drie zeer verschillende onderwerpen. Voor de vaste Leidse lezers is het dit keer eens wat eenvoudiger gemaakt. Omdat een ervan onlangs nog ter sprake is gekomen en de andere twee omdat je die vast en zeker moet hebben gezien als je bij je wandeling door het oude centrum ook wel eens omhoog kijkt.

In 1645 stichtte Jan Willemszn.van Woudendorp een hofje aan de Vrouwenkerkstraat.  Het hofje werd wegens bouwvalligheid in 1955 afgebroken. Maar de gevelsteen werd  bewaard en is nu ingemetseld in een huis aan de Nieuwe Beestenmarkt 3. De initialen van de stichter staan onder het familiewapen. Op de plek van het hofje werd in 1955 een inmiddels ook weer verdwenen uitstallingshal van groenten  en fruit van de fa. Dirkse gebouwd. Bij de opening verzuchtte een oude vrouw volgens de Nw. Leidse Courant: ‘Waar nu de goudrenetten liggen zat ik vroeger te breien.’

Een inkoppertje voor de Leienaars. Het is de Kerkbrug over de Oude Rijn van de Hooglandse Kerkgracht naar de Hooglandse Kerksteeg. Al in 1350  lag hier een bruggetje die dit deel van Leiden verbond met Marendorp dat omstreeks die tijd bij Leiden werd ingelijfd. (De andere verbinding met Marendorp was de Sint Jansbrug tussen Hoogstraat en Donkersteeg.) Deze gietijzeren ophaalbrug, restauraties daargelaten, dateert uit 1867.

Wie wel eens gaat shoppen in het centrum móet dit hebben herkend. Het is natuurlijk het middendeel van de Hema, de vestiging aan de Haarlemmerstraat.  Je ziet hier ook de fraai uitgevoerde houder voor de vlaggenstok.

Dit bericht werd geplaatst in Leids Detail en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

12 reacties op Leids Detail 264

  1. Ook wij hebben nul punten, maar de laatste foto met de Hema laat wel zien dat er in Leiden op eerste lokatie ook panden leegstaan. Staat er veel in Leiden centrum leeg? Je wilt niet weten hoeveel in onze “dolfijne” stad.

  2. rietepietz zegt:

    Tja… val ik weer hélemaal door de mand, bij het [passeren van de HEMA tóch weer teveel in etalages lopen kijken en niét omhoog! De brug herken ik wel maar met straat namen kom ik toch niet heel veel verder dan de Haarlemmerstraat en de Breestraat die ik aan zou kunnen wijzen of misschien op bepaalde punten zou herkennen …. aan de onderkant dan hé!;-) maar ik wee zéker dat ik de volgende omhoog kijk bij de HEMA 😉

  3. Hanneke zegt:

    Ik heb bijna dertig jaar op enige tientallen meters van de HEMA gewoond en heb kennelijk nooit omhoog gekeken. Zat dit er altijd al?

  4. ik vrees dat iemand die gaat shoppen niet zo hoog kijkt, tagrijn! 😀

    jij gelukkig wel!
    en niet alleen omhoog, maar naar alle kanten! 😉

    dat woudendorphofjessteen is de moeite van het bewaren méér dan waard, eh! 😀

  5. Ik vind het zielig voor Di Mario dus deel mijn punten met hem, hebben we allebei anderhalf want je hebt gelijk het was deze week niet zo heel moeilijk.

  6. Ghita zegt:

    Nou ja zeg, die gevel boven de HEMA, is me echt nooit opgevallen.
    Door jouw blogs ga ik de stad toch heel anders bekijken.
    groetjes Ghita

  7. Hans zegt:

    Helaas zijn wel veel oude ophaalbruggen verdwenen.
    De geschiedenis herhaald zich vaak weer, in de 16de eeuw deed men ook al aan stadsvernieuwing.
    Een stad met historie, die je vaak op oog hoogte niet meer ziet, maar wel daar boven. Hans

  8. RenéSmurf zegt:

    Het is natuurlijk altijd fantastisch om naar omhoog te kijken, naar de kleine dingen! Dat is fijn.

  9. kakel zegt:

    Natuurlijk herken ik er helemaal niets van, maar eigenlijk zie ik dat alleen maar een voordeel. Ik geef me gewoon aan elke foto “over.” Origineel zoals je de hangbrug op de foto gezet hebt!

  10. nul uit nul, maar dat maakt niet uit. ik heb weer genoten van je foto’s met uitleg. Dat kun jij toch als enige.

    Love As always
    Di Mario

  11. klaproos zegt:

    prachtig tagrijn, leiden is leiden met een hoodletter L.
    ik hoop er toch weer eens te komen, zonder Ace, want voor hem is de stad taboe:-)

  12. gewoonhanny zegt:

    Nog steeds laat je zien hoeveel mooie details in Leiden zijn te vinden.

Je kunt hier reageren

